ضرورت صبحانه برای کودکان

چرا کودکان هرگز نباید از صبحانه صرف نظر کنند؟

آیا می دانید کنار گذاشتن صبحانه می تواند در رشد کودک تأثیر بگذارد و عملکرد تحصیلی او را به شدت کاهش دهد. مطالعه ای که در سال 2018 در ژورنال تغذیه بالینی اروپا منتشر شد، نشان داد کودکانی که هیچگاه صبحانه نمی خورند، مقدار بیشتری قند فرآوری شده در رژیم غذایی خود دارند. چنین کودکانی از مواد مغذی همانند ویتامین ها و مواد معدنی کمتر استفاده می کنند.

کودکانی که صبحانه را حذف می کنند، به دلیل پایین بودن سطح قند خون  تمرکز کمتری دارند. آنها سعی می کنند با خوردن مواد غذایی حاوی قند و میان وعده در طول روز، سطح پایین قند خون خود را جبران کنند. در نتیجه، بدن آن ها مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی مورد نیاز بدن را برای رشد و عملکرد سالم دریافت نمی کند.

مطالعه ای که اخیرا توسط دانشگاه اوزاکا در ژاپن انجام شد و در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، نشان داد کودکانی که صبحانه را حذف می کنند 18-16٪ بیشتر از کودکانی که صبحانه می خورند دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

میلیون ها کودک در حال حاضر در حال تحصیل هستند و به مدرسه می روند. بیشتر والدین می دانند که دادن صبحانه سالم به فرزندان شان قبل از شروع مدرسه، اهمیت خیلی زیادی دارد. اما والدین پر مشغله، گاهی حتی وقت نمی کنند که صبحانه کودک خود را آماده کنند ، چه برسد به این که بتوانند یک صبحانه سالم بخورند.

شکی نیست که دادن یک صبحانه ناسالم به کودک بهتر از این است که او اصلا صبحانه نخورد. اما دادن یک صبحانه سالم به کودک تأثیر مستقیمی بر عملکرد تحصیلی او در کل روز او، اعم از فعالیت ها و عملکرد او در مدرسه دارد.


صبحانه نا سالم چیست؟

غلات صبحانه که از سوپرمارکت تهیه می کنید، دارای مقدار زیادی شکر اضافه هستند. اما حتی غلات “غیر شیرین” نیز مقدار قند اضافه شده زیادی دارند. هر زمان که غلات صبحانه خریداری می کنید، به جدول “کربوهیدرات ها – قندهای موجود در آن” در جدول ارزش غذایی آن نگاه کنید. هرچه مقدار “قندها” کمتر باشد، بهتر است.

با این حال ، سعی کنید کودک خود را متقاعد کنید که یک غلات شیرین بخورد. چرا که احتمال این که کودک مقداری شکر روی غلات غیر شیرین بپاشد، وجود دارد. پاشیدن شکر بر روی غلات کم قند،ضرر بسیار بیشتری برای کودک شما دارد. “عسل” موجود در سوپرمارکت که فرآوری شده است هم ممکن است یک گزینه سالم به نظر برسد؛ اما در واقع می تواند حتی از افزودن شکر هم بدتر باشد!

اما غلات اغلب انتخاب بهتری نسبت به سایر مواد فرآوری شده برای صبحانه است. اگر وقت زیادی برای خوردن صبحانه نباشد ، والدین اغلب یکی از این غلات صبحانه را به فرزند خود به عنوان صبحانه می دهند. به ارزش “قندها” در برخی از این غلات های صبحانه نگاه کنید. این مقدار قند، چیزی شبیه به این است که مقدار زیادی شکر را در کیسه ای بریزید و آن را به کودک خود بدهید. غلات های صبحانه ای که ارزان تر هستند، قند بیشتری دارند و این یعنی آسیب بیشتر به کودک شما.

غلات حبوبات طبیعی یا غلات طبیعی، گزینه های سالم تری هستند؛ اما تا زمانی که میلیونر نباشید، احتمالش کم است که هر روز بتوانید از پس تهیه کردن غلات حبوبات به کودکان خود بر آیید.


صبحانه سالم چیست؟

شیر، بلغور، جو دوسر، تخم مرغ، ماست، نان تست، کره بادام زمینی، میوه ها، آجیل، عسل و … همه مواردی هستند که می توانند صبحانه کودک را سالم تر کنند.

و در آن روزهای عجیب و غریبی که دیر کرده اید، یک لیوان شیر، به مراتب بهتر از هر چیز دیگری است. با این حال، هنوز هم به نهایی جایگزین یک صبحانه سالم نیست.

اکثر والدین پرمشغله، فرصتی برای تهیه صبحانه های پخته شده سالم برای فرزندان خود ندارند. با این حال، افزودن نصف قاشق چای خوری عسل ارگانیک به صبحانه فرزندتان، یک روش سریع و آسان برای افزایش ارزش غذایی آن است؛ افزودن عسل همچنین باعث می شود که صبحانه، طعم خوبی داشته باشد. به راحتی می توانید عسل ارگانیک را با شیر، جو دوسر، غلات، ماست یا نان تست ترکیب کنید و یک صبحانه سالم به فرزند خود دهید.


پنج مزیت افزودن عسل ارگانیک به صبحانه کودک خود

چرا کودکان هرگز نباید از صبحانه صرف نظر کنند؟

افزودن نصف قاشق چای خوری عسل خام به صبحانه کودک، فواید زیادی را به همراه دارد. در این جا، پنج مورد از آن ها آورده شده است:

  • کودک شما تمرکز بیشتری در طول فعالیت در مدرسه دارد

یک صبحانه حاوی عسل خام ارگانیک باعث افزایش سطح قند خون کودک شما می شود که به نوبه خود انرژی مورد نیاز برای مغز را افزایش می دهد. مغز برای تمرکز، یادگیری و رشد به انرژی نیاز دارد.

  • کودک شما کمتر در طول روز با تنقلات شیرین زیاد غذا می خورد

مطالعه ای در سال  2010 میلادی توسط دانشگاه وایومینگ نشان داد که افزودن عسل خام به صبحانه به جای قند، باعث فعال شدن هورمون هایی می شود که اشتها را سرکوب می کنند. “احساس سیری” به این معنی است که کودک شما برای بالا بردن سطح قند خون خود، کمتر در طول روز، میان وعده های شیرین می خورد.

  • کودک با نصرف قند بیش از حد،بیش از حد اضافه، “بیش فعال” خواهد بود

هر پدر و مادری با تأثیری که شیرینی ها و غذاهای شیرین بر خلق و خو و رفتار کودک دارند آشنا هستند. عسل ارگانیک خام مانند میوه، حاوی قندهای طبیعی است که باعث “هجوم مقدار زیادی قند” نمی شود.

  • فرزند شما انرژی بیشتری برای فعالیت های بدنی و ورزش خواهد داشت

همان طور که پیش تر با جزئیات بیشتری توضیح دادیم ، عسل خام می تواند عملکرد بدنی را در ورزش بهبود بخشد. یک مطالعه در آوریل 2001 میلادی در آزمایشگاه ورزش و تغذیه ورزشی در دانشگاه ممفیس، ایالات متحده، نشان داد که استفاده از عسل خام به عنوان منبع انرژی در هنگام ورزش، عملکرد و قدرت را در طول آزمایش های دوچرخه سواری به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

مدارس زمینه ساز انواع ویروس ها و باکتری ها هستند که باعث بیماری می شوند. مطالعه ای که در سال 2004 میلادی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس انجام شد، نشان داد افرادی که به مدت 29 روز هر روز عسل خام می خورند، میزان آنتی اکسیدان های مقابله با بیماری در خون آن ها بالاتر است. عسل خام، به خصوص عسل های فعال مانند عسل دانه قهوه فعال 20+ و عسل شکوفه پرتقال فعال 10+ حاوی پلی فنول است که بدن را در برابر بیماری محافظت می کند. اگر کودک شما به طور مکرر بیمار می شود، یکی از این دو عسل فعال را امتحان کنید تا مصونیت کودک شما تقویت شود.

و اما چرا کودکان از عسل بدشان می آید؟ این به این دلیل است که آنها به طعم و مزه شیرین “عسل” سوپرمارکت عادت دارند و نه طعم عسل طبیعی و خام. ما مشتری های زیادی داریم که فرزندان شان تا زمانی که عسل های طبیعی و ارگانیک ما را امتحان نکردند از خوردن عسل خودداری کرده اند!

حساب کابری