عسل آویشن چگونه تولید می شود؟

عسل آویشن چگونه تولید می شود؟

عسل آویشن چگونه تولید می شود؟

عسل آویشن یکی از بهترین انواع عسل های تولیدی در جهان است که به دلیل خواص فوق العاده زیادی که دارد از هزاران سال پیش تا کنون در کانون توجهات بوده و به عنوان یک داروی بسیار موثر در از بین بردن میکروب ها و باکتری ها شناخته شده است.

آویشن چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد خود آویشن بدانیم. آویشن که به نام علمی Thymes شناخته می شود نوعی گیاه سرده ای و از خانواده نعنا ها است.

این گیاه انواع مختلفی دارد و نزدیک به 350 نوع آن در جهان شناخته شده است و در ایران نیز به عنوان یکی از سرزمین های این گیاه حداقل 14 گونه از بهترین گونه های آویشن رشد می کند. این گیاه برگها و گل های خوشبویی دارد و تا حدود زیادی مانند گیاه مرزنگوش است.

تحقیقات زیادی در مورد گیاه آویشن انجام شده است و مشخص شده است که خواص این گیاه برای کنترل و از بین بردن باکتری ها بسیار زیاد است. این گیاه در طب سنتی به عنوان یکی از کلیدی ترین روش ها برای درمان بیماری های عفونی و میکروبی تجویز شده است. ضمن اینکه استفاده از این گیاه در صنایع دارو سازی و صنایع آرایشی و بهداشتی به شدت کاربرد دارد.

تعدادی از مهمترین انواع گیاهان آویشن عبارتند از: آویشن اوراسیایی، آویشن پشمی، آویشن خزنده، آویشن زیره ای، آویشن لیمویی، آویشن معمولی، آویشن مورودر، آویشن سوسنبر، آویشن ثومون و …

عسل آویشن چگونه تولید می شود؟

برای تولید عسل آویشن، زنبور عسل باید در مجاورت گیاه آویشن قرار گیرد. برای این کار معمولا دو روش عمده وجود دارد:

1- روش سنتی:

در این روش کندوی زنبور عسل در کوهستان ها و دشت هایی قرار داده می شود که محل رویش آویشن است. معمولا در فصولی که آویشن گل دهی می کند کندوها را در این مکان ها قرار می دهند.

زنبور عسل نیز در این مناطق عمدتا از همین گیاه برای نوشیدن شهد استفاده می کند و به همین دلیل عسل تولیدی زنبور عسل عموما از گیاه آویشن است و خواص این گیاه را به خود می گیرد. با توجه به اینکه ممکن است در بین انواع آویشن این منطقه گیاهان دارویی دیگری نیز وجود داشته باشند، به همین دلیل عسل آویشن تولید شده در این روش تنها خواص آویشن را ندارد و ممکن است انواع خواص دیگر گیاهان دارویی را نیز داشته باشد.

2- روش نوین یا مزرعه ای:

در این روش مزرعه دارانی که کار تولید گیاهان دارویی از نوع آویشن را انجام می دهند به دو منظور از زنبور عسل در کنار گیاه آویشن استفاده می کنند. دلیل اول اینکه خود گیاه آویشن با استفاده از فعالیت های زنبور عسل گرده افشانی بهتری می کند و محصول پربارتری تولید می کند و دلیل دوم اینکه زنبور عسل کار تولید عسل 100 درصد آویشن را انجام دهد.

البته در این مورد هم تقریبا هیچ کدام از مزارع تولید آویشن سربسته نیستند و زنبور عسل آزاد است که به هر منطقه پرواز کند و شهد نوشی کند، اما با توجه به اینکه مزارع بزرگ آویشن را در دسترس دارد عموما و بصورت غالب آویشن را برای تغذیه استفاده می کند و به همین دلیل عمدتا عسل آویشن در این روش تک گل تر و یا بیشتر خواص آویشن را دارد.

باید دقت کنید که ممکن است برخی از افراد سود جو با تولید عسل مصنوعی و اضافه کردن اسانس آویشن به آن، نام عسل آویشن بر محصول غیر طبیعی و مضر خود به عنوان عسل بگذارند. بنابراین در انتخاب برند عسل طبیعی آویشن باید بسیار دقت کنید.

جهت مشاهده انواع عسل آویشن رایحه خوانسار، اینجا کلیک کنید.

حساب کابری