تاثیر مثبت مصرف عسل طبیعی بر کم خونی

کم خونی و عسل طبیعی

کمبود عناصر موجود در خون به‌ویژه ویتامین‌های ب و آهن موجب کم‌خونی می‌شود. عوارض کم‌خونی با کاهش آرامش انسان بروز می‌کند. این حالت به علت کاهش عناصر لازم خون از‌ جمله ویتامین‌های ب و آهن نیست بلکه با تحریک دستگاه عصبی نیاز بدن به فاکتورهای ب و آهن بیشتر و کمبود مواد  در یک یا چند عضو احساس می‌شود.

باید توجه داشت هر عضو بدن علاوه بر رگ‌های خونی، رگ‌های عصبی نیز دارد. رگ‌های عصبی به مغز متصلند که هنگام کمبود مواد غذایی یا بروز مشکل در یک عضو، مشکل را به مغز گزارش می‌دهند و انسان در آن عضو درد را احساس می‌کند.

از جمله علائم کم‌خونی عصبی عبارت است ‌از وجود درد در قفسه سینه، بی‌حسی دست‌ و پاها، تنگی نفس، احساس گرفتگی بین دو کتف، تپش قلب و زود خسته شدن در کار. این علائم با مصرف برنج و بخار آن، غذاهای چرب، قرار ‌گرفتن در محیط ناخوشایند و آشفتگی در آرامش (مانند بیدار ‌شدن ناگهانی) تشدید می‌شود.
نوعی کم‌خونی که فقط با آزمایش خون تشخیص‌ داده می‌شود کم‌خونی با علت مادرزادی است. همچنین زندگی و تغذیه نامناسب در بزرگسالی یا دوره جنینی نیز سبب بروز کم‌خونی می‌شود. در این ‌حالت با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی در خون به مجموعه دستگاه عصبی آسیب می‌رسد. این‌گونه آسیب‌ها باعث کم‌خونی عصبی یا کلی می‌شود.

کم‌خونی عصبی در شرایط خاصی تشخیص‌ داده می‌شود. حتی امکان دارد آزمایش CBC نیز این نوع کم‌خونی را نشان ‌ندهد. بروز خستگی زود‌هنگام در آزمایش ورزش نشانه واضحی بر کم‌خونی عصبی است. افراد مبتلا به کم‌خونی عصبی  علاوه ‌بر مصرف داروها و مواد برطرف‌کننده کم‌خونی باید از روان خود نیز مراقبت ‌کنند. این افراد باید از حضور در جمع ناخوشایند و گوش ‌دادن به صداهای بر‌هم‌زننده آرامش بپرهیزند.
کم‌خونی‌ها عوارض یکسانی دارند. علائم کم‌خونی عصبی  به‌آرامی در فرد ظاهر می‌شود و به مرور زمان این عوارض شدیدتر می‌شود. در این افراد خوردن آرام‌آرام عسل طبیعی و عرق بهار نارنج عوارض را بسیار کم یا کاملاً برطرف می‌کند. هنگام تنگی نفس و بی‌حسی مجاری تنفسی، استشمام بوی الکل طبیعی یا آغشته‌ کردن بینی به الکل با پنبه، مجاری تنفسی را باز می‌کند. پس‌ از این کار ‌باید عمل دم و بازدم چند‌ بار در کیسه‌ای تکرار ‌شود تا تأثیر بوی الکل بیشتر شود. الکل باعث خنک‌ شدن مجاری تنفسی و حرکت خون به آن منطقه و در‌ نتیجه برطرف ‌شدن کم‌خونی آن اعضا می‌شود. برای معالجه دائم باید این افراد به نکات زیر توجه ‌کنند:

– از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های صنعتی و گازدار  پرهیز ‌کنند.
– مصرف چربی‌ها را تا حد امکان کاهش دهند.
– مصرف برنج را تا حد امکان کم ‌کنند و به ‌دلیل اثر منفی بخار برنج بر این افراد، در پخت و یا کمک به پخت آن شرکت نکنند.

برای  این افراد فراهم نمودن چهار عنصر زیر الزامی است:
1. آب‌و‌هوای مناسب و اشعه خورشید
2. لبنیات و پروتئین
3. میوه‌ها و سبزیجات
4. عسل و فرآورده‌های زنبور عسل

کاهش یا مصرف‌ نکردن چای در طول روز، در نوشیدن آب بیشتر به این افراد کمک می‌کند. قرار‌ دادن روزانه ده تا پانزده دقیقه مهره‌های کمر، دست و  پا در برابر نور خورشید ویتامین د مورد نیاز بدن را تأمین ‌خواهد ‌کرد. مصرف روزانه لبنیات مناسب بخصوص ماست، پنیر و کشک الزامی ‌است. بیماران کم‌خونی که با مصرف شیر دچار حالت تهوع می‌شوند باید از شیر کم‌چرب استفاده‌کنند یا مصرف شیر را متوقف نمایند. حداقل دو روز یک‌بار عصاره گوشت، بخصوص ماهیچه گوسفندی و یا ماهی دریایی مصرف ‌کنند. همچنین برای این افراد مصرف میوه‌، آب‌میوه‌ و سبزیجات تازه مانند کرفس و کاهو  لازم است.

مصرف عسل طبیعی همراه با فرآورده‌های دیگر مثل گرده گل (در ‌صورت حساسیت ‌نداشتن به گرده گل) و در صورت حساسیت ‌داشتن، مصرف عسل طبیعی هر روز صبح و شب در حالت ناشتا یک قاشق، بسیار مفید است.

حساب کابری