عسل آتشین چیست

عسل آتشین چیست

شاید نام عسل آتشین را شنیده باشید اما ندانید این عسل چیست. ما در این مقاله از وبلاگ عسل رایحه شما را به این نوع عسل آشنا خواهیم کرد. عسل آتشین از گیاه Chamaenerion angustifolium بدست می‌آید. این گونه گیاه اغلب اولین گیاهی است که پس از یک رویداد بزرگ زیست محیطی مانند آتش‌سوزی جنگل، جوانه می‌زند. بذر‌های آن تا مدت طولانی در خاک می‌مانند و زمانی که زمین آن منطقه پاک شد، آن‌ها جوانه می‌زنند و پس از مدتی گل‌ها به وجود می‌آیند.

تاریخچه گیاه آتشین

اولین بار زمانی که این گل‌ها دیده شدند، سال ۱۹۸۰ بود که زمین لرزه کوه سنت هلن در واشنگتن را لرزاند و یک فوران آتشفشانی بزرگ در سراسر ایالت واشنگتن اتفاق افتاد. اولین گیاه پس از این آتشفشان علف آتشین بود. برخلاف نام آتشینش، عسل این گیاه طعمی ملایم و لطیف با رنگ کهربایی روشن دارد.

مناطق محل رویش گیاه آتشین

عمدتاً در شمال غربی اقیانوس آرام و آلاسکا در ایالات متحده، و در بریتیش کلمبیا و یوکان در کانادا، به دلیل وجود آب و هوای خنک عسل آتشین را خواهید یافت. در سراسر قسمت‌هایی از انگلستان و نیوزلند و همچنین کشور‌های اسکاندیناوی مانند دانمارک، فنلاند و نروژ نیز دیده می‌شود.

بهترین محیط برای تولید عسل آتشین

با توجه به اینکه علف‌های آتشین پس از یک فاجعه زیست محیطی ظاهر می‌شوند، پس این گیاه می‌تواند در خاک‌های خشک و ضعیف رشد کند. به ویژه در آب و هوا‌هایی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های کوتاه خوب عمل می‌کند. پس مناطقی نزدیک به قطب شمال مانند آلاسکا این گیاه محیط خوبی برای رشد دارد.

چالش‌های زنبورداران برای تولید عسل آتشین

گیاه آتشین همراه با گل‌های وحشی ظاهر می‌شود و با وجود گل‌های بسیار زیاد، زنبور‌ها تمام منابع شهد را که می‌توانند پیدا کنند گرده افشانی می‌کنند، بنابراین برای زنبورداران بسیار دشوار است که این عسل را از سایر انواع عسل که از گل‌های وحشی گرفته می‌شود، جدا کنند. مشکل دیگری که وجود دارد این است که گیاهان آتشین پس از مدتی به وسیله درختان و درختچه‌های رشد کرده در منطقه محصور می‌شوند و تعداد بوته‌ها پس از چند سال کاهش پیدا می‌کند که این مسأله میزان عسل آتشین را کاهش می‌دهد. زنبورداران تولید‌کننده این عسل سعی می‌کنند با جستجوی مکان‌هایی که در آن آتش سوزی رخ داده است، علف‌های آتشین را تعقیب کنند و سپس کندو‌های خود را در آنجا قرار دهند. گاهی اوقات این می‌تواند سود‌آور باشد، اما گاهی اوقات محصول خوبی را تولید نمی‌کند.

چگونگی تولید عسل آتشین

لحظه‌ای که زنبور عسل شهد عسل را جمع‌آوری می‌کند با آنزیمی در دهان زنبور عسل مخلوط می‌شود. خود آنزیم به نام اینورتاز یا آنزیم زنبور عسل شناخته می‌شود که از غدد زنبور عسل ترشح می‌شود. وقتی زنبور‌های عسل به کندو برمی‌گردند، شهد را که بین خود جمع کرده‌اند عبور می‌دهند و شهد را با آنزیم زنبور عسل مخلوط می‌کنند و محتوای آب را کاهش می‌دهند و شهد را به عسل تبدیل می‌کنند. سپس عسل را در سلول‌های مومی قرار می‌دهند، اما در این مرحله محتوای آب بسیار بالا خواهد بود. برای کاهش محتوای آب، زنبور‌های عسل بال‌های خود را بالای سلول مومی می‌بندند و این باعث خواهد شد که مقداری از آب تبخیر شود. پس از اتمام فرآیند، عسل تقریباً کمتر از ۲۰ درصد آب خواهد داشت. سپس درپوش بسته می‌شود و زنبور‌های عسل این فرآیند را دوباره تکرار می‌کنند.

فواید عسل آتشین

باعث التیام زخم و سوختگی می‌شود.

مصرف آن مدت زمان اسهال را کاهش می‌دهد.

از رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

عفونت‌های بدن را از بین می‌برد.

باعث تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه می‌شود.

سرشار از آنتی اکسیدان است.

تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

عسل آتشین یک ضد عفونی‌کننده است.

قیمت عسل آتشین

عسل آتشین در اروپا بازار خوبی دارد و برای کسانی که عسل سفید و طلایی با طعم ملایم دوست دارند، یک گزینه عالی است. اما این عسل همیشه در دسترس نیست و کمبود عرضه به طور اجتناب ناپذیر قیمت را بالا می‌برد. اگر نمی‌توانید آن را به صورت محلی خریداری کنید، فروشگاه‌های آنلاین این محصول را به فروش می‌رسانند.

حساب کابری