ارگانیک، سالم یا طبیعی؟! چه تفاوت هایی دارند؟!

ارگانیک، سالم یا طبیعی؟! چه تفاوت هایی دارند؟!

عموم مردم تصور می کنند که تفاوتی بین محصولات طبیعی، سالم وارگانیک وجود ندارد و همه این عبارات به یک نوع محصول اشاره دارند. با این حال، این تصور، تصوری اشتباه است. اگر محصولات ارگانیک، طبیعی و سالم را با یکدیگر مقایسه کنیم، این تفاوت ها مشخص خواهد شد.

غذاهای ارگانیک به غذاهایی اشاره دارد که تولید، فرآوری و مدیریت آنها با استفاده از روش های ارگانیک تعریف شده توسط نهادهای گواهی کننده ای مانند سازمان کشاورزی ایالات متحده امریکا (USDA) تولید می شوند.

محصولات سالم، به غذاهایی اشاره می کند که هیچ گونه مواد شیمیایی و یا سنتز شده ای به هیچ شکل در تولید آنها استفاده نشده است. این نوع غذاها از گیاهان و حیوانات به صورت طبیعی گرفته شده است.این نوع غذاها از هر نوع مواد شیمیایی مصنوعی و فرایند فرآوری عاری هستند و به صورت طبیعی در مناطق وحشی، طبیعی و دست نخورده از نظر فناوری بیرونی مانند جنگل ها و مراتع به صورت سنتی جمع آوری می شوند. بنابراین غذاهای طبیعی ضرورتاً ارگانیک نیستند و برعکس.

حال سوال اینجاست که چرا برخی از مردم غذاهای ارگانیک را ترجیح می دهند و برخی دیگر غذاهای طبیعی؟ این امر به خاطر این تصور است که مردم اعتقاد دارند که در غذاهای طبیعی به خاطر اینکه هیچ گونه سنتزی بر روی غذا انجام نمی شود تمامی فواید و ارزش های غذایی محصول حفظ می شود، بنابراین محصولات طبیعی را ترجیج می دهند.

با این حال، تقاضا برای محصولات ارگانیک بالاتر از محصولات طبیعی است، چراکه محصولات ارگانیکی که فروخته میشوند تحت نظارت و پایش نهادهای دولتی هستند. بنابراین از نظر ایمنی و سلامت  غذا، غذاهایی ایمن تر هستند.

غذاهای طبیعی توسط نهادهای نظارتی در سطح دنیا گواهی نمی شوند. هرچند انجمن بین المللی تولید کنندگان غذاهای طبیعی (IANPP) سعی در تعریف غذاهای طبیعی و تعریف جایگاه واقعی این نوع غذاها در سطح دنیا دارد، اما در حال حاضر یک نهاد گواهی کننده محسوب نمی شود. بر خلاف غذاهای طبیعی، محصولات ارگانیک گواهی شده هستند و برچسب زنی در خصوص آنها اعمال می شود.

با این حال، محصولات ارگانیک تقاضا و قیمتی بالاتر از محصولات فرآوری شده صنعتی دارند. این موضوع در خصوص محصولات طبیعی قدری فرق می کند و تقاضا برای آنها به اندازه محصولات ارگانیک نیست ولی با این حال قیمت بالاتر خود را در مقایسه با غذاهای فرآوری شده صنعتی حفظ کرده اند.

دیگر تفاوت محصولات ارگانیک و طبیعی را می توان در مدت زمان نگهداری آنها جستجو کرد. به نحوی که محصولات ارگانیک را می توان به مدت زمان بیشتری نگهداری کرد، امری که در خصوص محصولات طبیعی مدت کمتری را شامل می شود.

اما می توان گفت که غذای سالم ، محصولی است که ضوابط سه گانه الزامی (استاندارد سه گانه ) در  فرایند تولید غذایی را رعایت کرده است. محصول سالم ، تحت کنترل استاندارد های الزامی و اجباری کیفیت غذایی در کشاورزی قرار دارند . این غذا نسبت به غذاهای رایج در بازار دارای حد مجاز باقیمانده آفت کش، عناصر، فلزات وسموم می باشد و ماحصل اعمال استاندارد ها و برنامه های مدیریتی بر اساس معیار های مشخصی مانند کدکس ، MRL ،ADIو …. هستند و نسبت به محصولات ارگانیک و سالم قیمت کمتری دارند ولی با این حال نسبت به محصولات رایج قیمت بالاتری دارند.

حساب کابری