زنبورهای عسل بدون نیش

پنج واقعیت جالب درباره زنبورهای عسل بدون نیش

ممکن است شما تا به حال چیزی راجع به زنبورهای بدون نیش نشنیده باشید. زیرا این زنبورهای عسل در همه جا وجود ندارند. زنبورهای بدون نیش فقط در چند نقطه در دنیا یافت می شوند. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید با نداشتن این نوع زنبورها، چه خواص شگفت آوری را از دست داده ایم.


آنها گرمسیری هستند

حدود 500 گونه زنبورعسل بدون نیش در جهان ما زندگی می کنند که همه آنها فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کنند. می توان آنها را در آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و استرالیا پیدا کرد. در این نوع آب و هوای گرم، زنبورهای عسل اغلب در تمام طول سال فعال هستند.


زنبورهای سرباز

زنبورهای بدون نیش، مانند زنبورهای عسل، اجتماعی هستند و به صورت کلونی زندگی می کنند. آنها یک ملکه، کارگر و زنبورهای نر دارند. اما بعضی از گونه ها، یک طبقه اضافی به نام طبقه سرباز دارند. در زمان لارو، به این مدافعان متخصص آشیانه، غذای اضافی داده می شود. در نتیجه، آنها تفاوتهای فیزیولوژی از جمله بدن بزرگتر یا پاهای بلندتر دارند که به آنها در محافظت از کلونی خود کمک می کند.


ملکه های پشتیبان

زنبورهای بدون نیش، شباهت های زیادی با زنبورهای عسل دارند؛ ولی وقتی صحبت از ملکه می شود، ممکن است زنبورهای بدون نیش، برنامه بهتری داشته باشند. مستعمرات زنبورهای عسل اغلب برای حفظ جمعیت خود به یک ملکه متاهل متکی هستند و اگر او بمیرد، برای ساختن یک ملکه جدید و جایگزین کردن آن با ملکه قبلی عجله می کنند. ولی زنبورهای بدون نیش در اینجور مواقع، ملکه های فعال خود، یعنی ملکه های پشتیبان را جایگزین می کنند. این ملکه ها تا زمانی که نیازی به آنها نباشد، باکره باقی می مانند.


ازدحام تدریجی

یکی دیگر از تغییرات هوشمندی که زنبورهای عاری از نیش نسبت به زنبورهای عسل دارند، تکنیک ازدحام آنها است. ازدحام زنبور عسل یک رویداد منفرد است. ملکه و گروه بزرگی از کارگران با هم فرار می کنند تا لانه ای جدید برای خود ایجاد کنند. با این حال، زنبورهای بدون نیش بسیار مراقب هستند و ازدحام برای آنها یک روند تدریجی است. زنبورهای پیشاهنگی و زنبورهای کارگر اغلب جلوتر از ملکه به مکان جدید سفر می کنند و پیش از رسیدن ملکه، شروع به ساخت لانه جدید می کنند. زنبورها گاهی اوقات، هفته ها قبل از تکمیل فرآیند، مواد را از محل قدیمی به لانه جدید خود منتقل می کنند.


زنبورداران زنبورهای بدون نیش

شاید از شنیدن این که هنر باستانی زنبورداری فقط به زنبورهای عسل مربوط نمی شود، تعجب کنید. در بسیاری از فرهنگها از گذشته تا کنون، نگهداری از زنبورهای بدون نیش وجود داشته است. یکی از قدیمی ترین نمونه ها را می توان در شبه جزیره یوکاتان مکزیک یافت که در آن، مایاها مدت ها قبل از معرفی زنبورهای عسل اروپایی توسط اسپانیایی ها، زنبورهای بومی بدون نیش را نگهداری می کردند. امروزه، در مکزیک، زنبورداران زحمت کش در حال تلاش برای باز گرداندن سنت از دست رفته زنبورداری زنبورهای بدون نیش هستند، در حالی که در استرالیا، مشاغل و تعاونی ها، راه های جدید سرگرمی را تبلیغ می کنند.

حساب کابری