بازگشت بزرگترین زنبور جهان

بازگشت بزرگترین زنبور جهان

پس از ۳۸ سال، بزرگ ترین زنبور عسل جهان در بین جزایر اندونزی معروف به مولوکاس شمالی دوباره مشاهده شده است. یک نمونه از این زنبور به تنهایی می‌ تواند بیش از ۹۰۰۰ دلار درآمد را با خود به همراه داشته باشد و البته همین مسئله، بزرگ ترین زنبور جهان را به یکی از ارزشمندترین و آسیب پذیرترین گونه‌های جهان تبدیل کند.

همان طور که می ‌دانید، زنبور‌های عسل از ارزش بالایی در میان زنبورداران برخوردار هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیشتر دانشمندان و محققان تمام تلاش خود را می کنند تا صدای گزارش خود را بر حفاظت از زنبور عسل متمرکز کنند، نه مکان زندگی زنبور‌های عسل.

این زنبور عسل معروف به زنبور عظیم الجثه است و با آرواره‌ های بیرون زده ‌ای که دارد، تقریباً شبیه به سوسک است. آرواره‌ های آن‌ ها حداکثر پنج سانتی‌ متر است. ماده‌ ها تقریباً تا دو برابر زنبورهای نر بزرگ تر هستند: طول آن ‌ها به ۱. ۵ اینچ می ‌رسد و طول بال آن ‌ها ۲. ۵ اینچ است. این امر باعث می ‌شود آن‌ها پنج برابر بزرگ تر از یک زنبور عسل معمولی غربی باشند. شاید فکر کنید که منقرض شدن چنین حشره‌ ای در جنگل ‌های متراکم جلگه ‌ای دشوار است، اما شما در اشتباه هستید. مانند بسیاری از زنبور‌ها، زنبور عظیم الجثه تمایل دارد که تنها زندگی کند، به همین دلیل با ساختن لانه‌ های محکم و پوشیده از رزین در داخل تپه‌ های موریانه خود را پنهان می ‌کنند و تشخیص آن‌ ها بسیار سخت ‌تر از کندوی پر از عسل است که از شاخه درخت آویزان شده است.

نام این زنبور عسل از کاشف و طبیعت ‌شناس انگلیسی، آلفرد راسل والاس گرفته شده است که آن را در جزیره اندونزی  در سال ۱۸۵۸ میلادی کشف کرد. هنگامی که وی این یافته خود را گزارش کرد، زنبور ماده را حشره‌ ای بزرگ و سیاه توصیف کرد که آرواره‌ های آن مانند سوسک است.

پس از کشف، زنبور عسل تا سال ۱۹۸۱ میلادی مشاهده نشد، تا هنگامی که حشره ‌شناس آمریکایی به نام آدام مسر چندین نمونه را در سه جزیره اندونزی پیدا کرد.

شش روز طول کشید تا کلای بولت و تیمش جزایر اندونزی را جست و جو کنند و زمینی را که مسر در سال ۱۹۸۱ میلادی تحت پوشش قرار داده بود، پیدا کنند تا تنها یک نمونه از این زنبورها را پیدا کنند. در طول ۱۵۰ سال گذشته، چندین تیم تحقیقاتی تلاش کرده‌ اند تا زنبور عظیم الجثه والاس را پیدا کنند، اما موفق نشدند. پس از سفر مسر، بسیاری معتقد بودند که این گونه منقرض شده است – تا این که دو نمونه در eBay در سال ۲۰۱۸ میلادی فروخته شدند. اگرچه این گونه از نظر شکار، غیرقانونی و با جنگل زدایی در معرض انقراض قرار دارد، اما هیچ قانونی که مانع از خرید یا فروش زنبور عسل بزرگ والاس می ‌شود، وجود ندارد.

حساب کابری