عسل و دیابت

عسل و دیابت

عسل و دیابت

آیا عسل برای دیابت بی خطر است؟

برخی افراد عسل را به قهوه و چای خود اضافه می کنند یا هنگام پخت و پز از آن به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند.

اما آیا عسل برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است؟ پاسخ کوتاه، بله است، اما فقط در شرایط خاص.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید کربوهیدرات و قند مصرفی خود را کنترل و مدیریت کنند. این بدان معنی نیست که آنها باید از شیرینی به طور کلی اجتناب کنند.

در حالت اعتدال، عسل نه تنها بی خطر است، بلکه دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که ممکن است عوارض دیابت را نیز کاهش دهد.


عسل چگونه بر قند خون تأثیر می گذارد؟

از آنجا که عسل یک قند طبیعی و کربوهیدرات است، طبیعی است که به نوعی بتواند قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، هنگامی که با شکر مقایسه می شود، به نظر می رسد که عسل اثر کمتری دارد.

یک مطالعه در سال 2004، تأثیر عسل و قند غذا را بر میزان قند خون ارزیابی کرد. این مطالعه افراد سالم و مبتلا به دیابت نوع 1 را بررسی کرده است. محققان دریافتند که در گروه مبتلایان به دیابت، عسل باعث افزایش اولیه قند خون 30 دقیقه پس از مصرف شد. با این حال، سطح قند خون شرکت کنندگان بعدا کاهش یافت و دو ساعت بعد در سطوح پایین تری تثبیت شد.

این امر باعث شود محققان به این نتیجه برسند که عسل بر خلاف شکر، ممکن است باعث افزایش انسولین شود که یک هورمون مهم برای کنترل قند خون است. البته تحقیقات بیشتری لازم است.


آیا در صورت ابتلا به دیابت، خوردن عسل خطرناک است؟

به خاطر داشته باشید که عسل شیرین تر از شکر است. بنابراین اگر عسل را جایگزین شکر کنید، قطعا مقدار کمتری نسبت به شکر نیاز دارید. از آنجا که عسل می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد، از مصرف آن و سایر شیرین کننده ها تا زمان کنترل دیابت خودداری کنید.

عسل را باید در حد اعتدال مصرف کرد. قبل از استفاده از آن به عنوان شیرین کننده، باید با مشاوره تغذیه و سلامت خود صحبت کنید.

اگر دیابت شما به خوبی کنترل شده است و می خواهید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، عسل طبیعی خالص، ارگانیک یا خام را انتخاب کنید. این نوع عسل ها برای افراد دیابتی ایمن تر است زیرا عسل طبیعی هیچ نوع قند اضافه ای ندارد.

پس حتما باید مطمئن شوید که عسل کاملا طبیعی و ارگانیک مصرف می کنید.

برای مشاهده انواع عسل های طبیعی و ارگانیک رایحه خوانسار، اینجا کلیک کنید.

با این حال ، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان مشکل دارد، نباید عسل خام مصرف کنند، زیرا پاستوریزه نیست.

اگر عسل فرآوری شده را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید، ممکن است حاوی شکر یا شربت باشد. شیرین کننده اضافه شده می تواند قند خون شما را افزایش دهد و برای سلامتی شما مضر است.


در صورت ابتلا به دیابت، آیا خوردن عسل فوایدی دارد؟

یکی از مزایای خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین شما را افزایش داده و به کنترل قند خون شما کمک کند.

جایگزینی قند و شکر با عسل نیز با توجه به اینکه عسل منبع غنی آنتی اکسیدان ها است و خاصیت ضد التهابی دارد، می تواند مفید باشد.

یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند چگونگی سوخت و ساز قند در بدن را بهبود بخشد، و خواص ضد التهابی موجود در عسل به طور بالقوه می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد.

التهاب می تواند به مقاومت به انسولین منجر شود، یعنی وقتی بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهد.


نتیجه گیری:

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند در شاخص گلیسمی شما اثر مثبتی داشته باشد. اما مانند هر نوع شیرین کننده ای، اعتدال در مصرف بسیار مهم است.

قبل از افزودن عسل به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. عسل برای همه مناسب نیست، از جمله افرادی که باید سطح قند خون خود را کاهش دهند.

اگر عسل می خورید، حتما عسل ارگانیک، خام یا خالص مصرف کنید که حاوی هیچ گونه شکر اضافه ای نیست.


منبع: healthline

حساب کابری