شانه عسل چیست؟

شانه عسل چیست؟

شانه عسل یک شگفتی طبیعی فوق‌العاده است: ده‌ها هزار زنبور با هم کار می‌کنند تا شش ضلعی‌های کامل و هم اندازه بسازند.

عسل‌شانه‌ای، به ساده‌ترین عبارت، خام‌ترین شکل عسل موجود است. زنبور‌های کارگر شش ضلعی‌های موم زنبوری کوچکی می‌سازند تا نوزدان خود را در آن‌ها بزرگ کنند و امکان ذخیره گرده، شهد و البته مکانی برای نگهداری عسلی که تولید می‌کنند فراهم شود. وقتی یک شیشه عسل می‌خرید، زنبوردار‌شانه را خرد کرده است تا عسل را بیرون بیاورد یا از یک سانتریفیوژ برای جدا کردن عسل از موم استفاده کرده می‌کند. سپس عسل صاف می‌شود و در شیشه‌ها قرار می‌گیرد.

حدود یک قرن پیش، استفاده از‌شانه عسل بسیار رایج‌تر از شیشه‌های عسل بود. این روز‌ها تنها زنبوردارانی که به طور کلی‌شانه عسل تولید می‌کنند، زنبورداران با مقیاس کوچک یا علاقه‌مند به زنبورداری هستند. زیرا برای تولید این نوع عسل، دقت و ظرأفت بیشتری لازم است. همچنین، زنبورداری که از یک سانتریفیوژ برای کوزه کردن عسل استفاده می‌کند، پس از برداشتن عسل، از شش‌ضلعی‌های‌شانه مومی مجدداً استفاده می‌کنند، که این کار باعث تولید عسل بیشتری می‌شود.

شانه عسل چیست؟

چرا‌ شانه عسل را انتخاب کنیم؟

عسل‌شانه‌ای فیلتر نیست و درست از کندو بریده می‌شود. در واقع عسل‌شانه با دست انسان یا هیچ ماده مصنوعی تماس ندارد و این بدان معناست که تمام خواص ضد میکروبی و سالم گرده، موم و آنزیم‌ها به دست شما می‌رسد. دلیل دیگر این است که، عسل‌های موجود در‌شانه، معطرتر از عسل‌های شیشه‌ای هستند و همچنین طعم و قوام بهتری دارند. همچنین این نوع عسل علاوه بر عطر، بافت و غنا، حسی به دهان می‌دهد که عسل معمولی نمی‌تواند با آن مطابقت داشته باشد.

شانه عسل حاوی موم زنبور عسل است

موم زنبور عسل در سن ۱۲-۱۸ روزگی توسط زنبور‌های عسل تولید می‌شود. هنگامی که این زنبور‌ها مقادیر زیادی عسل و شهد مصرف می‌کنند، می‌توانند از ۸ اندام در زیر شکم خود پوسته‌های بسیار نازکی از موم زنبور عسل تولید کنند. آن‌ها از پا‌های عقب خود برای جمع‌آوری موم استفاده می‌کنند، آن را به قسمت‌های دهان خود می‌آورند و سپس از فک پایین خود برای جویدن استفاده می‌کنند و آن را به شکل شش ضلعی کامل در می‌آورند.

خوردن موم زنبور عسل کاملاً بی‌خطر است. وقتی عسل موجود در‌ شانه عسل را به تنهایی می‌خورید، کمی موم در دهانتان باقی می‌ماند که می‌توانید آن را تف کنید، مانند آدامس بجوید یا قورت دهید. بسیاری از مردم این احساس مومی در دهان خود را دوست ندارند. اگر شما یکی از این افراد هستید، به شما توصیه می‌کنم که به این دلیل استفاده از عسل‌شانه‌ای را محدود نکنید. وقتی همراه با مواد غذایی دیگر (مثلاً روی کراکر با کمی پنیر بز، یا با مقداری ماست یا بلغور جو دوسر) مصرف شود، بعد از آن هیچ نوع مومی در دهانتان باقی نمی‌ماند!

شانه عسل چیست؟
حساب کابری