درمان سوختگی با عسل

درمان سوختگی با عسل طبیعی

در سوختگی دیواره دفاعی بدن (پوست) آسیب جزئی یا کلی خواهد دید. در این حالت نبود دیواره دفاعی بدن باعث تحریک ترشح پلاسما و غیره به بیرون بدن خواهد شد. مرهم عسل ارگانیک با رطوبت پایین به ‌جای دیواره دفاعی نقش محافظ را ایفا می‌کند. در صورت بروز ترشحات زیاد، این لایه رفته‌رفته ضعیف و نفوذپذیر می‌شود. بنابراین تعویض سریع و به‌موقع این لایه بسیار ضروری است.

در مورد سوختگی، برخلاف زخم، 48 ساعت اول از پماد شستشو استفاده می‌شود. در ‌صورت از ‌بین رفتن کامل پوست، تعویض پانسمان در ساعت‌های اول سی دقیقه یک‌بار انجام می‌شود. بعد از کاهش ترشحات نیز فاصله زمانی تعویض پانسمان با پماد عسل از دو‌ ساعت یک‌بار نباید بیشتر شود. در روز دوم می‌توانید به نسبت ترشحات هر چهار ساعت یک بار پانسمان را تعویض کنید. در سوختگی‌های خفیف فاصله تعویض پانسمان نسبت ‌به ترشحات هر دو ساعت یک‌بار است و پس از 48 ساعت از پماد ترمیم استفاده می‌شود و پانسمان به روش زخم‌های معمولی ادامه می‌یابد.

مصرف عسل طبیعی در دو نوبت صبح و شب (بخصوص عسل آناناس که عصاره آناناس همراه با عسل است) برای زخم‌ها و سوختگی‌ها بسیار مفید است. همچنین مصرف آب‌میوه‌های تازه و عصاره گوشت برای تقویت بدن الزامی است.

در ‌صورت استفاده از مرهم عسل طبیعی به دلیل مصرف ‌نکردن مواد ضد عفونی‌کننده زخم (که باعث بسته ‌شدن عروق محل زخم یا سوختگی می‌شوند) استفاده از گاز و باند پنبه‌ای، محکم نبستن موضع آسیب‌دیده، تعویض به‌موقع و تعویض تا بهبود کامل الزامی است.
توجه به این نکته لازم است که پس از بهبود محل باید حداقل پنج روز دیگر نیز پانسمان به ‌صورت روزانه یک تا دو بار ادامه یابد.

حساب کابری