فواید و مضرات عسل در صنایع شیرینی پزی

فواید و مضرات عسل در صنایع شیرینی پزی

در حالی که عسل قرن‌ها به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی استفاده می‌شود، اخیراً این ماده در صنعت شیرینی‌سازی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۳ از عسل به عنوان یک ماده شیرین‌کننده طبیعی و یک ماده غذایی واقعی نام برده شد که میل شیرین را به شکل خالص برآورده می‌کند. با توجه به رشد بازار غذا‌ها و محصولات آماده، که به طور طبیعی شیرین شده‌اند استفاده از این محصول می تواند برای صنایع شیرینی پزی باعث فروش بیشتر شود. در این مقاله از وبلاگ عسل رایحه با فواید و مضرات استفاده از عسل در محصولات شیرینی پزی آشنا خواهید شد.

فواید استفاده از عسل

۱. ماندگاری

قدیمی‌ترین نمونه شناخته شده عسل در یک مقبره مصر باستان با قدمت ۳۰۰۰ سال پیدا شد و ظاهراً هنوز قابل خوردن است. فعالیت کم آب عسل و PH پایین ( حدود ۴ ) باعث می‌شود که عسل و اقلام ساخته شده با آن در برابر فساد و کپک زدن مقاوم باشند.

۲. عسل اینورت شکر

یک شربت شکر معکوس عالی است و می‌تواند به طور مستقیم به عنوان یک ماده شیرینی پزی استفاده شود. مانند سایر قند‌های معکوس، عسل به کنترل کریستالیزاسیون کمک می‌کند و احساس طعم خوشایند در دهان ایجاد می‌کند. عسل رطوبت سنج است، بنابراین میزان آب موجود در شیرینی‌ها را کاهش می‌دهد و در عین حال ماندگاری را طولانی می‌کند. خواص مرطوب کنندگی عسل همچنین باعث پخت بهتر محصولات شیرینی پزی می شود.

۳. طعم خاصی دارد.

عسل طعم منحصر به فردی دارد، اما بسته به نوع شیرینی که می‌پزید، می‌توان به اندازه دلخواه از آن استفاده کرد.

۴. شیرین کنندگی طبیعی دارد.

عسل طعم مورد علاقه مشتریان است. می‌توان شیرینی را با نیشکر، نارگیل یا شکر خرما شیرین کرد اما عسل، یک ماده طبیعی برای مصرف‌کنندگان است. حتی اگر عسل شیرین‌کننده انحصاری محصولات شما نباشد، باز هم مشتریان زیادی برای محصولات شما خواهد داشت.

معایب استفاده از عسل در صنایع شیرینی‌سازی

۱. هزینه

عسل گران است و بین ۴ تا ۱۰ برابرشیرین‌کننده‌های دیگر مانند شربت گلوکز و شکر نیاز به پرداخت هزینه دارد.

۲. تغییر‌پذیری

عسل یک محصول طبیعی و تغییرپذیر است. خواص فیزیکی (رنگ، رطوبت)، خواص شیمیاییPH (محتوای مواد معدنی، ناخالصی‌ها ) و مهمتر از همه طعم، همگی می‌توانند با فصول و گل‌هایی که زنبور‌ها برای گرفتن شهد انتخاب می‌کنند متفاوت باشد.

۳. حساسیت به دما

عسل به دما نیز حساس است. در طول ذخیره‌سازی می‌تواند متبلور شود و به راحتی با حرارت ملایم دوباره به حالت عادی برمی گردد، این خاصیت عسل را  هنگام استفاده از آن برای محصولات شیرینی پزی در نظر بگیرید.

۴. خطر تقلبی بودن

با توجه به اینکه عسل تقلبی در بازار به فراوانی یافت می‌شود، پیدا کردن عسل طبیعی کار سختی خواهد بود.

۵. وگان نیست.

گیاهخواران از محصولات حاوی عسل اجتناب می‌کنند.

منبع:  retailconfectioners.org

حساب کابری