عسل فعال چیست؟

عسل فعال چیست و چرا گران تر از عسل های دیگر است؟

عسل فعال چیست؟

آیا تا به حال یک شیشه عسلی را دیده اید که یک عدد در کنار آن باشد؟ 5+ ، 10+ ، 15+؟

یا MGO 70+ ، MGO 100؟ یا TA 10+؟ یا NPA 15+؟ یا UMF 10+؟

آیا هرچه این اعداد بزرگ تر باشند، آن عسل گران تر است؟

معنی همه این اعداد چیست؟ این اعداد نشان دهنده عسل فعال هستند.


عسل فعال چیست؟

عسل فعال، عسلی است که توسط یک آزمایشگاه مستقل به منظور داشتن “فعالیت” ضد باکتریایی مورد آزمایش و تأیید قرار گرفته است. اگرچه مانوکا متداول ترین عسل فعال شناخته شده است، اما عسل های دیگری هم وجود دارند که فعالیت ضد باکتریایی دارند.


چگونه فعالیت یک عسل، اندازه گیری یا درجه بندی می شود؟

به طور معمول، فعالیت در عسل با یک عدد مانند 5، 9، 13، 17 و غیره اندازه گیری می شود که آزمایشگاه در طی آزمایشات مقدار این عدد را تعیین می کند.

این درجه روی یک برچسب شیشه عسل، اغلب به نزدیکترین مضرب 5 گرد می شود؛ به عنوان مثال 5+ ، 10+ ، 15+ ، 20+.

هرچه این عدد بیشتر باشد، قدرت ضد باکتریایی (یا همان قدرت از بین بردن باکتری ها) در آن عسل بیشتر است. عسل هایی با فعالیت زیر 10 ، قدرت ضد باکتریایی قابل توجهی برای از بین بردن باکتری ها ندارند. بنابراین باید سعی کنید از خرید عسل فعالی که دارای درجه فعالیت زیر 10 است، خودداری کنید. عسل هایی با درجه فعالیت 20+ یا حتی بیشتر، بسیار قدرتمند هستند و معمولاً گران ترین عسل ها هستند.


فعالیت عسل از کجا ناشی می شود؟

عسل در واقع دو نوع فعالیت دارد: فعالیت پراکسید (PA  ) و فعالیت غیر پراکسید (NPA. ) در عسل مانوکا، NPA نیز گاهی اوقات به عنوان UMF)) عامل منحصر به فرد مانوکا بیان می شود.

فعالیت پراکسید، فعالیت زیستی است که در اثر وجود پراکسید هیدروژن، هیدروژن به طور طبیعی در عسل ایجاد می شود. فعالیت غیرپراکسید، فعالیت زیستی است که در اثر وجود آن، سایر ترکیبات فعال زیستی در عسل ایجاد می شوند.

فعالیت کل = فعالیت پراکسید + فعالیت غیر پراکسید

به طور مثال، یک عسل با PA 12 و NPA 7 دارای فعالیت کل 19 است و ممکن است روی شیشه به عنوان TA 15+ برچسب گذاری شود. در اثر تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که فعالیت پراکسید طی حرارت و گذر زمان تخریب می شود؛ بنابراین پاستوریزه کردن یا گرم کردن عسل در دمای بالاتر از 45 درجه سانتی گراد می تواند مقداری از فعالیت زیستی آن را از بین ببرد. بنابراین هرگز نباید عسل فعال را گرم کنیم یا درون مایکروویو قرار دهیم.

در مورد زمان هم باید بگوییم که فعالیت پراکسید طی سال های متمادی، بسیار آهسته تخریب می شود.


رتبه MGO عسل چقدر است؟

MGO مخفف methylglyoxal است. این روش دیگری به منظور اندازه گیری فعالیت عسل است؛ اما معمولاً فقط برای عسل مانوکا استفاده می شود. MGO دقیقا همان مقدار UMF نیست.

جدول زیر، معادل سازی این دو را نشان می دهد.

UMF یا NPA RATING MGO *

UMF 5+ 83

UMF 10+ 263

UMF 12+ 356

UMF 15+ 514

696 UMF 18+

UMF 20+ 829

* MGO به عنوان متیل گلیوکسال میلی گرم بر کیلوگرم ( ppm)  اندازه گیری می شود.

بنابراین MGO 70+  بهتر از UMF 20+  نیست. در حقیقت، MGO 70+  پایین ترین درجه عسل است که خاصیت ضد باکتری بسیار کمی دارد.

برخی از خرده فروشان مانوکا با هوشمندی، عسل خود را با ارزش MGO با رقمی بزرگ به بازار عرضه می کنند؛ زیرا در بین عسل های موجود در قفسه یک فروشگاه، اکثر مصرف کنندگان تفاوت بین MGO و UMF را نمی دانند. آن ها به سادگی فکر می کنند که عدد بالاتر بهتر است و همان عسل را با همین معیار خریداری می کنند؛ بدون این که بدانند کاملا اشتباه فکر می کنند.


تفاوت بین فعالیت عسل مانوکا و سایر عسل های فعال چیست؟

در واقع عسل مانوکا بیشتر شناخته شده است و حتی برخی از افراد مشهور از آن استفاده می کنند؛ به همین دلیل بسیار گران تر است.

عسلی با فعالیت کل 20+ دقیقاً همان فعالیت ضد باکتریایی عسل مانوکا با فعالیت کل 20+ را دارد.


چرا عسل فعال گران تر از عسل طبیعی است؟

عسل فعال به طور کلی گران تر از سایر عسل ها است؛ زیرا ثابت شده است که فواید بسیار زیادی را دارد. البته در مقایسه با مبلغی که مردم برای تقویت بدن یا پوست خود صرف ویتامین های مصنوعی و مواد آرایشی می کنند، عسل فعال در واقع چندان گران نیست. چنین عسلی در صورت استفاده معمولی، هیچ عارضه ای ندارد. می توان آن را خورد و حتی روی پوست قرار داد.


چگونه می توان از عسل فعال بیشترین بهره را برد؟

عسل فعال بسیار قدرتمند است. به همین دلیل، گران تر از سایر عسل ها است. شما می توانید مانند هر عسل دیگری از عسل فعال استفاده کنید؛ اما به طور معمول، جهت افزایش و ارتقاء سیستم ایمنی ضعیف، تقویت کردن بدن پس از جراحی یا مبارزه با عفونت ها استفاده می شود.

در صورت استفاده از عسل فعال 20+ ، نیمی از قاشق چای خوری محلول را در نیمی از لیوان آب گرم در اول صبح مخلوط کنید. برای 10+ عسل فعال، اول صبح یک قاشق چای خوری از عسل مخلوط شده در یک لیوان آب گرم استفاده کنید. می توانید این کار را دو بار دیگر در طول روز تکرار کنید.

عسل فعال را می توان روی پوست نیز قرار داد. استفاده از آن به مدت 20 دقیقه روی صورت و از شب تا صبح برای سایر قسمت های بدن، مضر نیست. البته به یاد داشته باشید که همیشه قبل از انجام این کار، ابتدا ناحیه ای از پوست را برای مدت کوتاهی آزمایش کنید.

از کجا بدانم عسل فعالی که می خرم در واقع دارای درجه فعالیت ضد باکتریایی است که روی شیشه قید شده ؟

آیا کسی می تواند یک عدد به برچسب اضافه کند؟ بله که می تواند!

برای حل این مشکل، به سادگی از فروشنده بخواهید که گواهینامه آزمایشگاهی را که میزان فعالیت عسل خریداری شده را آزمایش کرده است، ببینید.

علاوه بر اطلاعات در مورد عسل، باید حاوی اطلاعاتی در مورد شرکتی باشد که عسل از آن خریداری شده است؛ مانند نام، آدرس، شماره ثبت و مجوز، حضور در اینترنت و غیره.


منبع: latinhoneyshop

حساب کابری