آیا پرندگان می‌توانند عسل بخورند؟

آیا پرندگان می‌توانند عسل بخورند؟

عسل یک شیرین‌کننده طبیعی، فوق‌العاده سالم و مفید برای ما انسان هاست. اما این ماده مغذی و مفید برای پرندگان مناسب نیست. در این وبلاگ از عسل رایحه در مورد مصرف عسل برای پرندگان مطالبی گردآوری کرده‌ایم، ‌امیدواریم تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

چرا عسل برای پرندگان مضر است؟

چهار دلیل اصلی برای مضر بودن عسل برای پرندگان وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا شوید.

-خطر بوتولیسم و سایر عوامل بیماری‌زا

حتی بهترین کیفیت عسل می‌تواند حاوی باکتری‌ها و کپک‌هایی باشد که می‌تواند برای پرندگان کشنده باشد و باعث بوتولیسم و سایر مشکلات جدی سلامتی شود. این خود عسل نیست، بلکه خطر میکروارگانیسم‌های موجود در عسل خام است که می‌تواند برای پرندگان خطرناک باشد. عسل خام می‌تواند حاوی بوتولیسم باشد، سم خطرناکی که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این امر می‌تواند باعث مرگ سریع پرندگان یا بیماری شدید، مشکلات عصبی، ضعف و حتی فلج در برخی موارد شود.

-محتوای قند بالا

دلیل دوم مضر بودن عسل برای پرندگان، قند طبیعی بسیار بالای آن است و مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند به سلامت پرندگان آسیب برساند.

-فواید ناچیز تغذیه‌ای

پرندگان نیز مانند ما به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارند. آن‌ها به مقدار زیادی پروتئین، چربی و ویتأمین نیاز دارند و مصرف عسل هیچ یک از این موارد را تأمین نمی‌کند. اگرچه عسل برای سلامتی ما مفید است و برخی از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند، اما یک پرنده از خوردن آن فواید کمی خواهد داشت و خطرات این کار به میزان قابل توجهی بیشتر از فواید آن است.

-PH پایین – اسیدیته

دلیل نهایی اینکه عسل گزینه مناسبی برای خوردن پرندگان نیست این است که معمولاً اسیدیته بالایی دارد. سطح PH عسل بسته به نوع عسل و شهدی که از آن تهیه شده است متفاوت است، اما به طور معمول PH عسل بین ۳. ۴ تا ۶. ۱ است. اسید گلوکونیک موجود در عسل، به ویژه آن‌هایی که اسیدی‌تر هستند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی پرنده و ایجاد ناراحتی در آن‌ها شود.

متأسفانه، حتی عسل خام ارگانیک درجه یک نیز می‌تواند دارای پاتوژن‌های بالقوه باشد و باعث بیماری یا حتی مرگ در پرندگان شود. حتی عسل ارگانیک نیز قند بالایی دارد، فواید تغذیه‌ای کمی برای پرندگان دارد و سطح pH اسیدی دارد.

حساب کابری