خطر کاهش جمعیت زنبورهای عسل

خطر کاهش جمعیت زنبورهای عسل

خطر کاهش جمعیت زنبورهای عسل

زنبورهای عسل در مواقع مختلف در دسترس ما هستند و ما می توانیم از آنها به راحتی استفاده کنیم. درست مثل هوای تازه می توان در هر موقعیتی که نیاز بود، از زنبورها کمک بگیریم. متاسفانه در این روزها، بسیاری از جمعیتهای زنبور عسل دچار مشکلی جدی شده اند. پروژه ای که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد که برخی جمعیتهای زنبور عسل به شدت رو به کاهش است.

گرده افشانهایی مانند زنبور عسل، نقشی اساسی در تولید برخی مواد غذایی دارند؛ در حدی که حدود یک سوم محصولات غذایی جهان مربوط به گرده افشانی است و همین ضرورت نقش گرده افشانها را به وضوح نشان می دهد. کاهش جمعیت زنبورهای عسل به عنوان گروهی از مهمترین گرده افشانان، واقعا وحشتناک است. پس ما برای تولید محصولات غذایی سالم به زنبورهای عسل نیازمندیم. از همه مهمتر، زنبور عسل عنوان عضوی از چرخه طبیعت است و با حذف آن از چرخه، سیاره زمین را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

یک پروژه تحقیقاتی که توسط محققان چهار دانشگاه انجام شده و در سال 2015 منتشر شده است، مکان هایی را که جمعیت زنبورها در آنها طبیعی و یا رو به کاهش بوده را شناسایی و نقشه برداری کرده است. جالب است که بیشتر مناطق دارای شیب تند کاهش جمعیت زنبورهای وحشی، دقیقا همان مناطقی هستند که از گذشته تا به حال به عنوان مهمترین مناطق کشاورزی شناخته شده اند. مناطقی مانند Great Plains، شمال غربی اقیانوس آرام و کالیفرنیا، بیشترین میزان کاهش جمعیت زنبورهای وحشی را تجربه می کنند.

ممکن است دلایل مختلفی برای کاهش جمعیت زنبورهای وحشی وجود داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به افزایش گرمایش زمین اشاره کرد. افزایش تخریب زیستگاه های طبیعی زنبورها هم از دیگر تهدیدات است. برخی دلایل دیگر مانند شیوه های کشاورزی نامناسب، کاشت پی در پی محصولی تکراری به طور متناوب در بسیاری از زمینها و استفاده از سموم دفع آفات نیز مطرح هستند. در حالی که هر یک از این دلایل به تنهایی نقش بزرگی ایفا می کنند، ولی ترکیبی از این مسائل در کنار هم به عنوان بزرگترین تهدید برای از بین رفتن زنبورهای وحشی محسوب می شود.

خوشبختانه مواردی وجود دارند که هر یک از ما می توانیم با انجام دادنشان موجب افزایش سلامتی زنبورها و سایر موجودات گرده افشان شویم. مانند ایجاد و نگهداری از باغچه هایی با گیاهانی که در هر فصل گل می دهند و کاهش استفاده از سموم آفت کش تا حد امکان. تفاوت در نوع محصولات کشت شده در یک زمین نیز می تواند کمک کند و به زنبورها گزینه های بیشتری برای گرده افشانی می دهد. همچنین فراهم کردن زمینی با تنوع محصولات در هر دوره موجب می شود که در هر فصل، محیطی پایدارتر برای زنبورها به وجود بیاید.

درست است که ما به نقش زنبورها در گرده افشانی و تولید محصولات غذایی متکی هستیم، ولی باید توجه داشته باشیم که زنبورها به تنهایی در تولید عسل طبیعی به عنوان غذایی سالم و خوشمزه نیز نقش اصلی دارند. ما عسل ارگانیک باکیفیت را از مزارع ارگانیک و طبیعی خود می گیریم و آن را با کمترین فرآوری آماده عرضه به بازار می کنیم. همچنان که در تلاش هستیم تا گرده افشانی های طبیعی را نیز حفظ کنیم، فاکتوری از احراز هویت محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار می دهیم تا بدانند که عسلی با منبع واقعی و طبیعی به دست شان می رسد.

حساب کابری