چگونه زنبورها بهترین گرده‌ی گل را پیدا می‌کنند؟

چگونه زنبورها بهترین گرده_ی گل را پیدا می_کنند؟

زنبورهای کارگر در کندوهای محلی همیشه به دنبال منابع جدید برای گرده‌ گل هستند، این تنها عنصری‌ست که برای تهیه عسل طبیعی به آن نیاز دارند. به‌ همین خاطر، وقتی کسی یک گل جدید خوش‌طعم پیدا می‌کند، یک خبر بزرگ برای کل کندوست.

هیچ زنبوری نمی‌تواند به اندازه کافی برای کل کندوعسل بسازد؛ در واقع، یک زنبور عسل در تمام عمر خود تنها حدود یک دوازدهم قاشق چای خوری عسل تولید می‌کند. حالا فکر می‌کنید یک زنبور پیشاهنگ چطور خبر شیرین خود را به بقیه زنبور‌ها اعلام می کند؟ به پیچیدگی و زیبایی طعم عسل.

وقتی یک زنبور پیشاهنگ با گرده‌ها برمی‌گردد، می‌داند که باید زنبورهای دیگری را برای کمک بخواهد. او از کتابِ نانوشته‌ راهنمای زنبورها یاری می‌گیرد و از این طریق حرکات و اشاراتی را می‌کند که زنبورها متوجه منظورش بشوند. او محل گرده‌ها را با زنبورهای همکارش به اشتراک می‌گذارد و به سرعت همراهان را جذب می‌کند.

هنگامی که تمام چشم ها به او دوخته شده، وقت آن است که برنامه را به آنها بگوید. حالا مشکل این است که او نمی‌تواند حرف بزند یا جیک‌‌جیک و پارس کند.

 اما یک کار هست که او به خوبی قادر به انجامش است: اینکه خودش را تکان دهد!

زنبور 13 بار در ثانیه خودش را به جلو و عقب تکان می‌دهد. این رقص بسیارسریع‌تر از رقص هر انسانی است. در واقع، با چشم غیرمسلح، بیشتر شبیه لرزیدن خیلی سریع است تا رقص. بعد زنبور به جایی که رقص را شروع کرده بود برمی‌گردد و برای تأکید بیشتر، درهمان جهت دوباره خودش را تکان می‌دهد.

مدتی که زنبور می‌رقصد معادل مسافتی است که گروه برای رسیدن به گرده باید طی کند. به این شکل زنبورها می‌توانند تصمیم بگیرند که این سفر به زحمتش می‌ارزد یا نه. اما وقتی صحبت از جهت‌دهی می‌شود، همه‌چیز جالب می‌شود.

به یاد داشته باشید که لانه زنبور در کندو عمودی است. زنبورها بیشتر عمر خود را نه روی سطحی صاف، بلکه عمود بر لانه زنبورمی‌گذرانند و محل این رقص هم از این قاعده مستثنی نیست. در حین این رقص، یک تکان مستقیم از بالای لانه زنبور نشان‌دهنده جهت خورشید است، و یک تکان در یک زاویه دیگر نشان‌دهنده زاویه خورشید است. به این شکل، اگر زنبوری مستقیماً به سمت پایین تکان می‌خورد، معنیش این است که: «از گرده‌ای که تازه پیدا کرده‌ام بیشتر میخواهی؟ خب مسیر، درست برعکس خورشید است.»

وقتی که زنبورها رقص را دیدند، به بیرون می‌روند و به دنبال خورشید می‌گردند و در همان جهتی که زنبور پیشاهنگ با رقص نشان داده است در امتداد خط افق، مانند جهت‌های روی قطب‌نما حرکت می‌کنند. زنبورها قادرند تکان‌های کوچک را در وسط کندوی شلوغ و پرازدحام خود بفهمند ومسیرهایی که به گرده‌ی گل ختم می‌شوند را دریابند. و این معجزه کاریست که زنبورها هر روز مشغول انجامش هستند. آنها در آموزش و یادگیری از یکدیگر بی‌نهایت خوب هستند و تقریباً مانند یک ذهن عمل می‌کنند.‌

حساب کابری