استفاده از عسل برای ترمیم زخم

چگونه، چه موقع و چرا از عسل برای مراقبت از زخم استفاده می شود؟

چگونه، چه موقع و چرا از عسل برای مراقبت از زخم استفاده می شود؟

چگونه از عسل روی زخم ها استفاده می شود؟

مردم هزاران سال از عسل برای بهبود زخم استفاده کرده اند. در حالی که اکنون گزینه های درمانی بسیار مؤثر دیگری برای ترمیم زخم ها داریم، عسل ممکن است هنوز هم برای بهبود برخی زخم ها مفید باشد.

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و تعادل بی نظیر pH است که اکسیژن و ترکیبات درمانی را به زخم ها می رساند.

لازم به ذکر است که متخصصان مراقبت از زخم برای بهبود زخم های مزمن و سایر آسیب ها از عسل های مختلف با خاصیت درمانی استفاده می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان های درست و نادرست استفاده از عسل برای ترمیم زخم ها ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

آیا عسل برای بهبودی مؤثر است؟

عسل ماده ای شیرین و شربت مانند است که طبق تحقیقات علمی، دارای اجزای فعال زیستی است که می تواند به بهبود زخم کمک کند.

مطابق مقالات علمی منتشر شده در مجلات معتبر علمی، عسل در بهبود زخم ها مزایای زیر را ارائه می دهد:

pH اسیدی باعث بهبودی می شود

عسل دارای pH اسیدی بین 3.2 تا 4.5 است. هنگامی که روی زخم ها اعمال می شود، pH اسیدی، خون را وادار می کند تا اکسیژن آزاد کند، که برای بهبود زخم ها مهم است. pH اسیدی همچنین وجود موادی به نام پروتئازها، که روند بهبود زخم را مختل می کنند، را کاهش می دهد.

شکر خاصیت اسمزی دارد

قندی که به طور طبیعی در عسل وجود دارد، باعث بیرون کشیدن آب از بافتهای آسیب دیده می شود، که به عنوان اثر اسمزی معروف است. این امر تورم را کاهش می دهد و جریان لنفاوی را برای بهبود زخم تشویق می کند. همچنین شکر موجود در عسل، آب را از سلول های باکتریایی بیرون می کشد، که می تواند در جلوگیری از تکثیر آنها کمک کند.

اثر ضد باکتریایی

نشان داده شده است که عسل دارای اثر ضد باکتریایی بر باکتری هایی است که معمولاً در زخمها وجود دارد، مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و آنتروکوکهای مقاوم به ونکومایسین (VRE). بخشی از این مقاومت ممکن است از طریق اثرات اسمزی آن باشد.

بیشتر متخصصان پزشکی از نوع خاصی از عسل بر روی زخم ها به نام عسل مانوکا استفاده می کنند. این عسل از درختان مانوکا تهیه می شود. عسل مانوکا از آن جهت که حاوی ترکیب متیل گلوکسال است بی نظیر است. این ترکیبی است که باکتری ها را می کشد و یک مولکول کوچک است که ممکن است راحت تر به پوست و باکتری ها منتقل شود.

عسل و انواع زخم ها

متخصصان درمان زخم از عسل برای درمان انواع زخم زیر استفاده کرده اند:

انواع جوش

سوختگی ها

زخم های دیر درمان

سینوس پیلونیدال

زخم پای وریدی و دیابتی

نکته مهم:

اگر زخم یا سوختگی دارید که بهبود نمی یابد، مهم است که قبل از استفاده از عسل روی زخم با پزشک مشورت کنید. از پزشک سؤال کنید که آیا عسل برای این نوع زخم شما امکان درمان دارد یا خیر.

منبع: healthline

حساب کابری