هفت خانواده زنبور عسل

هفت خانواده زنبور عسل

اگرچه بیش از ۲۰۰۰۰ گونه زنبور عسل در این سیاره وجود دارد، متخصصان ملیتولوژی از نقشه‌برداری ژنی برای طبقه‌بندی هفت خانواده زنبور‌ها استفاده کرده‌اند. همه آن‌ها حشراتی هستند که گرده افشانی می‌کنند، عسل تولید می‌کنند و با زنبور‌ها و مورچه‌ها ارتباط نزدیک دارند. در این مقاله عسل رایحه ما به هر خانواده زنبور عسل و تفاوت آن‌ها با بقیه نگاه خواهیم کرد.

خانواده زنبور‌ها کدامند؟

زیست‌شناسان همه گونه‌های زنبور عسل را به خانواده‌های Apidae، Halictidae، Megachilidae، Andrenidae، Colletidae، Melittidae و Stenotritidae طبقه‌بندی می‌کنند. بزرگترین خانواده Apidae است که شامل زنبورهای  bumblebee و honey bee می شود.

۱. Apidae

بزرگترین خانواده زنبور عسل Apidae است که از بیش از ۵۷۰۰ گونه تشکیل شده است. آن‌ها در کلنی‌هایی زندگی می‌کنند که شامل یک ملکه و زنبور‌های کارگر می‌شود. اعتقاد بر این است که قدمت خانواده Apidae به ۱۱۵ میلیون سال قبل باز می‌گردد. قدیمی‌ترین زنبور فسیل شده شناخته شده از این خانواده است. برخی از اعضای خانواده Apidae شامل ۳۰۰ نوع زنبور عسل، زنبور‌های داوسون، زنبور‌های نجار، زنبور‌های ارکیده، زنبور‌های بدون نیش و زنبور‌های فاخته هستند. برخی از گونه‌ها مانند زنبور عسل مطیع هستند، در حالی که برخی دیگر مانند زنبور عسل آفریقایی، با نام مستعار زنبور قاتل بسیار تهاجمی هستند. زنبور‌های    Apidae  برای گرده افشانی محصولات در جهان بسیار مهم هستند. آن‌ها همچنین برای داشتن طیف متنوعی از گونه‌های اجتماعی و انفرادی منحصر به فرد هستند.

۲. Halictidae

زنبور‌های Halictidae حشرات کوچک زمینی هستند که درخشش فلزی جذابی دارند. ممکن است تا ۹۶ میلیون سال قدمت داشته باشند و تقریباً ۴۵۰۰ گونه  دارند. آنها دومین خانواده بزرگ زنبورها هستند. خانواده Halictidae از موجودات منفرد تا موجودات اجتماعی را شامل می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند بر اساس محیطی که در آن هستند، از یک نوع به نوع دیگر تغییر وضعیت دهند. اعضای Halictidae که در سرتاسر جهان یافت می‌شوند، غیر تهاجمی هستند و فقط هنگام غروب بیرون می‌آیند. آن‌ها تولیدکنندگان عسل ضعیفی هستند و کمک چندانی به گرده افشانی نمی‌کنند.

۳. Megachilidae

خانواده Megachilidae زنبور‌های منفرد هستند که از روی سر بزرگ و فک پایین قابل شناسایی هستند. حدود ۴۰۰۰ گونه از آنها وجود دارد که ۱۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت زنبور‌های جهان را تشکیل می‌دهند. در آمریکای شمالی، حدود ۶۳۰ گونه از جمله Anthidium، Megachile، Osmia و Chalicodoma ثبت شده است. اعضای خانواده Megachilidae را می‌توان در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب یافت. آن‌ها اکوسیستم‌های متنوعی زندگی می‌کنند، لانه‌های متنوعی از شن، خمیر چوب، برگ، گل و رزین دارند. زنبور‌های می‌سون و زنبور‌های کاردر بخشی از خانواده Megachilidae هستند. پلوتو Megachile یا زنبور غول پیکر والاس نیز یکی از اعضای آنها است. این زنبور به عنوان بزرگترین زنبور در جهان شناخته می‌شود و کشاورزان این گونه را به دلیل توانایی‌های گرده افشانی بالا بسیار باارزش می دانند. بیشتر زنبور‌ها گرده را روی پا‌های عقب خود حمل می‌کنند، خانواده Megachilidae آن را زیر شکم خود حمل می‌کنند.

۴. Andrenidae

خانواده Andrenidae به عنوان زنبور‌های معدن یا زنبور‌های حفار شناخته می‌شوند و حدود ۳۰۰۰ گونه دارند. آن‌ها زنبور‌های منفرد هستند که معمولاً در آب و هوای خشک و معتدل یافت می‌شوند. این حشرات کوچک تا متوسط لانه ساز در زمین هستند که در اوایل غروب بیشتر فعال هستند. آن‌ها از هوای گرم لذت نمی‌برند و دید در شب دقیقی ندارند. زنبور‌های اندرنید بیشتر در آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا و غرب آمریکای شمالی زندگی می‌کنند. Andrena crataegi بخشی از این خانواده است و در گرده افشانی سیب عالی عمل می کند.

۵. Colletidae

خانواده Colletidae حدود ۲۶۰۰ گونه دارد که زنبور‌هایی منفرد هستند و به تنهایی یا گاهی اوقات به عنوان بخشی از یک کندو زندگی می‌کنند. کولتید‌ها که بیشتر در استرالیا و آمریکای جنوبی یافت می‌شوند، در مجموع به عنوان زنبور‌های گچی یا زنبور‌های پلی استر شناخته می‌شوند. کندو‌های آن‌ها به لطف ترشحی که زنبور‌ها از دهان خود تولید می‌کنند صاف است. برخلاف بیشتر زنبور‌های مدرن، کلتید‌ها زبانی چنگال‌دار دارند که شبیه انواع زنبور‌های باستانی است. برای پوشاندن داخل لانه آن‌ها از آستر سلفونی استفاده می‌شود.

۶. Melittidae

Melittidae حدود ۲۰۰ گونه دارد و فقط در منطقه معتدل شمالی و آفریقا یافت می‌شود. اندازه آن‌ها کوچک تا متوسط است و زندگی انفرادی دارند و روی زمین لانه می‌کنند. زنبور‌های Melittid تکامل یافته‌ روی گروه کوچکی از گیاهان زندگی کنند که نزدیک به هم هستند. ماکروپیس نودا بخشی از این خانواده است که فقط از گیاهان شل زرد رنگ روغن جمع‌آوری می‌کند. این روغن به عنوان منبع غذایی و برای پوشش سلول‌های تخمک استفاده می‌شود.

۷. Stenotritidae

کوچکترین خانواده زنبور عسل، Stenotritidae لانه ساز است که فقط ۲۱ گونه دارد. آن‌ها زنبور‌های سریع پرواز با جثه بزرگی هستند که دارای مو‌های متراکم هستند. Stenotritidae فقط در استرالیا یافت می‌شود و نزدیک به خانواده Colletidae است.

منبع: beeprofessor.com

حساب کابری