موم عسل چگونه بدست می آید؟

موم عسل چگونه بدست می آید؟

واضح است که بخش زیادی از غذایی که روزانه مصرف می کنیم، از موادی تشکیل شده که در روند تولید خود به زنبورها وابسته بوده اند؛ زیرا زنبورهای عسل و توانایی آن ها در گرده افشانی است که بسیاری وجود بسیاری از محصولات خوراکی را برای ما امکان پذیر و قابل دسترس می کنند. این امر به خودی خود زنبورهای عسل را تبدیل به برخی از باورنکردنی ترین موجودات روی کره زمین می کند! در کمال تعجب، آن ها حتی کارهای بیشتری هم برای ما انجام می دهند. آنها علاوه بر عسل طبیعی، همچنین موم خوشمزه را در اختیار ما قرار می دهند که دارای تنوع و فواید بسیار خوبی برای سلامتی هستند. فواید و مزایای موم تقریباً بی پایان هستند. این ماده می تواند به عنوان روان کننده، ماده ای سازنده در محصولات پوستی و همچنین برای ساخت شمع موم استفاده شود.

زنبورها چگونه موم درست می کنند؟

زنبورهای کارگر که کمتر از 18 روز سن دارند، بهترین تولید کنندگان موم هستند. در این مدت، یک زنبور عسل از هشت غده مخصوص که روی شکمش قرار دارد، موم ترشح می کند. این موم کاملا بی رنگ و شکننده می باشد. بعد از 18 روز، این غدد شروع به آتروفی می کنند. سپس زنبور عسل با استفاده از پاهای خود، موم را از شکم خود به دهانش منتقل می کند و در آن جا جویدن را آغاز می کند. افزودن بزاق باعث نرم شدن آن می شود. اکنون زنبورهای کارگر با داشتن یک ماده انعطاف پذیری به نام موم، از آن برای ساخت لانه زنبور شش ضلعی که قسمت داخلی کندوهای عسل را تشکیل می دهد، استفاده می کنند. زنبورها از این شانه ها برای نگهداری عسل و پرورش نسل خود استفاده می کنند! عسل مازاد تولید شده توسط کندو در این لانه های زنبور ذخیره می شود و سپس توسط موم بیشتری پوشانده می شود تا از آن نگهداری شود. آب بندی هر سلول شش ضلعی در لانه زنبوری باعث می شود تا رطوبت و بقایای عسل وارد آن نشود. دور نگه داشتن آب از عسل طبیعی بسیار مهم است؛ اگر درصد رطوبت خیلی زیاد باشد، در این صورت عسل خراب و تخمیر می شود.

چگونه موم عسل جمع آوری می شود؟

موم عسل چگونه بدست می آید؟

ما همزمان با جمع آوری عسل طبیعی خود، موم را نیز برداشت می کنیم. ابتدا قاب های کندوی عسل را که پر از عسل هستند و با موم بسته شده اند را بیرون می کشیم. سپس مومی را که روی لانه زنبور را پوشانده است، خراش می دهیم و عسل طبیعی خوشمزه را از آن خارج می کنیم. اغلب زنبورداران، قاب ها را در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار می دهند که عسل را به همراه تکه های این موم خراشیده شده استخراج می کند. با جمع آوری موم از این طریق، مزرعه عسل می تواند در هر فصل کمتر از یک پوند عسل و موم از هر کندو برداشت کند! موم را پس از جمع کردن، جوشانده و فیلتر می کنند تا آلودگی های آن از بین برود.

موم عسل چگونه بدست می آید؟

آن چه باقی مانده است، موم خارق العاده طبیعی و خالص است. در حالی که موارد زیادی برای استفاده از موم وجود دارد، اما اخیراً شمع های مومی رایج شده اند! موم برای ساخت شمع از دیگر واکس ها بهتر است؛ زیرا طولانی تر و روشن تر می سوزد. هنگام سوزاندن، موم می تواند یون های منفی تولید کند که روی مواد شیمیایی مضر خانگی که در هوا وجود دارند، می چسبد. هنگامی که یون های منفی حاصل از سوزاندن موم با سموم موجود در هوا پیوند می یابند، به سطح کف پایین می آیند و اساساً هوا را تصفیه می کنند! این سموم مضر از طیف متنوعی از محصولات از جمله محافظ مبلمان، اسپری های هوا، رنگ، فرمالدئید، حتی شمع های که مواد تشکیل دهنده آن ها موم نیست تولید می شوند!

زنبورهای عسل، پرکارترین سازندگان عسل روی کره زمین هستند. ما اطمینان حاصل می کنیم که فقط عسل طبیعی و موم مازاد را از کندوها برداریم تا زنبورهای ما بتوانند رشد کنند!

حساب کابری