شمع موم زنبور عسل

شمع موم زنبور عسل

در گذشته، بهترین شمع‌ها از پیه (نوعی چربی حیوانی) ساخته می‌شد. خوشبختانه، از آن زمان شمع‌سازی بسیار پیشرفت کرده است. رایج‌ترین ماده موم شمع، پارافین، ( یک محصول فرعی نفتی است که در فرآیند پالایش نفت خام به بنزین ایجاد می‌شود. ) این ماده مومی شفاف، بدون عطر و بسیار رایج است و می‌توان آن را به مداد رنگی، جوهر و ده‌ها چیز دیگر نیز تبدیل کرد. اگرچه شمع‌های پارافینی غیرسمی هستند و برای سوزاندن در داخل خانه‌تان بی‌خطر هستند، اما قرار گرفتن در معرض سطوح شدید بخار آن‌ها، در تمام طول روز ممکن است به شما آسیب برسانند.

یکی دیگر از مواد رایج، موم سویا است که از روغن دانه‌های سویا – یک منبع آلی و تجدیدپذیر – ساخته می‌شود. از آنجایی که سویا دمای ذوب متفاوتی با پارافین دارد، شمع‌های سویا در دمای کمتر و کندتر از پارافین می‌سوزند. یک شمع سویا تا ۵۰ درصد بیشتر از شمع پارافینی با همان اندازه می‌سوزد. این دو نوع موم را همچنین می‌توان برای ایجاد شمع‌هایی که در دمای متوسط می‌سوزند مخلوط کرد.

در نهایت، شمع موم زنبور عسل وجود دارد، ماده مومی که توسط غدد روی شکم زنبور‌ها ترشح می‌شود و لانه زنبوری را تشکیل می‌دهد. لانه زنبوری با بافتی بسیار متراکم‌تر و جویدنی‌تر از خود عسل تولید می‌شود. شمع‌های موم زنبور عسل، که از ذوب این مواد نسبتاً محکم ساخته می‌شوند، می‌توانند تا ۲۰۰ درصد بیشتر از یک شمع موم پارافینی مشابه دوام بیاورند، به علاوه کاملاً طبیعی و غیر سمی هستند و می‌توانند هوای داخل خانه را با آزاد کردن یون‌های منفی تمیز کنند. بوی شمع موم زنبور عسل، بسیار شبیه گلی است که زنبور از آن برای تولید موم استفاده کرده‌اند.

شمع موم زنبور عسل

چیزی که شمع‌های موم زنبور را بسیار خاص می‌کند، کار زنبور‌های عسل در ساخت آن‌ها است. یک کندوی زنبور عسل برای تولید ۵۰۰ گرم موم نیاز به حدود ۳۳ میلیون شهد گل دارد که اگر در نظر بگیرید که زنبور‌ها حداکثراز ۱۰۰ گل در روز شهد بخورند، ممکن است یک کندوی ۱۰۰۰۰ زنبور عسل در طول یک ماه طول بکشد تا فقط ۵۰۰ گرم موم زنبور عسل درست کند. با این حال، از آنجایی که زنبور‌ها از موم برای ساختن لانه زنبوری استفاده می‌کنند، این موم حدود ۱۰ کیلوگرم عسل را می‌تواند در خود جای دهد.

پس یکی دیگر از فواید زنبورهای عسل، استفاده از موم آنها برای شمع سازی است.

منبع: localhivehoney.com

حساب کابری