انواع زنبور عسل

انواع زنبور عسل

انواع زنبور عسل

زنبور عسل (مُنج)

زنبور عسل زنبوری است که با گرد آوری شهد گل ها در کندو عسل می سازد. به زنبور عسل در زبان فارسی منگ، منج و مگس انگبین هم گفته می شود. زنبور ها به 3 نوع دسته بندی می شوند.

  • زنبور ملکه
  • زنبور نر
  • زنبور کارگر

زنبور عسل حشره ای اجتماعی است و نمی تواند به تنهایی زندگی کند و در گرده افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوه ها نقش بسزایی دارد. از این رو روز 20 می  را روز جهانی زنبور نامگذاری کرده اند.

 

زنبور ملکه

جنسیت ملکه، ماده و مادر بیشتر زنبور های کندو است . وظیفه ی ملکه تخم گذازی می باشد و به عنوان رهبر کندو محصوب میشود. نقش ملکه در کندو چنان مهم است که اگر کشته شود یا آنرا از کندو خارج کنند و جانشینی برای او وجود نداشته باشد بعد از 3 الی 4 ساعت تمام کار های کندو متوقف شده و بعد از مدتی زنبور ها شروع به تولید شفیره ملکه برای تولید ملکه جدید می کنند .

بعد از مدت دو هفته شفیره ها بیرون می ایند و با هم مبارزه میکنند سرانجام قوی ترین آنها دوباره رهبری کندو را به عهده می گیرد.

 

زنبور نر

زنبور های نر دارای سر و بال های بزرگ هستند و وظیفه آنها در کندو جفت گیری با ملکه است. از خصوصیات زنبور عسل این است که مصرف بالای عسل دارند و نیش ندارند. زنبور های نر توانایی جمع آوری شهد و گرده را نیز دارا نمی باشند. طول عمر این گونه از زنبور حدودا 24 روز است.

 

زنبور کارگر

زنبور های کارگر بیشتر جمعیت کندو را تشکیل میدهند و جنسیت آنها ماده است. در یک کندوی بزرگ که از حداقل 10 قاب تشکیل شده باشد حدودا 70 هزار زنبور کارگر وجود دارند. زنبور های کارگر بر خلاف بقیه موجودات با توجه به این موضوع که ماده هستند ولی توانایی بارور شدن ندارند اما در صورت عدم وجود ملکه در کندو تخم ریزی را به عهده می گیرند.

زنبور داران به این ماده ها ، ماده تخم گذار می گویند. این تخم ها به دلیل عقیم بودن زنبور کارگر به زنبور نر تبدیل می شود.

 

 

حساب کابری