علم زنبور عسل

علم زنبور عسل

علم مربوط به زنبورها نشان می دهد که جمعیت زنبورها در کنار هم به صورت یک مغز کار می کند که در آن، هر زنبور یک سلول مغزی محسوب می شود.

با عبارت دیگر، مغز زنبورهای عسل بسیار قابل توجه و قوی هستند؛ ولی هنوز هم کامپیوترهایی که به دست انسان ها ساخته شده اند، پیشرفته تر هستند. ولی تحقیقات اخیر نشان می دهند که در مغزهای بزرگ متشکل از زنبورهای عسل، هر زنبور عسل شبیه یک نورون در مغز انسان رفتار می کند.

این نه تنها به ما درباره نحوه تعاملات این موجودات اطلاعات می دهد، بلکه می تواند اطلاعاتی درباره نحوه کارکرد مغز حین تصمیم گیری نیز بدهد. تیمی از محققان دانشگاه شیفلد انگلیس، یک مدل روانشناسی را که معمولا از روانشناسی انسان ها تا روانشناسی کلونی زنبورها استفاده می شود را به کار گرفتند. برای دانشمندان عجیب نیست اگر متوجه شوند که حیوانات نیز از انواع قوانین حاکم بر مغز ما پیروی می کنند.

به طور مثال، در زمینه روانشناسی فیزیکی، قانونی به نام قانون وبر وجود دارد که مربوط است به رابطه بین اندازه محرک و میزان توجهی است که دریافت می کند. این قانون به این صورت است: تصور کنید که یک سیب را بلند کنید. در مقایسه با بلند کردن سه سیب، متوجه تفاوت وزن خواهید شد. ولی اگر کسی مخفیانه چند عدد سیب را درون کیسه خرید شما اضافه کند، احتمال آن زیاد نیست که متوجه افزایش وزن کیسه خرید خود شوید.

این قاعده کلی در مورد محرک و ادراک در بسیاری از حیوانات از پستانداران گرفته تا پرندگان و ماهی ها وجود داشته و برقرار است. اینطور به نظر می رسد که این قانون با رفتار جمعی ارگانیسم های ساده نیز سازگار است و مربوط به قسمت آمیب مغز است. ولی هنوز خوشه های مغزهی کوچک حشرات مانند زنبورهای عسل مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

محققان برای بررسی نقش آن در روند تصمیم گیری زنبورهای عسل اروپایی، کندوهای زنبور عسل را از هم جدا کرده و در مکان های جدید قرار دادند. آنها مشاهدات خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و فهمیدند که چقدر سریع زنبورهای عسل در جاهای مختلف، با کیفیت های متفاوت تصمیم گیری می کنند و داده های خود را توسط چندین قانون به هم ارتباط می دهند تا بفهمند که چقدر مناسب هستند.

علاوه بر قانون وبر، محققان قانون دیگری به نام قانون پیرون را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این قانون می گوید که وقتی دو انتخاب با کیفیت بالا داشته باشیم، سریع تر تصمیم می گیریم. قانون دیگری به نام قانون هیک نیز می گوید که به میزان افزایش تعداد گزینه ها، مغز زمان بیشتری برای تصمیم گیری نیاز دارد.

تصمیم گیری در مغز انسان شامل اعمال تک عصبی است که منجر به ساخته شدن امواج سیگنال های الکتروشیمیایی می شود. در بین زنبورهای عسل نیز روند انتخاب یک کندو، به تعاملات زنبورهای پیشاهنگی بر می گردد که از طریق نمایش های بدنی مختلف، کشفیات خود را به بقیه منتقل می کنند و با هم ارتباط بر قرار می کنند.

با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات، زنبورهای عسل و عصب کشی مغز هر دو از قوانین کلی یکسانی برای انجام فرآیند تصمیم گیری پیروی می کنند. مهندس کامپیوتر می گوید که این تحقیقات همچنین نشان می دهند که چگونه زنبورهای عسل به عنوان موجوداتی کامل رفتار می کنند.

منبع: activejellybush

حساب کابری