عسل به عنوان پماد ضد ویروسی برای تبخال

عسل به عنوان پماد ضد ویروسی برای تبخال

تبخال عفونت پوستی اطراف دهان است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‎شود. ویروس از طریق تماس مستقیم پوست با فرد دیگری که ویروس دارد، انتقال پیدا می‎کند. زمانی که این ویروس وارد بدن شد، در سلول‎های عصبی بدن نهفته است و می‌تواند در زمان دیگری دوباره فعال شود، به همین دلیل است که برخی از افراد دچار تبخال‌های مکرر می‌شوند.

یک درمان رایج برای تبخال یک کرم ضد ویروسی به نام آسیکلوویر است.

یک مطالعه بر روی 952 نفر در نیوزیلند انجام شد و گفته می‌شود این افراد در 3 روز اول شروع تبخال جدید بوده‌اند. به برخی از آنها گفته شد از پماد آسیکلوویر (5٪) و برخی دیگر عسل کانوکای “درجه پزشکی” استفاده کنند.

به هر دو گروه گفته شد که درمان را 5 بار در روز تا زمانی که پوست به حالت عادی بازگردد یا حداکثر برای 14 روز استفاده کنند. شرکت‌کنندگان نتایج را با دنبال کردن پیوندی در تلفن‌های هوشمند خود گزارش کردند، که آنها را به دفترچه‌ای هدایت می‌کرد که شامل تصاویری از تبخال‌های مختلف بود تا بتوانند عکس‌های خود را با آن‌ها مقایسه کنند.

نتایج:

تفاوت معنی داری در مدت زمان بهبودی پوست بین 2 درمان وجود نداشت که به طور متوسط ​​8 روز با کرم آسیکلوویر و 9 روز با عسل کانوکا بود. همچنین در زمان رسیدن به مراحل مختلف بهبودی (مانند تاول زدن) یا میزان درد تفاوتی وجود نداشت. میزان پذیرش درمان برای عسل و آسیکلوویر یکسان بود و تفاوتی در عوارض جانبی وجود نداشت. پس نتایج نشان می‎دهد که عسل به اندازه داروهای ضد ضد ویروسی بر روی تبخال مؤثر است. اما بهتر است از عسل کانوکا برای این درمان استفاده شود. پس عسل به طور کلی یک ضد ویروسی قوی است.

حساب کابری