نان زنبور عسل چیست؟

نان زنبور عسل چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد محصول بی‌نظیر زنبورداری به نام نان زنبور عسل صحبت کنیم. پرگا گرده گلی است که زنبور‌ها آن را از گل‌ها جمع می‌کنند و به کندو می‌آورند و داخل سلول‌های لانه زنبوری می‌گذارند، آن را با عسل و براق دهان خود ترکیب می‌کنند. در یک‌شانه مهر و موم شده، فرآیند تخمیر این محصول انجام می‌شود و دو هفته بعد، نان زنبور عسل به دست می‌آید. این یک محصول بسیار مفید است. ارزش آن پنج برابر بیشتر از خود گرده است.

فواید نان زنبور عسل

زنبور‌ها از آن برای تغذیه نوزادان خود استفاده می‌کنند. این محصول زنبور عسل یک غذای بسیار ارزشمند و مقوی برای زنبور‌ها است. البته ترکیب نان زنبور عسل یکنواخت نیست، زیرا گرده از گیاهان مختلف جمع‌آوری می‌شود. با این وجود، چندین نوع آنزیم، اسید، ویتأمین و عناصر دیگر همیشه در ترکیب آن وجود دارد که شامل مونوساکارید‌ها، اسید‌های آمینه و اسید‌های چرب، ویتأمین‌های گروه‌های مختلف است. تقریباً کل گروه ویتأمین‌های b، اسید‌های آلی، مواد هورمون مانند، آنزیم‌ها در این ماده جای دارند که در این لیست، محتوای بالای ویتأمین E و کاروتنوئید‌ها باید برجسته شوند. همچنین پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، کبالت و روی در این ماده وجود دارند.

در مقایسه با گرده‌های معمولی، نان زنبور عسل بسیار با ارزش‌تر و اشباع‌تر از ویتأمین‌ها است. اگرچه گرده در هنگام جمع‌آوری حاوی بسیاری از این مواد مفید است، اما پس از خشک شدن، بسیاری از مواد مفید آن تا حدی از بین ‌می‌روند. در نان زنبور عسل، همه این‌ها به دلیل حفظ خواص عسل حفظ می‌شود.

فواید نان زنبور عسل برای بدن انسان

تقریباً برای تمام سیستم‌های بدن به ویژه سیستم ایمنی تأثیر مفیدی دارد.

در سیستم گوارشی باعث دفع سریع سموم می‌شود.

باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون می‌شود.

باعث کاهش سطح کلسترول در خون می‌شود.

التهاب بدن را کاهش می‌دهد.

خطر استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد.

چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد.

با در نظر گرفتن همه این‌ها، روشن می‌شود که نمی‌توان چنین محصول مفیدی را نادیده گرفت. پرگا در درمان مسمومیت‌های غذایی، بیماری‌های قلبی و عروقی، هپاتیت، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های دستگاه تناسلی ادراری مردان و زنان، بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه تنفسی تحتانی، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های مرتبط با بینایی و کلیه کمک می‌کند.

نحوه تهیه و نگهداری نان زنبور عسل

مطمئناً تهیه این محصول آسان نیست. با این وجود راه‌های مختلفی برای تولید این ماده وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تهیه نان زنبور عسل مستقیماً از لانه زنبوری است. این لانه زنبوری‌ها آسیاب می‌شوند، با عسل مخلوط می‌شوند و به این ترتیب مصرف می‌شوند. یک راه پیشرفته‌تر از نظر فناوری، منجمد کردن لانه زنبور با نان زنبور عسل است.

نان زنبور عسل را می‌توان به مدت یک سال در یخچال در ظرف در بسته نگهداری کرد.

پیشگیری از بیماری با نان زنبور عسل

یکی از ارزشمندترین خواص گرده زنبور عسل جذب ۱۰۰ درصدی آن توسط بدن انسان است. به همین دلیل نان زنبور عسل دارای خواص مفید بسیاری است: بهبود هضم در دستگاه گوارش، ترمیم میکرو فلور روده و غشا‌های مخاطی، افزایش اشتها، تحریک ترشح صفرا، بهبود عملکرد کبد و خارج کردن سموم را از بدن.

اسید آسپارتیک و ویتأمین b۳ موجود در نان زنبور عسل، فرآیند‌های متابولیک در عضلات را بهبود می‌دهند. ویتأمین E، اسید‌های آمینه، منگنز، روی از پیشرفت آترواسکلروز برای سنتز هموگلوبین جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از نان زنبور عسل باعث افزایش مقاومت بدن انسان در برابر اثرات نامطلوب محیطی و حملات میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها می‌شود.

محتوای بالای آنتی اکسیدان‌های طبیعی و همچنین مواد لازم برای سنتز کلاژن، نان زنبور عسل را به یک ماده اولیه برای محصولات آرایشی تبدیل می‌کند که نه تنها می‌تواند سرعت پیری پوست را کاهش دهد، بلکه باعث جوانسازی پوست می‌شود. علاوه بر موارد فوق، استفاده از نان زنبور عسل در درمان پیچیده برای توانبخشی پس از حمله قلبی یا سکته بسیار مؤثر است.

نان زنبور عسل چیست؟

نحوه مصرف نان زنبور عسل

مصرف آن بسته به عواملی از جمله، سن، وضعیت بیمار و نتیجه مطلوب پس از مصرف را دارد. برای بیماری‌های دستگاه گوارش، دوز متوسط حدود ۱ قاشق چایخوری محصول خالص قبل از صبحانه است. با این روش پانکراتیت، گاستریت و کولیت قابل درمان است. به طور کلی توصیه می‌شود نان زنبور عسل صبح مصرف شود، زیرا اثر مقوی بالایی دارد.

برای بیماری‌های قلبی: بیماری عروق کرونر و کاردیو، نقص قلبی – یک قاشق چای خوری سه بار در روز قبل از ناهار، دوره درمان ۶۰ روز است. برای متعادل کردن فشار خون، می‌توانید آن را با عسل مخلوط کنید و ۳۰ دقیقه قبل از غذا استفاده کنید. این روش برای کاهش وزن در دیابت، هم عالی است.

البته موارد منع مصرف نیز برای این ماده وجود دارد. افرادی که به محصولات زنبور عسل از جمله خود عسل آلرژی دارند، از این ماده استفاده نکنند و یا قبل از استفاده مقداری از آن را تست کنند. مقدار کمی نان زنبور عسل (نوک قاشق چایخوری) را در دهان نگه دارند. اگر واکنش بدن طبیعی باشد – گلودرد وجود ندارد، هیچ ناراحتی وجود ندارد، پس همه چیز خوب است و می‌توانند یک دوره کامل را شروع کنند.

حساب کابری