عسل خام یا فرآوری شده؟

عسل خام یا فرآوری شده؟

هنگام جست و جوی شیشه عسل بعدی خود، توجه عمده ای که باید انجام دهید، راجع به عسل فرآوری شده یا خام است. بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که مصرف عسل خام فرآوری نشده خطرناک است و به طور خودکار و بدون آگاهی، خرید انواع عسل فرآوری شده را در پیش می گیرند. برخی هم فکر می کنند که هیچ تفاوتی بین این دو نوع عسل وجود ندارد. اطلاعات زیادی در این مورد وجود دارد؛ بنابراین ما فکر کردیم می توانیم آن ها را در اختیار شما بگذاریم و برخی از این ابهامات را برای شما از بین ببریم.

عسل خام چگونه ساخته می شود؟

عسل خام از کندوی زنبور عسل جمع شده و برای پاک سازی موارد اضافی مانند موم، صاف شده  و سپس در شیشه ریخته می شود. زنبورها عسل شگفت انگیزی درست می کنند و ما آن را به همین ترتیب نگه می داریم. هر شیشه عسل خام در زمان مناسب برداشت می شود و ما فقط آنچه را که زنبورهای عسل  دیگر به آن نیازی ندارند را از آن ها می گیریم. این باعث می شود زنبورهای عسل ما خوشحال و سالم باشند.

قبل از بسته بندی بطری عسل چند مرحله دیگر وجود دارد

پس از برداشت عسل از کندوهای عسل، عسل مورد نظر پاستوریزه شده و به شدت فیلتر می شود. پاستوریزاسیون شامل گرم شدن عسل برای از بین بردن مخمری است که به طور طبیعی در شهد یافت می شود. حذف مخمر، امکان احتمالی تخمیر عسل را از بین می برد و روند دانه بندی را کند می کند. در حالی که هیچ خطری در رابطه با مصرف عسل تخمیر شده وجود ندارد، عسل پاستوریزه بیشتر از عسل خام در حالت مایع خود باقی می ماند که به خصوص اگر از یک بطری فشرده خارج شود، بسیار مفیدتر هم هست. این امر برخلاف صنایع لبنی است که برای از بین بردن باکتری های مضر به پاستوریزاسیون این محصولات نیاز است. اسیدیته بالا و رطوبت کم در عسل خام، از رشد باکتری ها و ارگانیسم های مضر دیگر جلوگیری می کند. تصفیه بیشتر عسل پس از پاستوریزه شدن، حباب های اضافی را از بین می برد و محصولی شفاف ایجاد می کند که به نظر بسیاری از مصرف کنندگان از نظر زیبایی جذاب است. به طور خلاصه، عسل خام همان چیزی است که به نظر می رسد؛ یعنی همان خام! عسل فرآوری شده، گرم و فیلتر می شود تا برای مدت طولانی تری در حالت مایع باقی بماند. اگرچه این امر به عسل کمک می کند، اما تا ابد از دانه بندی جلوگیری نمی کند. برای این که عسل دانه بندی شده را به حالت مایع برگردانید، آن را به آرامی گرم کنید.

تفاوت های غذایی بین عسل فرآوری شده و عسل خام

فرآوری هر نوع غذا از جمله عسل، بر ارزش غذایی آن تأثیر می گذارد. عدم افزایش فیلتراسیون و پاستوریزاسیون به این معنی است که عسل خام دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به نمونه فرآوری شده آن است که شامل: اسیدهای آمینه، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، آنزیم ها و آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول می باشد. پلی فنول ها به مقابله با بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان ها کمک می کنند. گرمای زیاد پاستوریزاسیون، بیشتر این آنزیم های مفید، آنتی اکسیدان ها و برخی ویتامین های خاص را در عسل از بین می برد.

عسل فرآوری شده ممکن است مواد پنهانی داشته باشد

برای همراهی با تقاضای زیاد عسل ارزان قیمت، مقداری از عسل تجاری که در فروشگاه ها می بینید، از خارج از کشور وارد می شود. نگرانی بیشتر در مورد مواد افزودنی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، شربت برنج یا سایر مواد شیرین کننده ای است که در محصول نهایی مخلوط می شوند و در برچسب نشان داده نمی شوند. حمل عسل به خارج از کشور، تأثیر محیطی محصول را افزایش می دهد. بنابراین عسل خام ما حداقل حمل و نقل را دارد تا به خانه شما برسد.

نکات بهداشتی با خوردن عسل

عسل خام و عسل فرآوری شده می توانند حاوی باکتری شناخته شده ای به نام Clostridium botulinum باشند. این باکتری ها مخصوصاً برای کودکان زیر یک سال مضر و بالقوه کشنده هستند؛ زیرا سیستم هضم آن ها به اندازه کافی برای کنترل باکتری ها رشد نکرده است. کلستریدیوم بوتولینوم باعث ابتلا به بیماری معروف به بوتولیسم می شود. ما توصیه می کنیم عسل خام خود (یا هر عسل دیگر) را به نوزادان زیر یک سال ندهید.

انتخاب یک عسل سالم

وقتی به دنبال ناب ترین عسل هستید، عسل خام یا عسل ارگانیک را انتخاب کنید. فرآیند پاستوریزاسیون بیش از حد، بسیاری از مواد مغذی مفید را از بین می برد.
در تولید عسل رایحه، تمامی استانداردهای تولید عسل طبیعی و ارگانیک به صورت کامل رعایت می شود تا مشتریان بتوانند با خیال راحت از تمامی مزایای عسل بهره مند شوند.

حساب کابری