عسل و درمان آکنه

عسل و درمان آکنه

دلیل استفاده از عسل طبیعی روی پوست شما به این دلیل نیست که افراد مشهوری مانند کیم کارداشیان و گوینت پالترو آن را تبلیغ می کنند. در واقع یک پایه علمی برای این کار وجود دارد.

آکنه به دلیل عدم تعادل هورمون ها ایجاد می شود که همین امر منجر به تولید بیش از حد روغن در داخل منافذ پوستی می شود. روغن اضافی، منافذ پوست را مسدود می کند و اجازه می دهد باکتری های موجود در پوست تکثیر شوند.

باکتری معروف به باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه P. acnes) ) ، پوست را ملتهب می کند تا زمانی که در جوش های کوچک معروف به آکنه نمایان شود.

آکنه نه تنها در دختران نوجوان، بلکه در بزرگسالان از هر دو جنس هم پدیدار می شود و باعث ایجاد نگرانی در افراد می شود. مردم هزینه های زیادی را صرف خریدن کرم های ضد آفتاب برای پوست خود می کنند تا شاید آکنه آن ها درمان شود.

به عنوان مثال، یک تیوب 30 گرمی کرم درمان آکنه درمالکس تا 18.99 پوند (25 دلار) هزینه دارد. این یعنی به ازای هر کیلوگرم 633 پوند (833 دلار) برای درمان آکنه پرداخت می کنند و این هزینه باورنکردنی است!

این هزینه باورنکردنی، یکی از دلایلی است که باعث شده بسیاری از مردم برای تسکین آکنه خود به عسل خام روی آورند.

طریقه استفاده از عسل خام روی پوست برای درمان موضعی آکنه بسیار ساده است.

مقاله ای در آوریل سال 2011 میلادی که با عنوان “عسل، خاصیت دارویی و فعالیت ضد باکتریایی آن” در مجله آسیایی اقیانوس آرام زیست پزشکی گرمسیری منتشر شده است که این مقاله، سه مورد از عوامل تاثیرگذار عسل بر درمان آکنه را این گونه شرح می کند.

1) عسل طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است. پراکسید هیدروژن در بسیاری از کرم های درمان آکنه وجود دارد؛ زیرا به خشک شدن چربی اضافی پوست که منجر به آکنه می شود، کمک می کند.

2) عسل طبیعی حاوی آنزیم های زنده ای است که باکتری ها را از بین می برد. استفاده از عسل خام بر روی آکنه باعث از بین رفتن باکتری های P. acnes می شود. یعنی همان باکتری که دلیل اصلی بروز آکنه است.

3) عسل طبیعی، مرطوب است. این بدان معنی است که در حالت طبیعی خود، آب بسیار کمی دارد؛ اما به راحتی می تواند رطوبت را جذب کرده و درون خود تا مدت ها نگه دارد.

هنگامی که عسل طبیعی روی پوست قرار می گیرد، وارد منافذ پوست می شود و رطوبت اضافی را می مکد. از آن جا که این رطوبت، منافذ پوست را تحریک می کند، هر نوع روغن، کثیفی و باکتری را که باعث التهاب پوست می شود را از بین می برد.

این مورد ضروری است که عسل مورد استفاده روی پوست، خام و بدون فیلتر باشد. عسل تجاری موجود در سوپرمارکت ها، در فرآیندهایی تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و فیلتر می شود که این فرآیند، تمام خواص دارویی عسل را از بین می برد.

همچنین توصیه می شود که عسل استفاده شده روی پوست، ارگانیک باشد. این بدان معناست که عسل از طرف یک مقام رسمی کنترل ارگانیک، مجاز شده است و تایید شده است که این عسل فاقد هرگونه مواد شیمیایی مصنوعی، سموم دفع آفات و آنتی بیوتیک ها است. زیرا این موارد می توانند بر بدن انسان تاثیرات منفی بگذارند.

بهترین روش استفاده از عسل ارگانیک خام در جهت درمان آکنه این است که ابتدا پوست خود را بشویید و به خوبی تمیز کنید. سپس یک لایه خیلی کوچک از عسل ارگانیک خام را مستقیماً روی آکنه قرار دهید.

اگر می توانید عسل خام را به وضوح روی پوست خود ببینید، بدانید که مقدار بسیار زیادی از آن را برداشته اید. پس مقدار آن را کم کنید و اجازه دهید که فقط یک لایه بسیار نازک از آن روی پوست شما باقی بماند.

عسل طبیعی را به مدت 15-30 دقیقه بگذارید؛ سپس با استفاده از آب گرم و پس از آن با آب سرد بشویید.

اما کمپبل، یک وبلاگ نویس مد و زیبایی در انگلستان، از عسل در رژیم مراقبت از پوست خود استفاده می کند و حتی یک پست وبلاگ نوشت که چگونه به پاک کردن لکه های پوستی و آکنه کمک می کند. پس فقط سلبریتی ها نیستند که از عسل در جهت مراقبت از پوست خود استفاده می کنند.

حساب کابری