نام علمی زنبورهای عسل

نام علمی زنبورهای عسل

اگر از آن دسته افراد علاقمند به زندگی حشرات علی الخصوص زنبور‌های عسل هستید، ما را با حضور سبزتان در این مقاله از وبلاگ عسل رایحه همراهی کنید، زیرا ما در این مقاله در مورد نام علمی زنبور عسل، نحوه زندگی، کلنی و… آن‌ها صحبت خواهیم کرد. زنبور‌های عسل از خانواده Apidae هستند که عمدتاً حشرات پرنده هستند و بالاترین سطح سازمان را از خود نشان می‌دهند. آن‌ها اغلب در تشکیل کلنی‌های بزرگ با سلسله مراتب بسیار پیچیده مانند ملکه‌ها، نر‌های زایشی، کارگران و غیره نقش دارند. محل بومی زنبور‌های عسل عمدتاً اوراسیا است و در سایر قاره‌ها نیز توسط انسان یافت می‌شود. اعتقاد بر این است که تمام نژاد‌های زنبور عسل تولید عسل می‌کنند و در بین آن‌ها بیشترین مقدار عسل توسط Apis mellifera تولید می‌شود. نحوه ارتباط در زنبور عسل با رقص است. آن‌ها حرکت خود را عمداً در لانه زنبوری نشان می‌دهند تا شهد و گرده را به زنبور‌های کارگر دیگر منتقل کنند. همه ما فکر می‌کنیم که همه زنبور‌های عسل نیش می‌زنند، اما حقیقت این است که فقط زنبور عسل ماده نیش می‌زند.

زنبور عسل با نام معمولی جنس Apis یک حشره اجتماعی است. زیرا به صورت کلنی‌هایی با حدود ۵۰۰۰۰ زنبور یا حتی بیشتر زندگی می‌کند. آن‌ها از سبزیجات تغذیه می‌کنند و به گرده و شهد گل‌ها بستگی دارند. رابطه بین گل و زنبور عسل متقابل است زیرا هر دو از یکدیگر سود می‌برند. زنبور‌های عسل بزرگترین گرده افشانان این دنیا هستند. لارو زنبور‌های عسل پا ندارند و از این رو تا زمان شفیره شدن به پرستارانی وابسته هستند که به آن‌ها غذا می‌دهند. بزرگسالان عسل مصرف می‌کنند و به خردسالان گرده خالص یا گرده مخلوط با عسل و آب داده می‌شود که خمیری به نام نان زنبور عسل می‌دهد. زنبور‌های عسل به بهترین وجه در باغ‌ها و جنگل‌ها رشد می‌کنند، اما می‌توان آن‌ها را در جا‌های دیگر نیز مشاهده کرد.

آن‌ها در یک مستعمره زندگی می‌کنند که بسیار سازماندهی شده است و هر عضو وظیفه منحصر به فردی دارد که باید انجام دهد. این کلنی از ملکه زنبور عسل، کارگران و هواپیما‌های بدون سرنشین تشکیل شده است. در کلنی تقسیم کار برابر است. زنبور عسل هند دارای ۳ گونه به نام‌های Apis Florea، Apis Dorsata و Apis Indica است. گونه‌های دیگر نیز به نام Apis Mellifera یا زنبور اروپایی در اروپا یافت می‌شوند. به طور مشابه، Apis adamsoni یا زنبور‌های آفریقایی را می‌توان در شمال آفریقا یافت Apis Dorsata که به نام زنبور صخره‌ای نیز شناخته می‌شود و بزرگترین زنبور عسل با اندازه حدود ۲۰ میلی‌متر است. زنبور‌ها لانه‌ای به ابعاد حدود ۱ در ۱. ۴ متر روی غار‌ها، دیوار‌ها و قسمت‌هایی از برخی ساختمان‌ها می‌سازند. این حشرات طبیعتی مهاجر دارند و در ماه‌های خرداد و تیر در اطراف تپه‌ها ازدحام می‌کنند و سپس در فصل زمستان به دشت بازمی گردند.

طبقه‌بندی زنبور عسل

نام علمی زنبور عسل Apidae corbiculata است.

پادشاهی: Animalia

شاخه: بندپایان

طبقه: حشره

راسته: Hymenoptera

خانواده: Apidae

کلاد: کوربیکولاتا

نام علمی گونه‌های مختلف زنبور عسل:

-زنبور عسل غربی/اروپایی(Apis mellifera)

-زنبور عسل آسیایی/آسیایی ( Apis cerana)

-زنبور عسل کوتوله قرمز (Apis florea)

-زنبور عسل کوتوله سیاه (Apis andreniformis)

ویژگی‌های کلی زنبور عسل

بدن آن‌ها به صورت قطعه قطعه است و به نیش، پا‌ها، آنتن، سه قسمت قفسه سینه و شش قسمت قابل مشاهده از شکم تقسیم می‌شود. سر آن‌ها از چشم‌ها، آنتنها و ساختار‌های تغذیه تشکیل شده است.

فرهنگ زنبور عسل

فرهنگ علمی زنبور عسل به زنبورداری معروف است. همانطور که همه می‌دانیم زنبور‌ها اهمیت اکولوژیکی و اقتصادی خاص خود را دارند. عسل به عنوان منبع غذا، دارو، لوازم آرایشی، منبع آنتی اکسیدان و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد و به همین دلایل، کشت عسل انجام می‌شود. بنابراین در این شیوه‌ها زنبور‌ها تحت مراقبت و مدیریت صحیح قرار می‌گیرند و در مقابل عسل و موم می‌دهند. این عمل پرورش زنبور‌ها در زیر زنبورستان‌های مناسب انجام می‌شود که می‌توان کندو‌ها را برای رشد و نمو مناسب آن‌ها قرار داد.

منبع: www.vedantu.com

حساب کابری