دلیل ازدحام زنبورها

دلیل ازدحام زنبورها

با توجه به منطقه ای که زندگی می کنید، ممکن است در فصل هایی از سال شاهد ازدحام زنبورها باشید. به طور مثال در میشیگان غربی، ازدحام زنبورها از ماه می شروع می شود و تا ماه ژوئن ادامه دارد. بسیاری از افراد در فصل ازدحام زنبورها با دیدن یک دسته زنبور غافلگیر می شوند. اندازه این دسته ها می توانند حتی از یک توپ بسکتبال هم بزرگ تر باشند و در بوته یا درخت حیاط خانه شما هم دیده شوند!

متاسفانه برخی از افراد با دیدن این دسته های زنبور، به فکر نابود کردن آنها می افتند و اقدام به کشتن این زنبورها می کنند. در حالی که دسته های زنبور عسل، کاملا مطیع هستند و می توانید برای دور کردن آنها از محل زندگی خود، با یک زنبوردار تماس بگیرید و از وی کمک بخواهید. شما می توانید به جای آسیب رساندن به این زنبورها، با استفاده از روش هایی آنها را دور کنید تا خطری شما را تهدید نکند.

حالا بیایید ببینیم که چه چیزی منجر به ازدحام زنبورها می شود و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد.

پیش از هر چیزی بدانید که زنبورهای عسل حشراتی اجتماعی هستند که مانند یک خانواده در کنار هم زندگی می کنند. تولید مثل زنبورهای عسل در چند مرحله صورت می گیرد. یک کلونی معمولا از یک زنبور ملکه (زنبور عسل ماده با اندام های تولید مثل کاملا تکامل یافته) ، تعدادی زنبور عسل نر (تعداد این زنبورها در فصل های متفاوت، مختلف است) و هزاران زنبور کارگر (زنبورهای ماده ای که بارور نمی شوند) تشکیل شده است. زنبور ملکه در فصل باروری، هر روز حدود 1500 تا 2000 تخم می گذارد. این تخم ها ابتدا به صورت لارو بیرون می آیند، سپس شفیره می شوند و در نهایت تبدیل به زنبورهای بالغ می شوند. همه این ها، مراحل تولید مثل زنبورهای عسل بودند.

در فصل بهار، زنبورهای عسل به واسطه ازدحام، در سطح کلان تولید مثل می کنند. کلنی با سرعت زیادی ساخته می شود و سرانجام زنبور ملکه مادر به همراه یک سوم تا دو سوم زنبورهای کارگر، در یک گروه از کلنی خارج می شوند. هنگامی که می بینید دسته ای از زنبورهای عسل از درختچه ای در حیاط شما آویزان شده اند، بدانید که این زنبورها به طور موقت در آنجا هستند و در همان حال، تعدادی از زنبورهای پیشاهنگ برای انجام ماموریت شناسایی به بیرون رفته اند.

زنبورهای پیشاهنگ به جست و جو می پردازند تا مکان جدیدی را پیدا کنند که این مکان ها اغلب درخت های تو خالی، کندوهای رها شده یا حتی یک دیوار در خانه شما هستند! مدت زمان ماندگاری دسته زنبورها در حیاط خانه شما به این بستگی دارد که تصمیم گیری زنبورهای عسل برای آینده خود تا چه زمانی طول بکشد. زوند دموکراتیکی که زنبورهای عسل دنبال می کنند، اخیرا توسط دکتر تام سیلی در یک کتاب به ثبت رسیده است. این کتاب بسیار جذاب است و به خواندن آن را به زنبورداران به شدت توصیه می کنیم.

در همین حال، از بین جمعیت، ملکه های باکره خارج می شوند. یکی از این ملکه های باکره سرانجام بر دیگران غلبه خواهد کرد و شروع به جفت گیری می کند تا تبدیل به ملکه مادر جدید شود. بنابراین، حالا دو کلنی از زنبور عسل وجود دارد که هر یک، زنبور ملکه مادر جدا دارند و یکی از آنها که زادگاه ملکه مادر جدید است، از کلنی دیگر قدیمی تر است.

بدون شک همه زنبورداران دوست دارند که زنبورهای خود را درون جعبه نگه دارند. نه در تنه درختان تو خالی! به همین دلیل، پیش از شروع فسل ازدحام زنبورها، زنبورداران برای پیشگیری از این مسئله، کلنی های خود را به عنوان یک روش برای پیشگیری از ازدحام، تقسیم می کنند. تقسیم کلنی ها، یک ازدحام طبیعی را شبیه سازی می کند و یک کلنی پرجمعیت را می گیرد تا آن را به دو کلنی کم جمعیت تر تبدیل کند. با کاهش جمعیت کارگران و فضای کافی برای رشد، کلنی کمتر پخش می شود. البته راجع به زنبورهای عسل هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد!


منبع: hudsonvillehoney

حساب کابری