تاریخچه عسل در قاره اروپا و مصر

تاریخچه عسل در قاره اروپا و مصر

به سختی می توانیم بگوییم که عسل دقیقاً از چه زمانی وجود داشته است؛ زیرا تا جایی که تمدن انسانی و آثار باقی مانده از گذشتگان به ثبت تاریخ پرداخته اند؛ عسل در دنیای ما وجود داشته است. نقاشی های غار در اسپانیا از 7000 سال قبل از میلاد اولین سوابق زنبورداری را نشان می دهد، با این حال، فسیل های زنبورهای عسل به حدود 150 میلیون سال پیش بر می گردد. خواص “جادویی” عسل به آن نقش مهمی در تاریخ بخشیده است:

اولین سابقه نگهداری زنبورها در کندوها در معبد خورشیدی که در سال 2400 قبل از میلاد در نزدیکی قاهره ساخته شده است، یافت شد. این زنبور غالباً در هیروگلیف های مصری نشان داده شده است و با توجه به محبوبیت فراعنه، اغلب نماد سلطنت بود. مصریان باستان از عسل طبیعی به عنوان شیرین کننده، هدیه به خدایان خود و حتی به عنوان یک ماده تشکیل دهنده مایع مومیایی کردن استفاده می کردند. کیک های عسلی توسط مصری ها پخته می شد و به عنوان پیشکشی برای آرامش خدایان استفاده می شد. یونانیان نیز کیک های عسلی درست می کردند و به خدایان تقدیم می کردند. یونانیان عسل را نه تنها به عنوان یک غذای مهم، بلکه به عنوان یک داروی شفابخش می‌دانستند. کتاب های دستور العمل های آشپزی یونانی ها پر از شیرینی ها و کیک های تهیه شده از عسل بوده است. پنیرها را با عسل مخلوط می‌کردند تا کیک‌های پنیر درست کنند، که توسط اوریپید در قرن پنجم قبل از میلاد توصیف شده است که «به‌طور کامل در عسل غنی، زنبور طلایی آغشته می‌شد».

رومیان نیز از عسل طبیعی به عنوان هدیه به خدایان استفاده می کردند و از آن در آشپزی بسیار استفاده می کردند. زنبورداری در سراسر امپراتوری روم رونق داشت. هنگامی که دین مسیحیت گسترش پیدا کرد، تولید عسل و موم زنبور عسل به میزان زیادی افزایش یافت تا تقاضا برای شمع های کلیسا برآورده شود.

تاریخچه عسل در قاره اروپا و مصر

اهمیت عسل در اروپا تا دوره رنسانس ادامه یافت، زمانی که ورود شکر از مناطق دورتر به معنای استفاده کمتر از عسل بود. در قرن هفدهم شکر به طور منظم به عنوان یک شیرین کننده استفاده می شد و عسل حتی کمتر مورد استفاده قرار می گرفت. از آنجایی که تصور می شد زنبورها دارای قدرت های ویژه ای هستند، اغلب به عنوان نماد استفاده می شد:

1. پاپ اوربان هشتم از زنبور عسل به عنوان نماد خود استفاده کرد.

2. زنبور عسل نشانه پادشاه مصر سفلی در زمان سلسله اول (3200 قبل از میلاد) بود.

3.پرچم ناپلئون یک ردیف زنبور را در حال پرواز حمل می کرد و ردای او با زنبورهای عسل گلدوزی شده بود.

4. در قرن سوم قبل از میلاد، زنبور عسل نمادی بود که در شهر یونانی افسوس روی سکه ها استفاده می شد.

5. زنبور عسل نماد الهه یونانی آرتمیس بود.

6. زنبور عسل نماد اروس/کوپید بود.

حساب کابری