عسل مانوکا در مقایسه با سایر عسل ها

عسل مانوکا در مقایسه با سایر عسل ها

آیا عسل مانوکا بهترین عسل جهان است یا این عبارت یک کلاهبرداری جهت سود در بازاریابی این نوع عسل است؟

آیا شواهد علمی مبنی بر بهتر بودن عسل مانوکا از عسل های دیگر وجود دارد؟

آیا ارزش عسل مانوکا واقعا 100 پوند است؟

دقیقاً فواید و مزایای خاص و ویژه در عسل مانوکا چیست؟

یکی از سوالات متداولی که از ما پرسیده می شود این است: آیا شما عسل مانوکا می فروشید؟

کیم کارداشیان، اسکارلت جوهانسون، نواک جوکوویچ … این ها تنها برخی از مشاهیر معروف هستند که از عسل مانوکا استفاده می کنند.

اگر یک فرد مشهور با 45 میلیون فالوور عسل خاصی را بخورد، آیا این دلیل کافی است که یک تولید کننده، آن عسل را با قیمت 100 پوند در هر شیشه بفروشد؟ از همه مهم تر، آیا این دلیل کافی برای خوردن آن عسل است؟

عسل مانوکا نوعی عسل است که از زنبوران تغذیه شده با درخت مانوکا (Leptospermum scoparium ، درختی که در استرالیا و نیوزیلند به صورت وحشی رشد می کند) ، حاصل می شود. عسل مانوکا قرن ها توسط قبایل بومی مائوری در نیوزیلند مورد استفاده قرار می گرفت. فراوانی درختان مانوکا در منطقه به این معنی بود که عسل مانوکا تنها عسل در برخی از مناطق نیوزیلند بود.

عسل مانوکا تا سال 1981 میلادی به اندازه الان مشهور نبود. در آن سال، دکتر پیتر مولان، بیوشیمی دان در دانشگاه وایکاتو در نیوزیلند، تحقیقاتی را در مورد عسل مانوکا انجام داد و دریافت که برخی از عسل های مانوکا خاصیت ضد باکتریایی به نام فعالیت غیرپراکسید دارند.

دکتر مولان پس از دریافت بودجه از Trust Industry Honey نیوزیلند، تحقیقات خود را ادامه داد. وی برای تشخیص انواع مختلف عسل مانوکا، یک سیستم درجه بندی به نام UMF ( عامل منحصر به فرد مانوکا ) ابداع کرد.

بنابراین عسل های مانوکا با فعالیت ضد باکتری غیرپراکسید با اعدادی مانند 5+ ، 10+ ، 15+ ، 20+ و غیره درجه بندی می شوند. ماجرا این است که هرچه این عدد بزرگتر باشد، فعالیت غیرپراکسید در عسل مانوکا نیز بیشتر است.

با این حال، از این سیستم درجه بندی فقط برای تشخیص این ویژگی بین انواع مختلف عسل مانوکا استفاده شده است، نه مقایسه عسل مانوکا با عسل های دیگر.

به عنوان مثال، تصور کنید که شرکت خودروسازی تویوتا طرحی به نام UTF ( فاکتور منحصر به فرد تویوتا ) را برای خریداران ابداع می کند تا تصمیم بگیرند کدام تویوتا از سایر تویوتاها بهتر است.

بنابراین تویوتا به خودروی تویوتا پریوس UTF 5+ ، Avensis با UTF 10+  و RAV4 UTF 20+ تغییر نام می دهد. با استفاده از این سیستم تشخیص بین انواع مختلف خودروهای تویوتا، انتخاب برای مشتریان آسان تر است.

با این حال، مشتریان نمی توانند از این سیستم درجه بندی برای مقایسه تویوتا با سایر اتومبیل ها مانند بی ام و و مرسدس بنز استفاده کنند؛ زیرا اتومبیل های بی ام و و مرسدس دارای یک تویوتا فاکتور منحصر به فرد نیستند. چرا که آن ها اصلا تویوتا نیستند!

به همین ترتیب، خرید یک عسل 10+ مانوکا احتمالاً بهتر از خرید عسل 5+ مانوکا است. اما آیا بهتر از خرید یک عسل خام دیگر است؟ شاید عسلی متشکل از درختی متفاوت و از گیاه دیگری در جهان؟

البته که نه. فقط عسل های مانوکا ارزش UMF دارند. عسل اکالیپتوس، عسل کوهی، عسل جنگل های بارانی و غیره، هیچ کدام از این ها عامل منحصر به فرد مانوکا را ندارند؛ زیرا این عسل ها، عسل مانوکا نیستند!

تمام عسل های خام دارای فعالیت ضد باکتریایی، آنزیم ها و مواد مغذی زنده ای هستند که مشابه یا بهتر از عسل مانوکا هستند. کلمه کلیدی، کلمه خام است.

عسل خام (فرآوری نشده، پاستوریزه و فیلتر نشده) برای شما بهتر از عسل مانوکا تجاری است؛ زیرا بیشتر عسل های مانوکا که تجاری هستند، تحت عملیات حرارتی و پاستوریزه قرار گرفته اند.

فرآوری عسل به این روش، بیشتر خوبی ها و فواید عسل را از بین می برد. مهم نیست که مقدار UMF عسل مانوکا چقدر است، اگر تحت عملیات حرارتی قرار گرفته باشد، به هیچ وجه به خوبی یک عسل خام نیست.

هر عسلی که روی آن برچسبی تحت عنوان “خام” نداشته باشد، تحت حرارت قرار گرفته است؛ خواه هر شیشه 1.50 پوند یا هر شیشه 150 پوند فروخته شود.

عسل مانوکا در مقایسه با سایر عسل ها

وقتی صحبت از یک نوع عسل خام در مقابل نوع دیگری از عسل خام می شود، عسل مانوکای خام، عسل خوبی است. اما هیچ مدرک علمی قطعی وجود ندارد که نشان دهد عسل مانوکا خام برای شما بهتر از عسل های خام دیگر می باشد. در حقیقت، بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که سایر عسل ها حتی فعالیت ضد باکتری بهتری نسبت به عسل مانوکا دارند.

مطالعه منتشر شده توسط دانشگاه استرالیای غربی در مارس سال 2017 میلادی نشان داد که چندین عسل دیگر، به عنوان مثال عسل اکالیپتوس، خاصیت ضد باکتریایی مشابه یا حتی بهتری نسبت به عسل مانوکا دارند.

دولت نیوزیلند سرمایه گذاری زیادی در بازاریابی عسل مانوکا انجام داده است؛ بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از مردم بر این باورند که عسل مانوکا از سایر عسل های جهان برتر است. این اصلا مسئله پیچیده ای نیست. زیرا این یک ترفند است و با این کار، به سادگی محصول خود را تبلیغ می کنند.

با این حال، شما به عنوان مشتری باید از خود بپرسید که با تهیه یک شیشه عسل مانوکای 100 پوندی خود که به صورت آنلاین یا از فروشگاهی بزرگ خریداری کرده اید، دقیقاً چه چیزی دریافت می کنید. وقتی نوبت به عطر و طعم می رسد، بسیاری از عسل های دیگر طعم بهتری نسبت به عسل مانوکا دارند که حتی به دلیل طعم دارویی و تلخی معروف هستند.

در نتیجه لازم نیست 100 پوند پول را برای خرید یک شیشه عسل هزینه کنید تا برای شما یا فرزندان تان خوب باشد. اگر می خواهید مطمئن باشید عسلی که می خرید برای شما مفید است، فقط قبل از خرید عسل سه سوال از خود بپرسید:

1) آیا این عسل خام است؟

2) آیا عسل مورد نظر، گواهی ارگانیک دارد؟

3) آیا من به تامین کننده و فروشنده عسل اعتماد دارم؟

اگر پاسخ شما به سه سوال بالا مثبت است، پس بروید و آن را بخرید.


منبع: latinhoneyshop

حساب کابری