رفتار زنبورهای عسل

رفتار زنبورهای عسل

با یک نگاه ساده به یک شیشه عسل طبیعی، نمی توان فهمید که چه میزان انرژی و فرآیند صرف تولید آن شده است. عسل نتیجه کار گروهی هماهنگ بین زنبورهای ملکه، زنبورهای کارگر و سایر زنبورها است؛ به علاوه، زنبورداران انسانی که زحمت زیادی می کشند، تاثیر کمی در این روند ندارند. در یک کندوی عسل، ملکه، زنبورهای کارگر و سایر زنبورها را پیدا خواهید کرد؛ اما همه آن ها دقیقاً چه کاری انجام می دهند؟

زنبورهای ملکه

ملکه زنبور عسل، مادر و رئیس است. کندو بدون ملکه از بین می رود! ملکه زنبور عسل، فرمون هایی را آزاد می کند که در واقع سایر زنبورها را هدایت می کنند و مانند یک چسب اجتماعی عمل می کنند. فرمون ها رفتار هر زنبورعسل را کنترل می کنند. در شرایط نادر که یک کندو ملکه نداشته باشد، بهره وری، ایمنی و اندازه کندو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. ملکه نه تنها کلنی را راهنمایی می کند، بلکه تعداد بیشتری از زنبورهای عسل را تولید مثل می کند. در وسط تابستان، ملکه می تواند تا 2000 تخم در روز بگذارد. اما، او خودش نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. برای این کار او به کمک سایر زنبورهای کلنی خود نیاز دارد.

زنبورها عسل نر

زنبورهای نر، زندگی ساده ای دارند که شامل خوردن عسل و تولید مثل با ملکه است. اگرچه ممکن است چنین زندگی ساده ای برای برخی غبطه برانگیز باشد، اما زنبورهای عسل نر می توانند به سرعت به حداکثر توانایی خود در جفت گیری خود برسند و بمیرند. تنها هدف یک زنبور عسل نر این است که ژنتیک خانواده شان را زنده نگه دارد و آن را به نسل بعدی منتقل کند.

زنبورهای کارگر

زنبورهای کارگر کسانی هستند که احتمالاً در خارج از کندو آن ها را خواهید دید. آن ها شهد و گرده را جمع می کنند و آن را به داخل کندو می برند تا برای مصرف کندو رسیده و به عسل تبدیل شود. این زنبورهای سخت کوش تقریباً همیشه بیشتر آن چیزی را که کندو به آن نیاز دارد را فراهم می کنند. آن ها پس از بازگشت با شهد و گرده گل های خود به کندو، آن را به سایر زنبوران کارگر منتقل می کنند. این امر کمک می کند تا شهد به ماده ای شبیه به عسل تبدیل شود. در این مرحله هنوز کاملاً شل خواهد بود؛ بنابراین زنبورهای عسل بال خود را باز می کنند تا یک جریان هوا برای تبخیر آب اضافی ایجاد کنند. سپس، در داخل کندوی زنبور عسل بسته می شود تا این ماده بیشتر به قوام معمول عسل تبدیل شود. پس از آماده شدن، آن را با ملکه به اشتراک می گذارند و یا در منطقه عسل اضافی آن ها نگهداری می شود. جست و جوی غذا تنها وظیفه زنبورهای کارگز نیست.  اسن زنبورها در طول عمرشان، وظیفه تمیز کردن، تغذیه ملکه و دفاع از کندو را بر عهده دارند. هنگامی که زنبورهای کارگر پیر می شوند، به محافظ کندو تبدیل می شوند. جای تعجب نیست که بعد از یک عمر کار سخت، آن ها ممکن است هنگام محافظت از کندوی خود کمی تحریک شوند و به همین دلیل، این زنبورها بیشتر تمایل دارند تا شما را نیش بزنند.

دفعه بعدی که به یک قاشق عسل های ارگانیک و طبیعی رایحه نگاه می کنید، بیشتر به ماجراهای پشت صحنه آن فکر کنید!  

حساب کابری