نقش عسل در اکولوژی کندو

نقش عسل در اکولوژی کندو

در دهه های اخیر، اثرات تغذیه ای و درمانی خاص عسل، کانون توجه بسیاری از تحقیقات بوده است. ثابت شده است که ترکیبات مختلف عسل دارای مجموعه ای از خواص درمانی مفید از جمله اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند. اگرچه تحقیقات کمی در مورد نقش اکولوژیکی عسل انجام شده است، اما به وضوح این ویژگی‌های عملکردی را برای محافظت از خود و کندو در برابر حملات میکروبی و فساد و افزایش سلامت زنبور عسل ایجاد کرده است. علاوه بر تولید عسل، زنبورهای عسل نقش مهمی در کشاورزی دارند و خدمات گرده‌افشانی را برای طیف گسترده‌ای از محصولات در سطح جهان ارائه می‌کنند.

فواید عسل برای زنبورهای عسل

عسل منبع انرژی زنبور عسل است و علاوه بر تغذیه ساده و محافظت در برابر غیرقابل پیش بینی بودن فصلی، جغرافیایی و شیمیایی شهد، دارای خواصی است که از کندو در برابر تنش های مختلف محافظت می کند. سم زدایی با واسطه آنزیم در طول رسیدن عسل، فیتوکمیکال های ( مواد شیمیایی گیاهی) سمی بالقوه را خنثی می کند و زنبورهایی که عسل مصرف می کنند تحمل بیشتری نسبت به سایر سموم بلعیده شده دارند.

کاتالاز و فنولیک های آنتی اکسیدانی زنبور عسل را از آسیب اکسیداتیو ناشی از گونه های فعال اکسیژن محافظت می کند و باعث افزایش طول عمر آنها می شود. اجزای فیتوشیمیایی عسل و میکرو RNA ها پتانسیل تأثیرگذاری بر مسیرهای رشد را دارند و رژیم غذایی نقش زیادی در تعیین عسل زنبور عسل ایفا می کند. اجزای عسل واکنش استرس را واسطه می کند و تحمل سرما را در طول زمستان گذرانی افزایش می دهد.

عسل مجموعه ای از مکانیسم های ضد میکروبی از جمله فشار اسمزی، فعالیت کم آب، pH پایین، پراکسید هیدروژن و ترکیبات مشتق شده از گیاه، زنبور عسل و میکروبیوتا مانند مواد شیمیایی گیاهی و پپتیدهای ضد میکروبی است. تحقیقات نشان داده شده است که انواع خاصی از عسل، به ویژه عسل های چند گلی، پاتوژن های مهم زنبور عسل از جمله باکتری های مسئول Foulbrood آمریکایی و اروپایی، میکروسپوریدین را مهار می کنند.Nosema ceranae  و قارچ های مسئول Stonebrood. درک خواص عملکردی متنوع عسل پیامدهای گسترده ای برای سلامت زنبور عسل و کندو و مدیریت آن توسط زنبورداران دارد.

منبع:  www.frontiersin.org

حساب کابری