عسل تغذیه ای چیست؟

عسل تغذیه ای چیست؟

عسل یک ماده شیرین و شربتی است که توسط زنبورهای عسل از شهد گیاهان، از ترشحات قسمت های زنده گیاهان یا ترشحات حشرات مکنده روی قسمت زنده گیاهان تولید می شود و زنبورها آن را جمع آوری می کنند. این ماده اساساً از قندهای مختلف عمدتاً گلوکز و فروکتوز و همچنین مواد دیگری که از جمع آوری شهد توسط زنبورهای عسل برای تبدیل به عسل به دست می آید، تشکیل شده است. رنگ عسل تقریباً بی رنگ تا قهوه ای تیره متغیر است. اما نوع دیگری از عسل وجود دارد که به آن عسل تغذیه ای می گویند.

این عسل مشتق شده از شربت شکر است و از تغذیه بیش از حد شربت قند توسط زنبور عسل بدست می آید. از نظر طعم کاملا مشابه عسل طبیعی است، اما به آن عسل تغذیه ای یا تقلب غیر مستقیم می گویند. مشکل اصلی این است که این ماده عسل نیست و فواید سلامتی مشابه عسل را ندارد. برخی از زنبورداران بخصوص زنبورداران کوچک نا آگاهانه عسل تغذیه ای را به جای عسل واقعی با تغذیه بیش از حد شربت قند به زنبورها، به فروش می رسانند. در زنبورداری مسئولانه باید از شربت قند به مقدار کم و فقط در مواقع نیاز استفاده کرد. از دیدگاه سلامتی، این عسل هم برای زنبور و هم برای انسان مضر است.

مضرات عسل تغذیه ای

عسل تغذیه ای، قندخون را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث دیابت، افزایش وزن شکمی و چاقی شود.

همچنین می تواند باعث آسیب شدید به کبد، کلیه، قلب و مغز شود.

پس با برداشت از مطالب بالا می توان به این نکته رسید که زنبورهای عسل نمی توانند شربت شکر را به عسل خالص تبدیل کنند و ماده ای که تولید می کنند در طعم و ظاهر مانند عسل است اما از همه جهات، یک ماده مضر و ناسالم برای انسان است و ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت زنبورهای عسل داشته باشد.

منبع: emmettroyalhoney.com

حساب کابری