عسل کنار چیست؟

عسل کنار چیست؟

برخی از افراد فکر می کنند که تنها یک نوع عسل وجود دارد و تفاوت خاصی بین عسل ها وجود ندارد؛ ولی سخت در اشتباه هستند؛ چرا که هر عسل با توجه به نوع شهد زنبورها می تواند ویژگی ها، خواص و حتی طعم و مزه مخصوص خود را داشته باشد. بر این اساس، عسل های متفاوتی وجود دارند که عسل کنار نیز یکی از انواع عسل است. خود کنار، درختی است که نام های متفاوتی از جمله سدر، نیم، شجره النبق، منبل داوود، سدره و ضال دارد. این درخت تقریبا ده متر می باشد و دارای برگ هایی کوچو و کشیده به شکل قلب است. درخت کنار یا همان سدر، میوه نیز دارد که اغلب دارای طعمی ترش و یا شیرین است. اگر زننبورها با استفاده از شهد این درخت عسل را تولید کنند، در واقع عسل کنار را تولید کرده اند که خواص بسیار زیادی هم دارد. در ادامه، درباره درخت کنار و عسل کنار بیش از این خواهیم گفت.


ترکیبات و مواد مغذی عسل کنار

عسل کنار حاوی ویتامین های فراوانی از گروه ویتامین B می باشد و علاوه بر این، ترکیبات ضد سرطانی هم دارد. ویتامین های موجود در عسل کنار عبارتند از ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B12. ولی ترکیبات و مواد مغذی عسل کنار فقط در انواع ویتامین های B خلاصه نمی شود و دارای ویتامینC  نیز می باشد.  این عسل دارای آنتی اکسیدان هاست و از این جهت به پیشگیری از بروز سرطان می تواند کمک کند. عسل کنار همچنین دارای مواد ضروری همچون روی، آهن، سلنیوم، فسفر، منیزیم، کلسیم و … است.

عسل کنار رایحه خوانسار
عسل کنار رایحه خوانسار

خواص عسل کنار

با توجه به محتویات عسل کنار می توان به وضوح متوجه شد که این عسل خواص بسیار زیادی دارد. اصلی ترین خاصیتی که موجب شده بسیاری از افراد این عسل را بشناسند، خاصیت آن به عنوان تقویت کننده و محرک قوای جنسی است. از همین جهت، عسل کنار در بسیاری از مناطق از جمله در کشورهای عربی به عنوان عسل جنسی شناخته می شود. ولی خواص این عسل فقط به همینجا ختم نمی شود. عسل کنار برای مغز و اعصاب نیز بسیار مقوی است و به تقویت حافظه کمک بسیار زیادی می کند. علاوه بر مغز و اعصاب، بر قلب و عروق نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود یافتن گرفتگی عروق می شود. همانطور که پیش تر گفته شد، عسل کنار با داشتن آنتی اکسیدان ها می تواند در پیشگیری از برزو سرطان نیز کمک شایانی کند. به طور کلی، عسل کنار پر از خاصیت برای بدن است و در کودکان منجر به تسریع رشد و در بزرگسالان، علاوه بر تندرستی، موجب افزایش انرژی می شود و نشاط آور است.


ظاهر عسل کنار

عسل کنار در ابتدا دارای رنگی روشن ایت و به مرور زمان، رنگی تیره تر مانند رنگ عقیقی یا جیگری در می آید. یکی از عجیب ترین موارد درباره عسل کنار، کف آن است. عسل کنار یکی از معدود عسل هایی است که کف می کند و اما دلیل کف کردن آن، نامرغوب بودن آن نیست. بلکه این کف ها به دلیل وجود مقدار بسیار زیادی ساپونین در عسل کنار است که به آن ارزش غذایی بسیار بالایی بخشیده است. این کف به مرور زمان کاهش پیدا می کند و با قرار گرفتن عسل کنار در مجاورت گرما باز هم باز می گردد.

عسل کنار
عسل کنار

نتیجه می گیریم که …

عسل کنار نام های دیگری از جمله عسل سدر دارد و از شهد درختی با همین نام تولید می شود. این عسل با وجود ترکیبات و مواد مغذی فراوانی که دارد، فواید بسیار زیادی دارد و از نظر ارزش غذایی و حتی دارویی، سطح بالایی در بین عسل ها دارد.

حساب کابری