نحوه و زمان تغذیه زنبور‌ها

نحوه و زمان تغذیه زنبور‌ها

همراهان همیشگی وبلاگ عسل رایحه، این مقاله ما با عنوان نحوه و زمان تغذیه زنبور‌ها را تا انتها دنبال کنید.

زنبور‌ها مقدار عسلی را که تولید می‌کنند برای تغذیه خود قرار می‌دهند. در فصول سرد سال یا زمان‌هایی که دسترسی به گل برای زنبور‌ها فراهم نباشد، این حشرات معمولاً گرسنه می‌مانند و این باعث مرگ آن‌ها می‌شود. اگر شما هم زنبور دار هستید برای تغذیه آن‌ها می‌توانید از شکر استفاده کنید.

شربت شکر یا شکر خشک، کدام مناسب‌تر است؟

کلنی‌های زنبور عسل متوسط تا قوی را می‌توان با شکر سفید خشک روی تشک کندو یا داخل سینی زیر درب کندو تغذیه کرد.

زنبور‌ها برای مایع شدن کریستال‌های قند به آب نیاز دارند. آن‌ها آب را از بیرون کندو تأمین می‌کنند یا از تراکم داخل کندو استفاده می‌کنند. برخی از زنبورداران ترجیح می‌دهند شکر را با آب خیس کنند تا از جامد شدن آن جلوگیری شود و این باعث تولید شربت می‌شود. صرف نظر از اندازه کلنی، تغذیه شکر خشک در پاییز و بهار که رطوبت نسبتاً زیاد است، بهترین کار را دارد. تابستان‌های گرم و خشک، حل کردن کریستال‌های قند در مایع را برای زنبور‌ها سخت می‌کند.

یک کلنی زنبور گرسنه، باید ابتدا قبل از دادن شکر خشک با شربت شکر تغذیه شود. این به زنبور‌ها غذای فوری و بدون نیاز به مایع شدن کریستال‌ها می‌دهد. وقتی زنبور‌ها قادر به جمع‌آوری شهد کافی برای نیاز‌های کلنی باشند، معمولاً از شکر خشک استفاده نمی‌کنند. قند در کندو باقی می‌ماند یا توسط زنبور‌ها در خارج از ورودی کندو رسوب می‌کند. مقدار کمی شکر خشک ممکن است به مایع تبدیل شده و در سلول‌ها ذخیره شود.

تهیه و تغذیه شربت قند چگونه است؟

نظرات متفاوتی در مورد میزان صحیح شکر برای استفاده در شربت وجود دارد.

-برخی از زنبورداران نسبت ۱ قسمت شکر به ۱ قسمت آب را ترجیح می‌دهند که با وزن اندازه‌گیری می‌شود و با عنوان شربت ۱: ۱ معروف است.

-سایر زنبورداران یک شربت غلیظ از ۲ قسمت شکر را به ۱ قسمت آب ترجیح می‌دهند (معروف به ۲: ۱). زمانی که ذخایر عسل در کندو کم باشد از شربت قوی‌تر برای غذا استفاده می‌شود. شما می‌توانید شکر و آب را با وزن یا حجم اندازه‌گیری کنید زیرا نیازی به دقت ۱۰۰% در مورد غلظت قند نیست. آب را در ظرفی به جوش‌آورید، زیرا آن را خاموش کنید. شکر را بریزید و هم بزنید تا کریستال‌های شکر حل شوند. پس از افزودن شکر، به هیچ عنوان مخلوط را نجوشانید. زیرا رنگ شکر کاراملی می‌شود و تا حدی غیر قابل هضم و برای زنبور‌ها سمی می‌شود.

قبل از اینکه شربت را به زنبور‌ها بدهید، آن را به اندازه کافی خنک کنید. شربت خنک شده را می‌توان با یکی از ۴ روش زیر در کندو‌ها قرار داد.

۱. تغذیه کانتینر با درب قابل آب‌بندی

یک ظرف تمیز (مانند یک شیشه یا یک قوطی با درب فشاری) را با شربت شکر پر کنید. روی درب ۶ تا ۸ سوراخ بسیار کوچک پانچ کنید. دو رایزر ۱۲ میلی‌متری را از یک تکه چوب برش دهید و آن‌ها را روی میله‌های بالای قاب‌هایی که در جعبه بالای کندو قرار دارند قرار دهید. ظرف پر شده را برعکس کرده و روی رایزر‌ها قرار دهید. یک سوپر خالی را روی کندو قرار دهید تا دانخوری را محصور کند و درب کندو را عوض کنید. رایزر‌ها یک فضای زنبور عسل بین میله‌های بالایی و سوراخ‌های درب ظرف ایجاد می‌کنند.

۲. تغذیه کیسه‌های پلاستیکی

یک کیسه پلاستیکی فریزر را تا حدی با شربت شکر پر کنید تا تقریباً نصف آن پر شود. کیسه را به آرامی فشار دهید تا تمام هوا خارج شود، سپس گردن کیسه را با استفاده از یک کش ببندید. کیسه را روی میله‌های بالای قاب‌ها در جعبه بالای کندو، زیر پوشش کندو قرار دهید. برای ایجاد حدود ۶ تا ۸ سوراخ کوچک در سطح بالایی کیسه از یک سوزن استفاده کنید. زنبور‌ها شربت را از طریق سوراخ‌ها می‌مکند. هرگز سوراخ‌ها را روی سطح زیر کیسه قرار ندهید زیرا ممکن است شربت سریعتر از آن چیزی که زنبور‌ها می‌توانند آن را جمع کنند نشت کند. این می‌تواند منجر به از دست دادن شربت در خارج از کندو و سرقت توسط زنبور‌های اطراف شود. مهم است که بین سطح بالایی کیسه و سطح زیرین درب کندو یک فضای زنبور عسل وجود داشته باشد تا زنبور‌ها بتوانند به شربت دسترسی داشته باشند. در صورت نیاز می‌توان از رایزر چوبی به ابعاد کندو برای بالا بردن درب آن استفاده کرد.

۳. تغذیه سینی کم عمق

شربت شکر را در یک سینی کم عمق (مانند سینی فویل آلومینیومی) زیر درب کندو قرار دهید. زنبور‌ها باید بتوانند بدون افتادن در مایع و غرق شدن به شربت برسند. برای این منظور می‌توان از پوشال استفاده کرد. کندو‌ها باید روی زمین هموار باشند تا شربت از بین نرود و اگر سینی کم عمق نباشد، ممکن است نیاز به استفاده از رایزر باشد.

نحوه و زمان تغذیه زنبور‌ها

۴. فیدر قاب

شربت شکر را در یک “قاب یا فیدر تخته تقسیم” که یک ظرف است، قرار دهید. این ظرف دارای یک صفحه باز است که مانند یک قاب معمولی در حالت فوق‌العاده قرار می‌گیرد. تغذیه‌کننده به مواد شناور نیاز دارد تا زنبور‌ها بتوانند بدون غرق شدن به شربت دسترسی پیدا کنند. فیدر را طوری در‌شانه‌ها نگهداری کنید که انگار عسل است. یک کلنی متوسط تا قوی معمولاً ظرف چند روز بدون توجه به نوع فیدر مورد استفاده، فیدر را خالی می‌کند.

برای کلنی‌هایی که عملاً عسل ذخیره شده و شهد دریافتی ندارند، خوراک اولیه تا حد زیادی با موارد زیر تعیین می‌شود.

معیار‌های تعیین خوراک اولیه

مقدار نوزاد

اندازه کلنی

اندازه ظرف شربت

قبل از شروع هوای سرد پاییز، باید به کلنی‌های زنبور عسل که ذخیره کافی برای زمستان ندارند، شربت کافی داده شود تا ذخایر آن‌ها تقویت شود.

منبع: agriculture.vic.gov.au

حساب کابری