نحوه تشخیص عسل تقلبی

نحوه تشخیص عسل تقلبی

در ماه گذشته، یکی از سوپرمارکت های زنجیره ای در بریتانیا، هزاران شیشه عسل را از قفسه های خود خارج کرد؛ زیرا آن عسل ها مظنون به داشتن شربت قندی بودند.

و اما، نحوه تشخیص عسل تقلبی!

اگرچه هیچ گزارشی مبنی بر این که این فروشگاه به صورت آگاهانه در حال فروش عسل تقلبی بود وجود ندارد، اما این ماجرا برای عسل های فروخته شده در سوپرمارکت ها و سایت های آنلاین در سراسر انگلستان پیامدهای زیادی دارشته است.

طبق ابتکار تقلب غذایی دانشگاه ایالتی میشیگان  FFI ))، عسل سومین غذای تقلبی در جهان است.

ابتکار کلاهبرداری غذایی در دانشگاه ایالتی میشیگان

در سال 2018 میلادی، زنجیره های مواد غذایی بهداشتی انگلیس هلند و بارت اعلام کردند که پس از اطلاع از جعلی بودن بیشتر عسل های مانوکا در بازار، قصد دارند آزمایش عسل مانوکا را آغاز کنند.

این بررسی در سال  2018 میلادی توسط یک آزمایشگاه بین المللی کشف تقلب در عسل نشان داد که تقریبا نیمی از عسل های فروخته شده در قفسه های سوپرمارکت های استرالیا تقلبی بوده اند.

عسل

“عسل” ساخته شده توسط زنبورهای عسل که تغذیه شده با شربت قند در مزارع صنعتی چین هستند، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده عسل های تقلبی در انگلیس هستند.

بر اساس آمار رسمی یورواستات، در سال (2018)، انگلیس بیش از 35000 تن عسل از چین وارد کرده که این مقدار بیش از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا است.

با این حال، “عسل از چین” در هیچ کدام از قفسه های سوپرمارکت های انگلیس دیده نمی شود. خوب پس این عسل ها کجا مخفی شده اند؟!

پاسخ این است که با عسل های دیگر مخلوط شده و به عنوان عسل ارزان در سوپرمارکت ها فروخته شده اند. در انتهای دیگر مقیاس، تقلبی بودن عسل های گران قیمت مانند مانوکا و لنگر بیشتر از سایر عسل ها است.

نحوه تشخیص عسل تقلبی

تولید جهانی عسل مانوکا، سالانه 1700 تن است. با این وجود، بیش از 10 هزار تن “عسل مانوکا” در سراسر جهان فروخته می شود. محاسبات با هم همخوانی ندارند!

به همین ترتیب، هر ساله کمتر از 2000 تن عسل اصیل یمنی در یونان تولید می شود. این مقدار حتی از زمان آغاز جنگ در سال 2014  تا الان هم کمتر است! با این حال چندین برابر عسل صدر یمن بیشتری در سطح جهان فروخته می شود. همچنان یک جای کار می لنگد!

تمام (100٪) عسل Sidr یمنی و پاکستانی که در انگلیس و اتحادیه اروپا فروخته می شوند، به طور غیرقانونی به این کشور قاچاق می شوند؛ زیرا مقامات بهداشتی بندر نمی توانند این مورد را تضمین کنند که این عسل ها عاری از مواد شیمیایی مضر برای انسان ها هستند. بسیاری از آن ها نیز جعلی است.

هر فروشنده صادق عسل سیدر یمنی یا پاکستانی در انگلیس تایید می کند که این قاچاق به صورت غیرقانونی و بدون هیچ گونه چک به انگلیس صورت گرفته است.

چگونه یک مصرف کننده عسل می تواند عسل جعلی را تشخیص دهد و چگونه یک مشتری می تواند مطمئن باشد که عسل واقعی را دریافت می کند؟

عسل مانوکا

عسل، تجارت بزرگی است. با فروش شیشه های مانوکا و عسل سیدر یمن در انگلیس به ازای هر شیشه 100 پوند، جای تعجب نیست که شبکه های بین المللی پولشویی عسل بخواهند از عسل سود ببرند.

سه روش اصلی برای جعل عسل وجود دارد:

1. شکر، شربت ذرت یا سایر مواد به عسل تحت عنوان”عسل خالص”  فروخته شده، اضافه می شوند.

عسل شفافی که بسیار شیرین باشد و طعم اسیدی در گلو ایجاد کند، به احتمال زیاد حاوی قند است.

سوپرمارکت تجاری “عسل”

مارک های “عسل” فرآوری شده تجاری که در قفسه های سوپرمارکت ها فروخته می شوند، بزرگترین مقصر در این مسائل هستند.

2. گرده از عسل فیلتر می شود؛ این به این معنی است که دیگر آن عسل، یک عسل خالص محسوب نمی شود.

فیلتر عسل

عسلی که سریع متبلور می شود، خصوصاً در هنگام سرما، به احتمال زیاد دارای گرده است.

3. منشا جغرافیایی و گیاهی عسل با فیلتر کردن گرده آن و ترکیب چندین عسل با یکدیگر جعل شده و یا مخفی می شود.

ترکیبی از عسل های اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا

اگر برچسب عسل شما حاوی گل های موجود در کشور مبدا عسل نباشد، به احتمال زیاد ترکیبی است. مراقب “ترکیبی از عسل های اتحادیه اروپا / غیر اتحادیه اروپا” بر روی برچسب باشید.

اگر در حال خرید عسل در اتحادیه اروپا هستید و کشور مبدا در لیست 45 کشور جهان در دستورالعمل 2016/601 اتحادیه اروپا ذکر نشده است، آن عسل غیرقانونی است و به دلیل وجود مواد شیمیایی مضر برای انسان، مصرف آن می تواند خطرناک باشد.

بنابراین چگونه یک فرد عادی باید اطمینان پیدا کند که خودش و فرزندانش عسل واقعی می خورند؟

در مرحله اول، بررسی کنید که شیشه عسل شما دارای نام، آدرس و اطلاعات تماس با تامین کننده باشد.

ثانیا، این پنج سوال را از آن ها بپرسید تا بررسی کنید که آیا عسل شما اصل است یا خیر.

1) آیا عسل شما بیش از 45 درجه سانتیگراد پاستوریزه (تحت عملیات حرارتی) قرار گرفته است؟

2) آیا عسل شما به خوبی فیلتر شده است؟

3) منطقه، کشور و گیاهانی که عسل شما از آنجا می آید، کجاست؟

4) (اگر در انگلستان یا اتحادیه اروپا زندگی می کنید) آیا کشوری که عسل شما از آن می آید در لیست 45 کشور جهان در دستورالعمل 2016/601 اتحادیه اروپا مجاز به صادرات قانونی عسل به اتحادیه اروپا است؟

5) (برای عسلی که ادعا می کند ارگانیک است)، کد صدور گواهینامه ارگانیک شما چیست؟

به طور کلی، اجتناب از مارک های تجاری بزرگ و پایبند بودن به فروشگاه های مواد غذایی ویژه، بازارهای کشاورزان یا تهیه کنندگان معتبر آنلاین عسل، روش های خوبی برای اطمینان از خرید عسل واقعی هستند.

اگر عسل دارای کد و نماد تأیید ارگانیک نیست، از هر علامتی با عنوان “ارگانیک” مراقب باشید.

از خرید عسلی با شماره تلفن روی برچسب اما بدون نام و آدرس شرکت اجتناب کنید.

منبع: latinhoneyshop

حساب کابری