مزایا و خواص عسل آویشن

مزایا و خواص عسل آویشن

آویشن گیاهی از خانواده نعناع است و احتمالاً شما آن را به عنوان یکی از ادویه ها می شناسید. دامنه استفاده از آن چشمگیر است و بیش از 400 زیرگونه دارد. مصریان باستان از آن در کارهای مومیایی خود استفاده می کردند، در حالی که یونانیان باستان از آن به عنوان بخور استفاده می کردند. آویشن به لطف طعم متمایز خود تا به امروز به عنوان ماده اصلی آشپزی باقی مانده است. اما آویشن همچنین به دلیل ویژگی های دارویی مانند توانایی کمک به درمان آکنه و فشار خون بالا، به سرعت شهرت پیدا کرد. عسل آویشن همان طور که از نامش پیداست، از این گیاه به دست می آید. عسل آویشن یکی از محصولات عالی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. ادامه مطالب را بخوانید تا با مزایا و خواص عسل آویشن آشنا شوید.


آویشن چیست؟

همان طور که گفته شد، آویشن یکی از اعضای خانواده شهد نعناع است. این گیاه بهتر است در یک مکان گرم و آفتابی با خاک خوب زهکشی شود. آویشن به طور کلی در بهار کاشته می شود و پس از آن به صورت چند ساله رشد می کند. این گیاه از طریق بذر، قلمه یا تقسیم بخش های ریشه دار گیاه ازدیاد می شود. گیاه آویشن خشکی را به خوبی تحمل می کند. این گیاه می تواند منجمد شود و در ارتفاعات کوهستانی به صورت وحشی رشد می کند. گیاه آویشن در واقع متعلق به تیره Thymus است که حدود 350 گونه از گیاهان علفی چند ساله و زیر بوته ای معطر را در زیر شاخه های خود جای داده است. از انواع آویشن ها می توان به آویشن های لیمو، آویشن های پرتقال و آویشن آهک اشاره کرد. گیاه آویشن کریم، نوع دیگری از آویشن است که هم به عنوان گیاه آشپزی و همچنین به عنوان پوشش زمینی مورد استفاده قرار می گیرد؛ این نوع آویشن به دلیل وجود کارون شیمیایی، دارای رایحه بسیار قوی تری است. آویشن وحشی نوعی آویشن است که به عنوان یک گیاه زینتی کشت می شود. آویشن پشمی نیز به عنوان یک پوشش زمین رشد می کند و برای آشپزی مناسب نیست. و در نهایت، بعضی از گونه های آویشن وجود دارند که منبع شهد زنبورهای عسل را تشکیل می دهند.


مزایا و خواص عسل آویشن

مشخصات کلی عسل آویشن

-رنگ عسل آویشن در حالت مایع از کهربایی روشن تا تیره، هنگام متبلور شدن آن از بژ تا قهوه ای است.

-یک عسل بسیار قوی، بسیار معطر و دارای طعم های صمغی، گیاهی و شور است. طعم آن نزدیک و یادآور میوه های گرمسیری، خرما و فلفل سفید است.

– طعم عسل آویشن در دهان ماندگار است.

– خود به خود در مدت زمان کوتاهی به دانه های متوسط ​​یا ریز متبلور می شود.

– دارای رایحه ای شدید و پیچیده است که به این موارد شباهت داده شده است: گل های گلدار، تند، خشک، گل های ماگنولیا، سرو، گیاهان، میخک، پلاستیک سوخته، نقاشی با مداد، شراب داغ و مارسالا

– عطر و طعم عسل آویشن به این ترتیب توصیف شده است: شور، تیمول، شبیه به بوی مداد، خرما و فلفل.


فواید سلامتی عسل آویشن

آویشن به عنوان یک گیاه برای پخت و پز بسیار محبوب است؛ اما همچنین دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد میکروبی و ضد قارچ است. مواد موثره آن بیوسیدها، تیمول و کارواکرو از روغن آویشن استخراج می شود. از آن در رایحه درمانی به عنوان روغن استفاده می شود. مصریان باستان از آن برای تهیه مومیایی استفاده می کردند و هنوز هم در دهان شویه های تجاری (لیسترین) و داروهای سرفه استفاده می شود. به دلیل بوی زیاد و قوی عسل آویشن، از آن به عنوان ضد آفت و حشره کش خفیف نیز استفاده می شود. عسل آویشن تک گل مقادیر بسیار بالایی از دیاستاز، مقادیر بالای پرولین، فروکتوز و اسیدیته را ایجاد می کند.


تاثیر عسل آویشن بر روی سرطان

مطالعه ای در سال 2009 میلادی انجام شد که در رابطه با تاثیر عسل آویشن بر روی سرطان پستان، سرطان پروستات و سلول های سرطانی آندومتر بود. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که عسل آویشن باعث کاهش زنده ماندن آندومتر می شود و سلول های سرطانی پروستات را تا حدودی از بین می برد. این خواص ضد سرطانی به دلیل وجود پلی فنول ها و اسیدهای فنلی در این نوع عسل است. نتیجه گیری پژوهشگران این بود که عسل آویشن می تواند به عنوان جایگزینی برای شکر استفاده شود، در حالی که ترکیب آن در رژیم غذایی انسان یا به عنوان یک ماده غذایی ممکن است از فرایندهای مرتبط با سرطان جلوگیری کند و از این رو، سلامت مصرف کنندگان را ارتقا دهد.


مزایا و خواص عسل آویشن

کاربردهای عسل آویشن

به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی عالی، از آن استفاده می شود:

– به عنوان ضماد زخم ها، برای جلوگیری از عفونت

– برای پوشاندن سوختگی ها و جوش ها

– برای درمان گلو درد به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا


نتیجه می گیریم که …

مزایا و خواص عسل آویشن منجر شده اند که در زمینه های بسیار زیادی کاربرد داشته باشد.

حساب کابری