آیا زنبور‌های عسل در خطر انقراض قرار دارند؟

آیا زنبور‌های عسل در خطر انقراض قرار دارند؟

آسمان آبی و گل‌های بهار وزوز زنبور‌هایی را با خود می‌آورد که در جستجوی گرده از کندو‌های خود بیرون می‌آیند. اگرچه اندازه آن‌ها کوچک است، اما سهم آن‌ها در اکوسیستم ما بسیار مهم است. به زبان ساده، زندگی روی زمین به شکل امروزی بدون زنبور‌ها وجود نخواهد داشت. طی میلیون‌ها سال، زنبور‌ها برای کمک به گرده افشانی گل‌ها تکامل یافته‌اند، حتی کیسه‌های گرده کوچکی برای حمل بار‌های بزرگ‌تر به دست آورده‌اند.

گل‌ها همچنین برای جذب زنبور‌ها و سایر گرده افشان‌ها تکامل یافته‌اند و تا حد زیادی برای تولید مثل به آن‌ها وابسته هستند. به همین دلیل است که ناپدید شدن آن‌ها نگران‌کننده است: در طول قرن گذشته، جمعیت زنبور عسل به شدت کاهش یافته است و حتی برخی از آن‌ها به عنوان در خطر انقراض برچسب خورده‌اند و اکوسیستم آن‌ها و زنجیره‌های غذایی ما را در معرض خطر فروپاشی قرار داده‌اند.

چرا زنبور‌ها در خطر انقراض هستند؟

زنبور‌ها عمدتاً به دلیل فعالیت‌های انسانی در معرض خطر انقراض قرار دارند: تغییرات گسترده در کاربری زمین، شیوه‌های کشاورزی صنعتی و استفاده مضر از آفت‌کش‌ها، همگی به تخریب زیستگاه‌های آن‌ها و کاهش منابع غذایی در دسترس آن‌ها کمک کرده‌اند.

همچنین انتقال انگل‌ها و سایر گونه‌های مهاجمی را که زنبور‌ها را شکار می‌کنند، مانند هورنت آسیایی که می‌تواند کل کندو‌ها را در چند ساعت از بین ببرد، تسهیل شده است. گرم شدن کره زمین نیز نقش زیادی در به خطر افتادن جمعیت زنبور عسل دارد. افزایش دما، افزایش سیل، خشکسالی و تغییر در فصول شکوفایی گیاهان گلدار، همگی اکوسیستم زنبور‌ها را تحت تأثیر قرار داده و تناسب آن‌ها را با محیط زیست کاهش داده و بقای آن‌ها را به خطر میاندازد.

آیا زنبور‌های عسل در خطر انقراض قرار دارند؟

اگر زنبور‌ها منقرض شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

موضوع اکولوژیک انقراض احتمالی زنبور‌ها نیز یک موضوع بشردوستانه است، زیرا پایداری جمعیت‌های انسانی تا حد زیادی به پایداری جمعیت زنبور‌ها بستگی دارد. با توجه به نقش حیاتی فعالیت‌های گرده افشانی زنبور‌ها در حمایت از سیستم‌های کشاورزی ما، ناپدید شدن آن‌ها احتمالاً منجر به یک بحران غذایی برای بشریت خواهد شد. منابع غذایی مانند سیب، انواع توت‌ها، آووکادو، قهوه و پیاز به شدت کاهش می‌یابد زیرا آن‌ها برای تولید مثل به کمک گرده افشان‌ها نیاز دارند.

با کاهش شدید عرضه، قیمت این غذا‌ها سر به فلک می‌کشد و برای اکثر مردم نادر و غیرقابل دسترس می‌شود. از بین بردن این گیاهان اثرات ثانویه‌ای بر حیواناتی غیر از انسان دارد که برای منابع غذایی نیز به آن‌ها متکی هستند و در نتیجه تنوع زیستی بیشتری را از دست می‌دهند. به منظور کمک باید به طور فعال از جمعیت زنبور‌ها و سایر گرده افشان‌ها محافظت کنیم.

آیا زنبور‌های عسل در خطر انقراض قرار دارند؟

چگونه می‌توانیم به زنبور‌ها کمک کنیم؟

همانطور که گل‌ها و زنبور‌ها تبادلات سودمند متقابلی را ارائه می‌دهند، انسان‌ها که همگی از فعالیت‌های گرده افشانی زنبور‌ها سود می‌برند باید به تقویت سلامت زنبور‌ها کمک کنند.

ممنوعیت آفت کش‌های خطرناک: برخی از آفت کش ها خطر زیادی برای گونه‌های زنبور عسل دارند که باید استفاده از آنها ممنوع شود. همچنین باید از آفت کش‌هایی استفاده شود که برای زنبورها مضر نیستند و در بلندمدت به افزایش عملکرد محصول و ترویج کشاورزی پایدار کمک می‌کنند.

جلوگیری و معکوس کردن از دست دادن زیستگاه: بدون محیط‌های مناسب برای زنبور‌ها برای ساختن خانه و داشتن منابع غذایی فراوان، جمعیت آن‌ها همچنان رو به کاهش خواهد بود. بنابراین یکی از راه هایی که می تواند به جلوگیری از انقراض کمک کند، جلوگیری از جنگل زدایی است.

محصولات ارگانیک بخرید: محصولات ارگانیک بدون استفاده از آفت کش‌ها رشد می‌کنند و بنابراین دارای مواد شیمیایی نیستند که بتوانند زنبور‌ها را بکشند.

گل و گیاهانی که باعث گرده افشایی بیشتر زنبورها می شوند را بکارید: اگر باغ دارید، می‌توانید گیاهانی را بکارید که زنبور‌ها جذب آنها می شوند. حتماً بذر‌های ارگانیک بکارید و از قارچ کش‌ها یا آفت کش‌ها خودداری کنید.

کندو‌های زنبور‌ها را از بین نبرید: بسیاری از مردم از زنبور‌ها می‌ترسند، در صورتی که آن‌ها عمدتاً بی‌ضرر هستند مگر اینکه تحریک شوند. اگر کندویی نزدیک خانه خود دارید، می‌توانید از یک زنبوردار بخواهید کندو را به جای دیگر منتقل کند.

پس:

ما اهمیت این موجودات زیبا و کوچک را که فعالیت‌های آن‌ها به حفظ و تداوم حیات بر روی زمین کمک می‌کند، درک می‌کنیم و به آن‌ها آسیبی نمی‌رسانیم.

حساب کابری