درمان خانگی سرماخوردگی یا آنفولانزا

نحوه درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا در خانه

نحوه درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا در خانه

ویروس ها مسئول سرماخوردگی و آنفولانزا هستند ، بنابراین آنتی بیوتیک ها قادر به درمان یا جلوگیری از این بیماری ها نیستند. استراحت زیاد ، مایعات و داروهای خانگی می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

سرماخوردگی و آنفولانزا بیماریهای شایعی هستند که می توانند بسیاری از علائم ناراحت کننده را ایجاد کنند، از جمله:

  • آبریزش بینی
  • سینوسهای مسدود شده
  • گلو درد
  • سرفه
  • سردرد
  • بدن درد
  • تب یا لرز

داروهای خانگی زیر می توانند به جلوگیری از بیماری، کاهش علائم و کوتاه شدن مدت سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند:

1- روی

مطالعات نشان می دهد که مکمل روی ممکن است به کاهش طول سرماخوردگی و کاهش علائم کمک کند. کارشناسان معتقدند که این امر به دلیل این است که روی مانع از فعالیت ویروس ایجاد سرماخوردگی در بدن می شود.

افراد می توانند روی را به صورت قرص یا شربت مصرف کنند، اما همیشه باید توصیه های مربوط به دوز مصرفی روی بسته بندی را رعایت کنند. مصرف بیش از حد روی باعث ایجاد حالت تهوع و درد معده می شود.

روی به صورت مکمل یا اسپری بینی در داروخانه ها موجود است. استفاده از اسپری بینی روی باعث می شود که افراد قدرت استشمام را بطور موقت از دست دهند.

2- عسل

عسل طبیعی خواص ضد میکروبی دارد، که باعث می شود با برخی از باکتری ها و ویروس ها مبارزه کند.

در یک مطالعه مشخص شده است که عسل در تسکین سرفه به عنوان یکی از علائم سرماخوردگی در کودکان بالای 1 سال مؤثر است. کودکان کمتر از 1 سال به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم کودک نباید عسل مصرف کنند.

افراد می توانند مقداری عسل را درون آب گرم بریزند تا گلودرد یا سرفه را تسکین دهند. اضافه کردن لیمو علاوه بر عطر و طعم اضافی، ویتامین C را نیز برای بدن فراهم می کند.

برای مشاهده عسل های طبیعی و ارگانیک رایحه خوانسار، اینجا کلیک کنید.

3- سرخارگل

برخی از افراد از عصاره های گیاهی گیاه سرخارگل برای جلوگیری از سرماخوردگی و رفع علائم بینی استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات سرخارگل ممکن است سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی کند. برخی از آنها دارای خاصیت ضد ویروسی هستند و می توانند علیه ویروس های آنفولانزا مبارزه کنند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که برخی محصولات سرخارگل احتمال ابتلا به سرماخوردگی فرد را بین 20-20 درصد کاهش می دهد.

این گیاه را میتوانید از عطاری ها تهیه کنید.

4- سیر

سیر می تواند به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی به مبارزه با سرماخوردگی کمک کند. یک مطالعه نشان داده است، افرادی که روزانه و به مدت 3 ماه مکمل سیر مصرف کرده اند، نسبت به افرادی که دارو مصرف می کنند، سرماخوردگی کمتری دارند.

سیر مدتهاست که یک درمان خانگی برای سرماخوردگی و آنفولانزا است. افراد می توانند سیر را خام بخورند، سیر پخته شده را در وعده های غذایی گنجانده یا از مکمل های سیر مصرف کنند. استفاده از آن معمولاً بی خطر است مگر در مواردی که فرد حساسیت به سیر داشته باشد.

5- منتول

سینوس های مسدود شده و مجاری هوایی احتقان شده علائم شایع سرماخوردگی است که منتول می تواند به تسکین آن کمک کند. منتول از انواع گیاهان نعنا تهیه می شود. این ماده دارای اثرات ضد باکتری و تسکین دهنده درد است.

افراد همچنین برای بخور گرفتن، می توانند منتول را به آب داغ اضافه کنند. اگرچه یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که استنشاق منتول به کاهش سرفه به دلیل تحریک کننده های محیطی کمک می کند، اما تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی آن در پاکسازی مجاری هوایی احتقان وجود دارد.

6- ویتامین D

ویتامین D-3 ممکن است یک مکمل مفید برای جلوگیری یا کاهش احتمال سرماخوردگی باشد.

تحقیقات حاکی از ارتباط بین مکمل ویتامین D و کاهش فراوانی سرماخوردگی در دانشجویان است.

افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند ممکن است بدانند چیزی که باعث افزایش سطح ویتامین D آنها در ماه های زمستان می شود، این است که پوست آنها در معرض آفتاب قرار گیرد.

7- روغن اورگانو

پونه کوهی حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دو اثر ضد باکتریایی دارند. مردم به طور سنتی برای تسکین سردرد، اسهال و سرفه از روغنهای ضروری حاوی تیمول استفاده می کنند.

همچنین مصرف روغن پونه کوهی یا مالیدن آن روی سینه به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می کند.

8- ویتامین C

ویتامین C برای سالم ماندن سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است. بسیاری از مردم بر این باورند که ممکن است به کاهش دفعات سرماخوردگی کمک کند.

اگرچه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می کند یا علائم در هنگام سرماخوردگی را کاهش می دهد، اما محققان پیشنهاد کرده اند که مصرف منظم ویتامین C می تواند در این راه به نفع برخی افراد باشد.

مرکبات و آووکادو حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند. افراد همچنین می توانند مکمل های ویتامین C را از داروخانه ها خریداری کنند.

علاوه بر موارد بالا، کاهش استرس، داشتن خواب کافی و مناسب، پروبیوتیک، جینسنگ، انواع توت ها نیز می توانند در کاهش و جلوگیری از علایم سرماخوردگی و آنفولانزا مفید واقع شوند.

خلاصه:

تا اینجا بررسی کردیم که درمان ها و داروهای خانگی فوق الذکر به تسکین علائم سرماخوردگی می پردازند و باعث می شوند که سریعتر از بین بروند. راه های دیگر برای درمان علائم و بهبودی از سرماخوردگی یا آنفولانزا عبارتند از:

  • استراحت کردن
  • خوابیدن زیاد
  • گرم ماندن
  • نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات شفاف دیگر
  • برای کاهش درد، از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن استفاده کنید

افرادی که متوجه می شوند علائم آنها بعد از 10 روز بهبود نمی یابد یا علائم غیر معمول یا شدید دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع: medicalnewstoday

حساب کابری