چرا عسل، کریستالیزه می شود؟

چرا عسل خام، کریستالیزه یا جامد می شود؟

چرا عسل من شکرک دارد؟ آیا خراب شده است؟ چرا عسل من تبدیل به لایه های جامد و مایع در بین هم شده است؟

این ها سوالاتی هستند که اغلب توسط مشتریانی پرسیده می شوند که برای اولین بار عسل خام را امتحان می کنند.

نمی شود آن ها را سرزنش کرد. به آخرین عسلی که از سوپرمارکت خریده اید فکر کنید. آیا آن عسل شبیه به یک مایع شفاف و غلیظ به نظر نمی آمد؟ حتی یک لایه جامد هم در آن دیده می شد؟

دلیل همه این ها این است که سوپرمارکت ها در واقع عسل نمی فروشند؛ بلکه یک شربت قندی فرآوری شده را می فروشند که طعمی شبیه به مزه عسل دارد. ولی در واقع عسل نیست.


چرا عسل خام، متبلور می شود؟

عسل خام در واقع عسلی است که تحت عملیات حرارتی و تصفیه قرار نگرفته است. چنین عسلی حاوی مقدار زیادی از انواع قندهای طبیعی است. دو قند اصلی موجود در عسل خام، فروکتوز و گلوکز می باشند.

نسبت فروکتوز به گلوکز در هر عسلی در مقایسه با عسل دیگر ممکن است متفاوت باشد. از آنجایی که عسل یک محصول کاملا طبیعی است، ممکن است امسال از یک کندو خارج شود و فروکتوز زیاد و گلوکز کمتری داشته باشد. در عین حال ممکن است سال بعد، عسل خارج شده از همان کندو، گلوکز بیشتر و فروکتوز کمتری داشته باشد.

در حقیقت، تعادل فروکتوز و گلوکز در عسل خام همان عاملی است که سرعت و نوع تبلور عسل را تعیین می کند.

گلوکزی که به طور طبیعی هم در عسل خام وجود دارد، قابلیت این را دارد که دچار تبلور شود. از آنجایی که فروکتوز از گلوکز محلول تر است، بنابراین مایع باقی می ماند.

پس عسل هایی که محتوای فروکتوز آنها کمتر است، سریع تر متبلور می شوند.

بنابراین برخی از شیشه های عسل همیشه به صورت مایع باقی می مانند و برخی از عسل ها به مرور زمان حاوی برخی مواد جامد می شوند.


چرا برخی از عسل های خام به دو لایه متفاوت تبدیل می شوند؟

برخی از عسل های خام فقط بلورهای ریزی تشکیل می دهند که در قسمت مایع آنها پراکنده می شوند. ولی برخی دیگر از عسل ها، کریستال های متراکم تر و سنگین تری را تشکیل می دهند که به دلیل چگالی و جرم زیاد به سمت پایین ظرف حرکت می کنند و این گونه عسل را به دو لایه جداگانه تبدیل می کنند.

عسلی که حاوی گرده بیشتری است، سریع تر دچار تبلور شده و بلورهای متراکم تری تشکیل می دهد. این به این دلیل است که با شروع تبدیل شدن گلوکز طبیعی به کریستال، بر روی گرده ها قفل می شوند و در اطراف آنها تجمع پیدا می کنند. این عسل ها اغلب در دمای اتاق تبدیل به جامد می شوند.

بنابراین تبلور سریع یک عسل،گاهی می تواند دلیلی بر خام بودن و فرآوری نشدن آن عسل باشد.


چرا عسل های درون سوپرمارکت ها تا مدت زیادی مایع باقی می مانند؟

عسل هایی که در از سوپرمارکت ها خریداری می کنید در واقع عسل نیستند. محلولی که شما از سوپرمارکت ها دریافت می کنید در واقع در گذشته عسل بوده اند؛ ولی به منظور استخراج گلوکز از عسل، تحت عملیات حرارتی و فیلتر قرار گرفته است. بنابراین گلوکز از این عسل خارج می شود و فقط فروکتوزی باقی می ماند که همیشه به صورت محلول است.

اگر عسلی که از سوپرمارکت تهیه کرده اید دچار تبلور شده است به این دلیل است که هنوز هم کمی از گلوکز در آن باقی مانده است.


آیا وجود کریستال و تبلور در عسل، نشانه خرابی آن است؟

تبلور به جز ایجاد تغییر در رنگ و بافت عسل، هیچ تاثیر دیگری بر عسل خام نمی گذارد. همه مواد مغذی و آنزیم های مفید عسل خام پس از ایجاد تبلور در آن هنوز هم در عسل باقی می مانند.

در واقع حتی می توان گفت که تبلور در واقع طعم عسل را در خود حفظ می کند و استفاده از آن را آسان تر می کند. بلورها با ورود به دهان، طعم های مختلفی را آزاد می کنند و از طرف دیگر، پخش کردن آنها روی نان تست یا خوردن آنها به صورت کستقیم با قاشق هم راحت تر است.


آیا وجود تبلور در عسل، نشان دهنده افزوده شدن شکر به آن است؟

این سوالی است که مرتبا از ما پرسیده می شود. همانطور که قبل تر توضیح دادیم، عسل حاوی قندهای طبیعی است. بنابراین کریستال های تشکیل شده، همان قندهای طبیعی هستند که به صورت جامد درآمده اند.


چگونه می توان قسمت های جامد عسل را دوباره به مایع تبدیل کرد؟

به سادگی و آسانی، شیشه عسل خام را به مدت چند دقیقه درون ظرف آب داغی قرار دهید تا عسل گرم شده و بلورهای درون آن آب شوند.

باز با این حال حواستان باشد که دمای عسل بیشتر از 37 درجه سانتیگراد نشود. زیرا در غیر این صورت، حرارت می تواند منجر به نابود شدن مواد مغذی درون عسل شود.

بنابراین دفعه بعدی اگر دیدید که یک شیشه عسل خام شروع به جامد شدن کرده و یا حاوی دو لایه شده است، آن را به عنوان یک هدیه در نظر بگیرید!

حساب کابری