خواص ترکیب عسل و زنجبیل

خواص ترکیب عسل و زنجبیل

عسل طبیعی به ‌عنوان ماده‌ای با تأثیرات فوق‌العاده‌ی دارویی شناخته می‌شود؛ اما امروزه ترکیب عسل با محصولاتی چون هل، دارچین و … بسیار عامه‌پسند است. علاوه بر این، این ترکیبات خواص دارویی شگفت‌انگیزی دارند و تسکین فوری برای افرادی که از بسیاری بیماری‌ها رنج می‌برند به همراه دارد. یکی دیگر از این ترکیب‌ها عسل و زنجبیل است که قصد داریم که در ارتباط با خواص دارویی و تاثیر آن بر سلامت انسان صحبت کنیم. قبل از هرچیز به ارائه اطلاعاتی مختصر در ارتباط با عسل، ماده ای شگفت انگیز از دل طبیعت می پردازیم.

عسل، ماده ای شگفت انگیز

عسل یا انگَبین یکی از مواد غذایی موجود در طبیعت است که از قرن ها پیش مورد استفاده جوامع بشری بوده است. عسل مایعی نسبتاً غلیظ است که توسط زنبور عسل تولید می شود و به دلیل خصوصیات شفا بخش خود به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد و از این لحاظ قدمتی هزاران ساله دارد و دارویی باستانی شناخته می شود. همچنین طعم و مزه ی منحصربفرد آن سبب شده است تا این یکی از مواد غذایی باارزش در طول قرن ها محسوب شود. زنبورها طبق فرآیندی با تغذیه از شهد گل، ماده ای شیرین و گران بها را تولید می کنند که خواص دارویی شگفت انگیزی دارند و هزاران سال مورد استفاده مردم قرار گرفته است. در بخش های مختلف تاریخ جهان از عسل به عنوان ماده ای طبیعی و دارویی سودمند یاد شده است. ابوعلی سینا صدها سال پیش در نسخه های مختلف درمانی خود از عسل استفاده کرده است. در قرآن کریم نیز بر اهمیت عسل و خلقت زنبور عسل اشاره شده است که نشان از اهمیت این عنصر طبیعی دارد که در میان ملل مختلف شناخته شده است. نگاهی مختصر به میزان تولید سالیانه عسل توسط کشورهای مختلف نیز تاکیدی بر میزان اهمیت و تاثیرگذاری آن است.

از طرفی دیگر، زنبور عسل در هنگام تغذیه خود از شهد گل ها و یا شکوفه درختان، تاثیر بسزایی در امر گرده افشانی می گذارد و سبب می شود تا باروری محصولات کشاورزی افزایش یابد. این مسئله سبب شده است تا سازمان جهانی غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز 20 می میلادی برابر با 30 اردیبهشت هجری شمسی را به عنوان «روز جهانی زنبور» نام گذاری کند که ارزش این ماده را در جهان نشان می دهد.

عسل و زنجبیل؛ معجونی سرشار از سلامتی

در میان تحقیقات مختلف بر روی تاثیرات عسل بر روی سلامتی انسان و فواید مختلف آن، پژوهشگران به مطالعه بر روی ترکیب عسل با گیاهان و مواد دیگر پرداختند تا بتوانند اثرگذاری عسل و گیاهان دارویی بر روی سلامت انسان ها را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند. در این میان، محققان بر این عقیده هستند که ترکیب عسل و زنجبیل تاثیر بسیار زیادی بر درمان مشکلات تنفسی دارد. این ترکیب علاوه بر طعم بی نظیری که به همراه دارد، یک ترکیب خلط آور محسوب می شود و بر اساس این ویژگی برای افرادی که از سرفه های مداوم، سرماخوردگی، درد در ناحیه گلو و حنجره و مواردی از این دست رنج می برند، می تواند کارساز باشد. معجون عسل و زنجبیل آنقدر فواید متفاوتی برای بیماران با مشکلات تنفسی دارد که هیچ ترکیب دیگری در مقام مقیاسه با این ترکیب قرار نمی گیرد.

زنجبیل به عنوان ماده با خواص ضد استفراغ و ضد تهوع در کنترل تهوع به بیماران کمک می کند. بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند در مواردی که تحت نظر پزشک به شیمی درمانی می پردازند، از حالت تهوع شدیدی رنج می برند که برای مقابله با آن از خواص زنجبیل استفاده می شود. زنجبیل به واسطه خواص خود، امر تخلیه معده را توسط ویژگی ها خود تسریع می بخشد و از این طریق موجب می شود احتمال وقوع تهوع به میزان چشم گیری کاهش یاید. لذا ترکیب زنجبیل با اثر آرامش بخشی که در عسل وجود دارد می توان یک داروی شگفت انگیز جهت پیشگیری و کنترل تهوع باشد. تحقیقات نشان می دهد استفاده از زنجبیل تاثیر معناداری در کاهش تهوع در زمان بارداری نیز دارد و عسل می تواند اثرگذاری آن را افزایش دهد.

زنجبیل همواره به عنوان ماده ای شناخته می شود که ذاتاً دارای خواص گوارشی است و برای کمک به گوارش مفید است. این موضوع کمک می کند تا شربت زنجبیل و عسل (تونیک،) سطح بالایی از پروتئین را داشته باشند که به فرآیند هضم غذا و در واقع، کارکرد مناسب و صحیح دستگاه گوارش کمک کنند. از سوی دیگر، ترکیبی از عسل و زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان هستند و سبب می شود تا بدن در برابر بیماری ها مقاومت بیشتری نشان دهند. این دو ماده به کمک یکدیگر تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و افزایش گلبول سفید به معنای افزایش سیستم ایمنی بدن است.

روش های مختلفی برای مصرف این ترکیب وجود دارد اما یکی بهترین روش ها استفاده از عسل به جای شیرین کننده، به همراه پودر زنجبیل است. در هنگام دَم آوری چای نیز می توان مقداری از زنجبیل را به همراه چای استفاده کرد و از یک قاشق چاخوری عسل نیز به عنوان شرین کننده طبیعی استفاده کرد. عسل، این ماده طبیعی و شگفت انگیز، می تواند جایگزین بسیار مناسبی مصرف مواد شیرین ناسالم در زندگی مان باشد. همچنین شما میتوانید از ترکیب آماده عسل و زنجبیل رایحه خوانسار استفاده نمایید.

مشاهده محصول عسل و زنجبیل رایحه خوانسار

حساب کابری