عسل یونجه چیست و چه فوایدی دارد؟

عسل یونجه چیست و چه فوایدی دارد؟

عسل یونجه عسلی است که توسط زنبور‌های عسل و برداشت شهد گل یونجه تولید می‌شود. این گیاهان دارای گل‌های زرد، آبی یا بنفش هستند و زنبور‌های عسل با گرده افشانی این گل، شهد و گرده را از آن جمع می‌کنند. یونجه که معمولاً با نوعی گندم اشتباه گرفته می‌شود، در واقع نوعی از حبوبات شبیه به نخود یا لوبیا است.

زنبور‌ها چگونه عسل یونجه تولید می‌کنند؟

لحظه‌ای که زنبور عسل شهد یونجه را جمع‌آوری می‌کند این شهد با آنزیمی در دهان زنبورعسل مخلوط می‌شود. خود آنزیم به نام اینورتاز یا “آنزیم زنبور عسل” شناخته می‌شود که از غدد زنبور عسل ترشح می‌شود. وقتی زنبور‌های عسل به کندو برمی‌گردند، شهد یونجه را که جمع‌آوری کرده‌اند، آن را بین خود تقسیم می‌کنند و شهد را با “آنزیم زنبور عسل” مخلوط می‌کنند که محتوای آب کاهش پیدا می‌کند و شهد به عسل تبدیل می‌شود.

آن‌ها سپس عسل یونجه را در سلول‌های مومی قرار می‌دهند، اما در این مرحله ممکن است محتوای آب خیلی زیاد باشد. برای کاهش محتوای آب، زنبور‌های عسل بال‌های خود را بالای سلول مومی می‌بندند و این به نوبه خود مقداری از آب را تبخیر می‌کند. پس از اتمام فرآیند، عسل یونجه دارای محتوای آب تقریباً زیر ۲۰ درصد خواهد بود. سپس درپوش بسته می‌شود و زنبور‌های عسل این روند را دوباره تکرار می‌کنند.

بهترین گیاه یونجه برای عسل

بهترین یونجه برای زنبور‌های عسل یونجه‌ای است که مدت زمان زیادی گل دارد. در بسیاری از مزارع یونجه هنگامی که یونجه در مراحل اولیه رشد است، آن را می‌چینند تا به عنوان خوراک دام استفاده کنند. هر چه یونجه اجازه گلدهی بیشتری داشته باشد، زنبور‌ها قادر به برداشت شهد بیشتری خواهند بود. در بسیاری از مزارع، یونجه یکی از منابع اصلی شهد و گرده زنبور‌های عسل است. بنابراین بسیاری از کشاورزان اغلب با زنبورداران همکاری می‌کنند تا موفقیت هر دو صنعت را تضمین کنند.

فواید عسل یونجه

-التیام زخم و سوختگی

-کاهش مدت زمان اسهال

-جلوگیری از رفلاکس اسید معده

-مبارزه با عفونت ها

-تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه

-سرشار از آنتی اکسیدان

-کاهش دهنده‌تری گلسیرید

یونجه به عنوان یک ضد عفونی‌کننده

عسل یونجه به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، به عنوان یک عامل ضد عفونی‌کننده و ضد باکتری به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این عسل می‌توان برای درمان موضعی سوختگی و زخم و سایر آسیب‌ها استفاده کرد.

عسل یونجه آب را جذب می‌کند، این به نوبه خود به روند خشک شدن زخم‌ها کمک می‌کند و در عین حال به مهار رشد باکتری‌های مضر کمک می‌کند.

عسل یونجه برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

عسل یونجه عمدتاً به عنوان یک شیرین‌کننده در نوشیدنی‌ها، غذا‌ها و محصولات پخته شده استفاده می‌شود.

برای موارد زیر نیز می‌توان از عسل یونجه بهره برد:

-برای تسکین گلودرد یا کاهش سرفه

-برای کمک به کاهش علائم انواع خاصی از زخم معده

-برای کاهش فشار خون

-به عنوان یک پری بیوتیک

-به عنوان منبع آنتی اکسیدان

-به عنوان یک ماسک صورت خانگی

و در آخر اینکه؛

عسل یونجه نسبت به عسل معمولی کمی گران‌تر است.

حساب کابری