خواص موم عسل: ۶ خاصیت موم زنبور عسل برای سلامتی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که موم زنبور عسل چیست؟

موم زنبور عسل، یک موم طبیعی است که توسط زنبورهای کارگر ماده تولید می‌شود. این موم توسط غده‌های موجود در قسمت‌های شکمی این زنبورها تولید شده و در کندو نگه‌داری می‌شود. سپس کارگران کندو، موم را برای اهداف مختلف از جمله نگه‌داری عسل در کندو جمع آوری و استفاده می‌کنند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا از مهمترین خواص موم عسل باخبر شوید.

 

تهیه موم زنبور عسل آسان نیست زیرا زنبورها فقط برای تهیه حدود ۵۰۰ گرم موم، باید ۸ برابر عسل مصرف کرده و چیزی حدود ۲۵۰ کیلومتر پرواز کنند. توجه داشته باشید که موم زنبور عسل، شانه عسل نیست. زنبورهای عسل برای تهیه شانه عسل، کندو درست می‌کنند. خواص موم زنبور عسل برای سلامتی چیست؟ مطلب را تا انتها بخوانید تا با خواص موم عسل شوید.

انواع موم زنبور عسل

سه نوع موم زنبور عسل وجود دارد که اولین آن‌ها موم زرد است. موم زرد، محصول خامی است که به طور مستقیم از شانه عسل گرفته می‌شود.

موم زرد، شکل اساسی تمام انواع موم‌های زنبور عسل است. نوع دوم، موم سفید، موم زرد سفید شده است و نوع سوم و آخر، از تاثیر الکل بر موم زرد به دست می‌آید.

عناصر موجود در موم زنبور عسل

 1اسید استر۱٪
 2اسیدهای چرب آزاد۱۲٪
 3اسیدهای پلی استر۲٪
 4الکل‌های چرب آزاد۱٪
 5هیدروکربن‌ها۱۴٪
 6هیدروکسی پلی استر۸٪

خواص موم عسل

۱. مرطوب کردن پوست

موم زنبور عسل یک ماده رایج در محصولات مراقبت از پوست است که بخشی از آن به دلیل خواص مرطوب کنندگی آن است. موم زنبور عسل، از خشکی و ترک پوست جلوگیری کرده و پوست خشک و ترک برداشته را ترمیم می‌کند زیرا توانایی حفظ رطوبت را دارد.

موم زنبور عسل، ویتامین A نیز دارد که با استناد به گفته ژین اشبرنر در کتاب « چگونه از موم زنبور عسل و عسل برای درمان مشکلات پوستی استفاده کنیم»، می‌تواند پوست را نرم و هیدراته کرده و به بازسازی سلولی نیز کمک کند. همچنین، چون منافذ را نمی‌بندد، اجازه گردش هوا در پوست را می‌دهد.

۲. جلوگیری از خشکی و ترک لب‌ها

موم زنبور عسل نه تنها پوست را مرطوب می‌کند بلکه ماده خوبی برای تهیه بالم لب نیز به شمار می‌آید. بالم لب‌های ساخته شده از وازلین، طعم بدی دارند و به خوبی جذب پوست نمی‌شوند بنابراین شما باید دائما آن‌ها را به پوست بزنید.

بالم‌ لب‌های تهیه شده از موم زنبور عسل، طعم خوبی داشته و در برابر بزاق دهان مقاومند، بنابراین به خوبی روی لب می‌ماند و نیازی نیست که دائما آن را تجدید کنید.

۳. عملکرد ضد التهابی و مسکن

این دو مورد، خواص اصلی موم زنبور عسل هستند. مجله داروسازی داخلی کره جنوبی در ۲۰۱۴، مطالعه‌ای را منتشر کرد که به استناد آن، موم زنبور عسل می‌تواند التهاب مربوط به ورم مفاصل را درمان کند. این مطالعه بر روی افراد مبتلا به ورم مفاصل انجام شد که ۲۳ نفر از آن‌ها پس از مصرف موم زنبور عسل، کاهش درد، سفتی مفاصل و بهبود عملکرد جسمی را گزارش دادند. این نشانه‌ها، از دو هفته پس از مطالعه آغاز شدند و در هفته‌های بعد بهبودی‌ها بیشتر شد.

خواص ضد التهابی موم زنبور عسل بر عفونت‌های قارچی پوست و خارش کشاله ران نیز تاثیر می‌گذارد.

موم زنبور عسل درد ناشی از خارش کشاله ران و عفونت‌های پوستی را با مرطوب کردن پوست آسیب‌دیده کاهش می‌دهد. ترکیب عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل، در صورتی که به مدت چهار هفته یا یک ماه، سه بار در روز بر پوست آسیب‌دیده گذاشته شود، عفونت‌های پوستی را برطرف می‌کند.

۴. عامل ضد آکنه

موم زنبور عسل یک درمان ساده برای جلوگیری طبیعی از آکنه است. موم زنبور عسل، خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد و همچنین دارای ویتامین A است که به رفع جوش کمک می‌کند. همچنین آکنه را درمان و پوست را نرم می‌کند.

۵. رفع ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی برای بسیاری از افراد، مشکل محسوب می‌شوند چرا که ظاهر پوست را بد می‌کنند. ترک‌های پوستی را می‌توان با موم زنبور عسل رفع کرد. مطالعه‌ای که توسط دانشکده پوست‌ دانشگاه یانسی کره جنوبی و یک موسسه تحقیقاتی انجام شد نشان داد که کلاژن نقش مهمی را در درمان زخم‌ها ایفا می‌کند.

موم زنبور عسل حاوی ویتامین A است که به تولید کلاژن کمک می‌کند و در دراز مدت، برای رفع ترک‌های پوستی مفید است. می‌توانید با ترکیب موم زنبور عسل با مواد سرشار از کلاژن مانند شی باتر، کره کاکائو، ژل رویال، روغن هسته انگور یا روغن نارگیل، ترک‌های پوستی را رفع کنید.

۶. کمک به آرامش و دوست‌دار محیط زیست

موم زنبور عسل در ساخت شمع‌های رایحه درمانی نیز به کار می‌رود. شمع‌های رایحه درمانی معمولی از پارافین ساخته می‌شوند اما شمع‌های حاوی موم زنبور عسل، پارافین ندارند. استنشاق پارافین یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن سلامت شما را به خطر می‌اندازد و این به دلیل استنشاق دوده این شمع‌هاست.

موم پارافین برای محیط خانه نیز مفید نیست و به وسایل الکتریکی و لوله‌ها آسیب می‌رساند. شمع‌های موم زنبور عسل برعکس شمع‌های پارافین عمل می‌کنند و سم ندارند، بنابراین برای افراد و وسایل خانه بی‌خطر هستند.

 

حساب کابری