چهار راه قضاوت درباره کیفیت عسل طبیعی

پنج راه قضاوت درباره کیفیت عسل طبیعی

چه چیزی باعث میشه کیفیت عسل طبیعی خوب باشه؟ حتی پس از تصمیم گیری اینکه نوع خاصی از گل های عسل مورد علاقه ترین نوع عسل است، بسیاری از ما اغلب هنوز با سوال “چگونگی انتخاب یک رایحه گل های مختلف عسل در میان تمام مارک های بی شمار هستیم و در حالی که هیچ استاندارد مشخصی در مورد آنچه عسل خوب هست یا نه وجود ندارد، کیفیت عسل را می توان با عوامل زیر در آزمایشگاه مورد قضاوت قرار داد:

رطوبت
بعضی از مردم معتقدند که عسل طبیعی با کیفیت خوب اساسا دارای رطوبت کم است زیرا آب در عسل ممکن است سبب تخریب عسل و از دست دادن غلظت آن شود، با این حال، در عسل هایی که دارای نسبت رطوبت بالاتری باشند احتمال وجود مخمر بیشتری هست، مخمر ممکن است باعث تخمیر در ذخیره سازی شود، که باعث افزایش اسیدیته گردیده و خود می تواند یک مسئله برای کیفیت عسل باشد.
عسل هیگروسکوپیک است، به این معنی که به راحتی رطوبت را از هوا جذب می کند. بنابراین، در مناطقی با رطوبت بسیار بالا، تولید عسل با کیفیت می تواند دشوار باشد. رطوبت عسل می تواند تا ۱۴٪ پایین باشد. عسل حاوی رطوبت تا ۲۰٪ برای مصرف توصیه نمی شود. یک روش ساده برای آزمایش میزان نسبی رطوبت(نه خلوص) در عسل، شامل بدین گونه است که دو شیشه عسل را به صورت برعکس (سر و ته ) بچرخانید و حباب ها را تماشا کنید. حباب های عسل با رطوبت بیشتر آب سریعتر رها شده و حرکت می کنند.

هیدروکسی متیل فورفورال

آیتم بعدی فروکتوز HMF (هیدروکسی متیل فورفورال)، (یکی از قندهای اصلی در عسل) است که در طول ذخیره سازی به آرامی تشکیل می شود و وقتی عسل گرم می شود، بسیار افزایش می یابد. بنابراین مقدار HMF موجود در عسل به عنوان راهنمایی برای طول ذخیره سازی و میزان گرمایشی که انجام شده است استفاده می شود.
میزان HMF در عسل بسته به نوع عسل متغیر است. میزان بالا بودن HMF ممکن است از گرمای بیش از حد در طول فرایند تولید و بسته بندی باشد. HMF اغلب عسل های خام بسته بندی نشده معمولا از ۱۰ یا ۱۵ میکروگرم در کیلوگرم است و در فرایند بسته بندی به دلیل گرم شدن می تواند افزایش یافته و بالاتر برود حد استاندارد این آیتم 40 میلی گرم می باشد که در صورت گرم شدن ناشیانه و غیر استاندارد گاهی می تواند به طرز قابل توجهی افزایش یابد بتواند پردازش بیشتری را انجام دهد و پس از آن سطح مقطع ۴۰ میلی گرم در کیلوگرم را به حداقل رساند.برخی از کشورها محدودیت HMF را برای عسل وارداتی تعیین کرده اند. شما همچنین می توانید رنگ عسل را به خاطر داشته باشید، و عسل هایی با رنگ تیره را با دقت بیشتری انتخاب کنید چون عسل های تیره تر می تواند حرارت بیشتری دیده باشد و باعث افزایش  HMF شده باشد.

میزان بالای HMF (بیش از ۱۰۰ میلی گرم در کیلوگرم) نیز می تواند نشانگر تقلبی بودن عسل باشد. ممکن است بسیاری از اقلام غذای شیرین شده با شربت ذرت فروکتوز بالا، به عنوان مثال نوشیدنی های نوشابه گازدار، سطح HMF تا ۱۰۰۰ میلی گرم / کیلوگرم را داشته باشند.

گرده
برای بسیاری از مصرف کنندگان، عسل با کیفیت خوب انتظار می رود که از لحاظ بصری بدون نقص باشد – مثلا پاک و روشن باشد. عسلی که محتوای گرده خوبی دارد به نظر می رسد ابری است و حضور بسیاری از آلودگی های دیگر مانند ذرات موم، زنبورها، خرده چوب و گرد و غبار قطعا باعث می شود که آن را برای هر کسی که بخواهد خریداری و مصرف کند، جذاب باشد و از این رو به نظر می رسد که ارزش آن بسیار کم است. متاسفانه بدون توجه به اینکه چقدر ارزش غذایی یا سلامتی برای برخی از این ذرات مانند گرده مفید وجود دارد، این نوع عسل سخت است که با عسل با کیفیت خوب همراه شود و بلافاصله توسط اکثر مصرف کنندگان در سوپر مارکتها رد می شود. و به همین دلیل است که تقریبا غیرممکن است که نوشیدنی های غیر شفاف، خام را در قفسه پیدا کنید. ظاهر ابری آنها را به طور تجاری جذاب می کند.
با این وجود، عسل را می توان برای صحت آن بر اساس حضور گرده آزمایش کرد. با استفاده از اسپور ردیابی، دانه های گرده شناسایی و شمارش می شوند. نوع و مقدار اسپور گرده منشأ عسل را تعیین می کند. اعتقاد بر این است که عسل که به طور غیرقانونی از چین وارد می شود، میکرو فیلتر می شود تا زمانی که گرده برداشته شود، راهی برای تعیین منبع عسل وجود ندارد. و چنین عسلی می تواند به عنوان “عسل محلی” عرضه شود و با قیمت بالا برچسب گذاری شود.

رنگ

رنگ عسل به دسته های روشن، کهربایی و تیره طبقه بندی می شود که واقعا هیچ تاثیری بر کیفیت ندارند. برخی از انواع عسل مانند مرکبات بسیار روشن هستند، در حالی که عسل های بسیار ملایم و دلپذیر مانند کنار می توانند کاملا تیره باشند. رنگ عسل براساس مقیاس Pfund در میلی متر اندازه گیری می شود. در حالی که این نشانگر کیفیت عسل طبیعی نیست و استثناهایی در قاعده وجود دارد،

حساب کابری