آیا نوزادان می توانند عسل بخورند؟

آیا نوزادان می توانند عسل بخورند؟

مقالات علمی نشان داده که عسل می تواند بهتر از بسیاری از داروهای بدون نسخه برای سوختگی، گلودرد، سرفه و ناراحتی معده باشد! با این حال، همیشه شنیده ام که نوزادان زیر یک سال نباید عسل مصرف کنند. اگر باردار هستید یا نوزاد زیر یک سال دارید بهتر است در ادامه متن با ما همراه باشید.

اگر نوزادان زیر یک سال عسل مصرف کنند در معرض خطر ابتلا به بوتولیسم هستند، یک بیماری نادر اما جدی ناشی از سمی است که به اعصاب بدن حمله می کند و باعث مشکل در تنفس و فلج عضلانی می شود.عسل خام ممکن است حاوی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم (C. botulinum) باشد که در محیط مناسب می تواند منجر به هاگ های بوتولیسم شود. این باکتری به طور طبیعی در بسیاری از محیط ها وجود دارد و به ندرت باعث آسیب می شود. علاوه بر عسل خام، مکان های دیگری که ممکن است این هاگ پیدا شود در خاک آلوده، گرد و غبار و محصولات کنسرو خانگی است. برای اینکه باکتری ها زنده بمانند، هاگ هایی تولید می کند که نوعی پوشش محافظ ایجاد می کند.

خوشبختانه، در صورت بلعیده شدن، هاگ بوتولیسم به ندرت باعث آسیب می شود. تنها زمانی که هاگ ها محیطی راحت برای رشد و تکثیر داشته باشند، باکتری ها می توانند بر اعصاب بدن تأثیر بگذارند و ماهیچه ها را ضعیف کنند. این وضعیت در بزرگسالان بسیار نادر است زیرا سیستم گوارشی بیشتر بزرگسالان به اندازه کافی قوی است که از هاگ های بوتولیسم دفاع کند و از تکثیر آنها جلوگیری کند. اما برای نوزادان می تواند داستان متفاوتی باشد.

اگرچه بیشتر موارد بوتولیسم نوزادان ناشی از گرد و غبار و خاک آلوده است، پزشکان همچنان توصیه می کنند که والدین از دادن عسل خام به نوزادان زیر یک سال خودداری کنند، زیرا سیستم گوارشی آنها به اندازه کافی قوی نیست که بتواند باکتری ها را دفع کند.  پس برای سلامتی نوزادتان تا یک سال از دادن عسل به آن خودداری کنید.

حساب کابری