چه موجوداتی عسل درست میکنند؟

چه موجوداتی عسل درست میکنند؟

زنبورهای عسل تنها موجودات تولید کننده عسل طبیعی نیستند!

همه ما بزرگ می شویم و یاد می گیریم زنبورها عسل درست می کنند؛ اما بسیاری از مردم نمی دانند که بیش از 20000 گونه زنبور عسل روی زمین وجود دارند. در حقیقت، فقط تعداد کمی از آن ها عسل درست می کنند و ما فقط از یک گونه زنبور عسل برای تهیه عسل خام خوشمزه استفاده می کنیم. Apis mellifera یا همان زنبورهای عسل، مخلوق های شگفت انگیزی هستند که می توانند سالانه صدها پوند عسل تولید کنند. گرچه این حشرات در تولید عسل بهترین هستند، اما آن ها تنها حشرات در بین حیوانات نیستند که عسل تولید می کنند.

عسل چیست؟

قبل از این که بفهمیم کدام حشرات عسل درست می کنند، بهتر است بفهمیم که عسل چیست! طبق تعریفی ساده، عسل ماده ای شیرین و چسبناک است که توسط حشرات با فرآوری شهد گل تولید می شود. به همین سادگی! زنبورهای عسل در اطراف کندوی خود پرواز می کنند، شهد گل ها را جمع می کنند و بعدا آن ها را به عسلی تبدیل می کند که در لانه های زنبور در کندو ذخیره می شود.

چه زنبورهای دیگری عسل درست می کنند؟

زنبورهای عسل دیگری نیز عسل تولید می کنند، اما در مقیاس بسیار کوچک تر. بیشتر عسل هایی که این زنبورها جمع می کنند، مخصوص ملکه است و مانند زنبورهای عسل محلی برای ذخیره عسل درست نمی کنند. از آن جایی که زنبورهای عسل، عسل زیادی تولید می کنند، ما فقط آنچه را که نیاز داریم از آن ها می گیریم و مطمئن می شویم که زنبورهای عسل به اندازه کافی برای زنده ماندن در طول سال، در کندو ذخیره دارند تا بتوانند در ادامه سال کمی عسل مصرف و در ادامه، تولید کنند.

چه زنبورهایی عسل درست می کنند؟

حدود 500 گونه زنبور عسل نیش دار در جهان وجود دارد که برخی از آن ها عسل نیز تولید می کنند. زنبورهای بی مهره که در مناطق گرم استرالیا زندگی می کنند، قادر به تولید عسل کافی هستند. این نوع عسل به کیسه قند معروف است. عطر و طعم کیسه قند بسیار متفاوت تر از عسل خام خودمان است. از آن جایی که محتوای آب بیشتری دارد، طعم ملایم تر و بافت روان تری دارد.

آیا هیچ موجود دیگری نمی تواند عسل درست کند؟

برخی از گونه های زنبورها نیز عسل تولید می کنند، به ویژه زنبور عسل مکزیکی. این نوع زنبورها در کندوی کاغذ مانند خود به ذخیره عسل و تولید آن می پردازند. جوامع محلی و بومی، عسل و لارو زنبور را یک غذای خوشمزه می دانند. مورچه های گلدان عسل نیز عسل را تهیه و ذخیره می کنند، اما این کار را به طرز بسیار شگفت انگیزی انجام می دهند. در حالی که زنبورهای عسل، عسل را در کندوهای خود ذخیره می کنند، مورچه های گلدان عسل بر روی شهد قرار می گیرند تا شکم آن ها به اندازه یک انگور متورم شود. آن ها در لانه های خود، عسل را از شکم شان دوباره خارج می کنند تا بقیه کلنی را تغذیه کنند.

مورچه های تولید کننده عسل

اما چرا آن ها این کار را می کنند؟

مورچه های گلدان عسل در محیط های بسیار خشک زندگی می کنند و تهیه غذا دشوار است. بنابراین هنگامی که غذا در دسترس است، برخی از مورچه های گلدان عسل که پر از عسل هستند، تبدیل به انبارهایی پر از عسل می شوند. شته ها یک شربت شیرین به نام گل عسل تولید می کنند. آن ها خود را به گیاهان مختلف متصل می کنند و از شیره آن ها تغذیه می کنند. زباله هایی که آن ها از شیره تولید می کنند، در واقع شیرین و خوشمزه هستند! عسل به خصوص هنگام فرا رسیدن زمستان و کمبود منابع، منبع مهم انرژی حیوانات و حشرات است. جوامع بومی نیز برای عسل به عنوان منبع قند ارزش قائل هستند.

بنابراین زنبورهای عسل تنها حشرات سازنده عسل نیستند؛ اما بیشترین تولیدات عسل را به خود اختصاص داده اند.

منبع: threeforagers.ca

حساب کابری