زنبورها باید عسل بخورند…

زنبورها باید عسل بخورند

زنبورها باید عسل بخورند

غذای اصلی و طبیعی زنبورهای عسل باید عسل باشد اما میدانیم که امروزه زنبورداران از غذاهای مصنوعی و جایگزین برای تغذیه زنبورهای عسل استفاده می کنند. اما چرا باید همچین کاری را انجام دهند؟

واقعیت این است که تغذیه مصنوعی روشی بسیار مورد قبول در زنبورداری است و اغلب اوقات، جهت تضمین بقای کندوهای عسل ضروری است.

عسل رایحه خوانسار، به عنوان یکی از قدیمی ترین برندهای عسل طبیعی و ارگانیک کشور، خود را موظف می داند تا همه چیز درباره زنبورهای عسل، عسل و زنبورداری را با شما در میان بگذارد. امروز قصد داریم در مورد تغذیه مصنوعی زنبورهای عسل صحبت کنیم.

خوراک مصنوعی چیست؟

باید بدانید که زنبورها سه نوع غذای اصلی دارند: عسل ، نان زنبور عسل (گرده تخمیر شده) و ژل رویال. اینها غذاهای طبیعی زنبورها هستند. هر چیز دیگری جز این سه نوع، غذای مصنوعی تلقی می شود.

جایگزین های متداول برای عسل هنگام تغذیه زنبورها

نوع اصلی خوراک های مصنوعی که به عنوان جایگزین های عسل مورد استفاده قرار می گیرند، شربت های قند است. این شربت ها معمولاً از شکر تصفیه شده ساخته می شوند. برخی از زنبورداران به سراغ استفاده از شربت ذرت فروکتوز غلیظ به عنوان خوراک می روند زیرا بسیار ارزان تر از شکر تصفیه شده است.

زنبورها و عسل

برای فهمیدن این که چرا و چگونه زنبورداران زنبورهای خود را با غذاهای مصنوعی تغذیه می کنند، باید از اینجا شروع کنیم که چه زمانی و چرا زنبورها، عسل تولید می کنند. زنبورها هنگامی از گلها شهد جمع آوری می کنند که جریان شهد طبیعی برقرار باشد. این دوره ای است که در آن گیاهان برای جذب گرده افشان ها، شهد تولید می کنند. سپس از طریق یک کار تیمی حرفه ای، این شهدها به عسل تبدیل می شوند.

برای زنبورها، عسل و گرده مواد غذایی اصلی است. این مواد غذایی در واقع غذای اصلی است که آنها به لاروهای خود نیز می دهند. البته لارو، از ژله رویال نیز تغذیه می شود.

وقتی زنبورها، عسل درست می کنند، آنها به فکر آینده نیز هستند. در طول زمستان معمولاً شهد بسیار کمی وجود دارد یا اصلا یافت نمی شود، ولی زنبورها باید غذا بخورند.

در یک سناریوی ایده آل، زنبورها در طول جریان شهد گلها (معمولاً بهار تا پاییز) سخت کار کرده اند و مقداری عسل تولید شده برای مصرف در طول زمستان را ذخیره کرده اند.

خب تا اینجا همه چیز روشن و سرراست است. زنبورها شهد و گرده را جمع آوری می کنند، و به ترتیب عسل و نان زنبور عسل تولید می کنند، مقداری از آن را مصرف کرده و مقداری را برای ماه هایی که هیچ نوع شهد و گرده در طبیعت موجود نیست (معمولاً در زمستان) ذخیره کنید.

اما اگر غذای کافی وجود نداشته باشد، کندو ممکن است گرسنه بماند و احتمالاً بمیرد. چند دلیل وجود دارد که چرا در برخی شرایط، زنبورها غذای کافی ندارند:

وضعیت شماره یک: بدون عسل برای زمستان

در طی “جریان شهد” منابع طبیعی کافی برای برداشت وجود ندارد و زنبورها نمی توانند عسل و گرده را برای زمستان ذخیره کنند.

وضعیت شماره دو: بدون عسل برای زمستان

زنبورها عسل تولید کرده اند، اما عسل تولید شده از آنها گرفته شده است.

وضعیت شماره سه: بدون عسل بعد از زمستان

زنبورها عسل تولید کرده اند ولی در طول زمستان تمام عسل خود را مصرف کرده اند.

این وضعیت ها ممکن است به دلایل طبیعی رخ دهد. با این وجود، کمبود مواد غذایی موجود، می تواند ناشی از مداخله انسان نیز باشد. در مقاله بعدی این موضوع را دنبال می کنیم. پس با ما همراه باشید…

خواندن مقاله تعذیه مصنوعی زنبورهای عسل

حساب کابری