از کندوهای عسل تا اینترنت

از کندوهای عسل تا اینترنت

از کندوهای عسل تا اینترنت

چگونه زنبورهای عسل تار جهان گستر وب را تغییر دادند

زنبورهای عسل مخلوقات شگفت آوری هستند. این حشره های نام آشنا، پرواز می کنند و با پرواز خود نقش پررنگی در گرده افشانی ایفا می کنند. البته کار اصلی زنبورهای عسل، تولید کردن عسل خوش طعمی است که همه ما آن را می شناسیم.

نتیجه حاصل از تحقیقات نشان می دهد که زنبورهای عسل پروسه ای بسیار کارآمد را برای گردآوری شهد و تولید عسل طبیعی به کار می برند. دانشمندان این اعمال را در مجموع، الگوریتم زنبور عسل می نامند.

امروزه این حرکات ممتاز از دنیای زیست شناسی به دنیای دیجیتال راه یافته و از این روش برای کمک به فعالیت و تنظیم شبکه جهانی اطلاعات(اصطلاحا وب) بهره برداری می شود. این بهره برداری روز به روز موثرتر و کارآمدتر می شود.

الگوریتم زنبور عسل طی تحقیقاتی شناخته شد که در دهه 1980 میلادی صورت گرفت.  گروه کوچکی از مهندسان سیستم های محاسباتی متوجه شدند که زنبورهای عسل چگونه گلهای متنوعی را برای شهدگیری می یابند، بدون این که سیستم و کنترل مرکزی داشته باشند و از این رفتار زنبورهای عسل الهام گرفتند. این تحقیقات چندین سال ادامه داشت ودانشمندان در نهایت، پروسه ای از زنبورهای عسل کشف کردند که این پروسه برای هر موقعیت متغیری که دانشمندان می توانستند پیش بینی کنند، بسیار کارآمد بود.

از آنجایی که نواحی و زمینهای دارای گل در هر فصلی متغیر هستند، زنبورهای عسل باید به مناطق و جهات متنوعی پرواز کنند و به اصطلاح در پروازشان انعطاف پذیر باشند تا بتوانند بهترین منابع را برای جمع آوری شهد بیابند. زنبورهای کاوشگر در بیرون از کندوی خود، در هر مسیری پرواز می کنند، هر شهدی را که بیابند جمع آوری می کنند و در نهایت به کندوی خود باز می گردند تا منبع شهد یافته شده را به سایر زنبورها نیز نشان دهد. زنبور کاوشگری که بهترین منبع شهد را پیدا کرده باشد، سایر زنبورها را متقاعد کرده و به این صورت، سرانجام بهترین منبع شهد در منطقه شناسایی می شود.

هرچند که این رفتار کشف شده از زنبورهای عسل به تنهایی جذاب و خواندنی است؛ ولی الگوریتم زنبورعسل علاوه بر این، کاربردهای دیگری نیز دارد. بیش از یک دهه زمان برد تا مشخص شود که از این الگوریتم در چه زمینه هایی می شود استفاده کرد. در نهایت فهمیدند که از الگوریتم زنبور عسل می توان در زمینه مربوط به سرورهای میزبان وب استفاده کرد.

از آنجایی که سرورهای وب در معرض مطالبات بسیار متفاوتی در ترافیک هستند، الگوی زنبور عسل راه حل مناسبی برای پاسخ دادن به این وضعیت است. کاربرد الگوریتم زنبور عسل در الگوریتم سرورهای وب، منجر به افزایش عملکرد تا 20 درصد شد. در واقع می توانیم بگوییم که زنبورهای عسل، اینترنت را به طور کلی تغییر دادند.

کاربرد الگوریتم زنبور عسل برای اینترنت بسیار موثر بوده و قابل تقدیر است؛ ولی همچنان، موثرترین کاربرد الگوریتم زنبورعسل مربوط به کاربرد اصلی آن، یعنی تولید مقدار فراوانی عسل ارگانیک است. ما هم به نوعی از الگوریتم زنبور عسل استفاده می کنیم تا بهترین و با کیفیت ترین عسل طبیعی و ارگانیک را در اختیار مشتریانمان قرار دهیم.

منبع: honeysolutions

حساب کابری