انواع عسل در دنیا و کاربرد‌های آن‌ها

انواع عسل در دنیا و کاربرد‌های آن‌ها

طبق گزارش هیئت ملی عسل، بیش از ۳۰۰ نوع مختلف عسل در سراسر جهان تولید می‌شود. همه عسل‌ها طعم شیرینی دارند، اما عوامل کلیدی مثل رنگ و طعم عسل را منحصر به فرد می‌کند. در این مقاله از وبلاگ عسل رایحه با ۱۱ نوع از محبوب‌ترین انواع عسل و طعم‌های متمایز آن‌ها آشنا شوید.

۱. عسل شبدر

عسل شبدر که در کانادا، ایالات متحده، سوئد و نیوزلند بیشتر تولید می‌شود، شناخته شده‌ترین نوع عسل با بیشترین تولید سالانه است. طعمی شیرین و ملایم مانند دارچین دارد و رنگ آن طلایی روشن است. اگرچه عسل شبدر به اندازه انواع تیره‌تر مانند گندم سیاه و مانوکا حاوی آنتی اکسیدان نیست، اما عسل همه منظوره مناسبی است که می‌توانید برای همه مصارف به کار رود. این عسل برای پخت و پز توصیه می‌شود و معمولاً در دسر‌ها، سس‌ها، گوشت‌ها، نان شیرین، ماست و غلات کاربرد دارد.

۲. عسل گل وحشی

عسل گل وحشی دارای ترکیبی از شکوفه‌ها و گل‌های وحشی است. طعم این عسل بستگی به گل‌های وحشی فصل و منطقه‌ای که از آن گرفته می‌شود، دارد و طعم آن بسته به منبع گل متفاوت است. با این حال، معمولاً کمی تیره‌تر از سایر انواع عسل است و طعمی قوی به دستور پخت‌ها اضافه می‌کند. این عسل نیز برای پخت و پز و پخت توصیه می‌شود و معمولاً در کلوچه، گوشت و نان کاربرد دارد.

۳. عسل اقاقیا

عسل اقاقیا با شهد درختان ملخ سیاه که به درختان اقاقیا کاذب نیز معروف است، تولید می‌شود. دارای طعمی شیرین و لطیف مانند وانیل و رنگی روشن و تقریباً شفاف است. این عسل دارای فروکتوز بالایی است و برای کریستالی شدن نسبت به انواع دیگر عسل زمان بیشتری نیاز دارد. در نتیجه، عسل اقاقیا یک انتخاب عالی برای کاربرد در ماست، غلات، چای، نوشیدنی و دسر است.

۴. عسل یونجه

عسل یونجه عمدتاً در ایالات متحده و کانادا تولید می‌شود، با شهد از شکوفه‌های یونجه ارغوانی روشن ایجاد می‌شود. محصول نهایی یک عسل سبک و با طعم گیاهی با ته رنگی ملایم و شیرین است. طعم ملایم و بافت صاف آن را شبیه به عسل شبدر می‌کند. از آنجایی که یونجه کمی شیرین است، برای کاربرد‌های آشپزی بهتر است. آن را به عنوان یک جایگزین سالم برای شکر به شیرینی‌ها و نان می‌توان اضافه کرد. معمولاً در چای و سس استفاده می‌شود.

۵. عسل گندم سیاه

این نوع از عسل از شکوفه‌های کوچک گندم سیاه جمع‌آوری می‌شود و با رنگی تیره و سیاهرنگ شناخته می‌شود. در آمریکا، فرانسه، کانادا، ژاپن و هلند تولید می‌شود و به طور معمول این گونه عسل با رایحه خاکی و رنگ کهربایی غنی مشخص می‌شود. نسبت به انواع عسل‌های سبک‌تر، طعم قوی‌تر و دلچسب‌تری دارد و همچنین حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. عسل گندم سیاه با داشتن طعم تند برای پخت و پز بهترین استفاده را دارد. محصولات پخته شده با این عسل طلایی سریعتر خشک می‌شوند و احتمال ترک خوردن آن‌ها کمتر از محصولاتی است که با شکر سنتی پخته می‌شوند. معمولاً در کیک عسلی، نان و سس استفاده می‌شود.

۶. عسل خامه‌ای

عسل خامه‌ای از نظر فنی از انواع عسل نیست و روش خاصی برای تهیه آن وجود دارد. این عسل که به عنوان عسل تابیده نیز شناخته می‌شود، با نگهداری عسل در دمای حدود ۵۵ درجه فارنهایت و اجازه دادن به کریستال شدن آن ساخته می‌شود. در مقایسه با عسل سنتی بافت غنی‌تر و خامه‌ای‌تری دارد. همچنین رنگ بسیار روشن‌تری نسبت به عسل مایع همان گل دارد. این عسل یک افزودنی عالی برای صبحانه است و معمولاً برای شیرینی، نان تست و بیسکویت استفاده می‌شود.

۷. عسل مانوکا

عسل مانوکا بیشتر در نیوزلند و استرالیا تولید می‌شود. این عسل طعمی ملایم شیرین با کمی مزه تلخ دارد. در حالی که بیشتر عسل‌ها دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است، عسل مانوکا نسبت به سایر انواع عسل دارای مقادیر بیشتری از مواد ضد باکتریایی است. این عسل استرالیایی از آسیب‌های ناشی از باکتری‌ها محافظت می‌کند، تولید سلول‌های خاصی را افزایش می‌دهد که بافت آسیب دیده را ترمیم می‌کند و درد و التهاب را کاهش می‌دهد. معمولاً در نان شیرینی و بیسکویت و همچنین در ماست و غلات استفاده می‌شود.

۸. عسل اکالیپتوس

این عسل متمایز با طعم شیرین و سرد، از درختان گلدار اکالیپتوس استرالیا جمع‌آوری می‌شود. به دلیل داشتن خواص منتول مانند برای تسکین سرفه، سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی فوق‌العاده است. عسل اکالیپتوس طعم ملایمی دارد و در نان تست و چای و شیرینی استفاده می‌شود.

۹. عسل شکوفه پرتقال

عسل شکوفه پرتقال دارای رنگ طلایی و طعم و عطری مطبوع و شیرین است که از شکوفه‌های بهاری باغ‌های پرتقال گرفته می‌شود. این عسل یک گزینه محبوب برای نوشیدنی‌ها و روی بیسکویت‌ها، پنکیک‌ها و شیرینی‌ها است.

۱۰. عسل مخصوص بیکر

عسل مخصوص بیکر ترکیبی از انواع عسل‌های کلاسیک است. رنگ کهربایی دارد و همانطور که از نامش پیداست، این عسل روی نان سبوس دار، شیرینی‌ها و سس‌ها کاربرد دارد.

۱۱. عسل داغ یا عسل تند

این عسل به دلیل گرمی زیادی که دارد، در خوراکی‌ها و دسر‌ها بسیار پرکاربرد است و در غذا‌هایی مانند پیتزا، مرغ سرخ شده، نان ذرت، آناناس کبابی و حتی بستنی عالی است.

منبع:  webstaurantstore.co

حساب کابری