چگونه عسل رنگ می‌گیرد؟

چگونه عسل رنگ می‌گیرد؟

عسل رنگ خود را از گرده گل‌هایی می‌گیرد که زنبور‌ها برای تولید آن را جمع می‌کنند. از آنجایی که گیاهان در زمان‌های مختلف سال شکفه می‌دهند و زنبور‌ها تقریباً در تمام طول سال شهد آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، کندو می‌تواند رنگ‌های کاملاً متفاوتی از عسل را از فصلی به فصل دیگر تولید کند.

شاید متوجه شده باشید که رنگ سبد گرده متفاوت است، بسته به گونه گیاهی که زنبور‌ها گرده را از آن جمع می‌کنند، سبد گرده می‌تواند سفید یا حتی آبی تیره به نظر برسد. اگر دوست دارید در مورد گونه‌های گیاهی که زنبور‌ها شهد را از آن می‌گیرند اطلاعاتی بدانید می‌توانید با بررسی رنگ سبد گرده و تحقیق در مورد گل‌هایی که در آن فصل شکوفه می‌دهند، آن‌ها را شناسایی کنید. یکی دیگر از عوامل مؤثر در رنگ عسل، وجود مواد معدنی مانند گوگرد، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس، آهن و منگنز در منبع گل است.

رنگ‌های عسل طبق سیستم وزارت کشاورزی آمریکا

شفاف

سفید پر رنگ

سفید

سفید کهربایی خیلی کم رنگ

کهربایی کم رنگ

کهربایی

کهربایی تیره

چگونه رنگ عسل اندازه‌گیری می‌شود؟

رنگ عسل طبیعی معمولاً با مقیاسی به نام مقیاس Pfund اندازه‌گیری می‌شود که از یک گوه شیشه‌ای تشکیل شده و رنگ آن از روشن‌ترین تا تیره‌ترین کهربایی متفاوت است. عسل مورد ارزیابی در ظرف گوه‌ای شکل دیگری ریخته می‌شود و سپس رنگ آن با مقیاس کهربایی مقایسه می‌شود. سپس محلی که رنگ عسل با ترازو مطابقت دارد به عنوان نتیجه مشخص می‌شود. بنابراین اندازه‌گیری نهایی در عددی از ۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر داده می‌شود. انجمن شیمیدانان تحلیلی روش دیگری را که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام the اجرا می‌کنند. در این فرآیند، یک پرتو نور به عسل تابیده می‌شود و رنگ برای نتیجه نهایی با مقیاس مقایسه می‌شود.

آیا رنگ عسل بر کیفیت آن تأثیر می‌گذارد؟

رنگ عسل به طور قطع در کیفیت به خصوص از نظر طعم و مزه تأثیرگذار است. عسل‌هایی با رنگ روشن‌تر معمولاً طعم ملایم‌تر و عسل‌هایی با رنگ تیره طعمی قوی‌تر و غنی‌تر دارند. اما استثنا‌هایی نیز برای این قاعده وجود دارد، مانند عسل‌های رنگ روشن از چوب باس که طعمی قوی دارد و عسل لاله با رنگ تیره که دارای طعم ملایمی است.

رنگ عسل می‌تواند نشان دهنده محتوای آنتی اکسیدانی آن نیز باشد. معمولاً هر چه رنگ تیره‌تر باشد، محتوای آنتی اکسیدانی عسل بیشتر می‌شود. عسل گندم سیاه تیره تقریباً ۲۰ برابر بیشتر از عسل مریم گلی دارای آنتی اکسیدان مفید است. بنابراین اگر به دلایل سلامتی به دنبال مصرف عسل هستید، این نکته مهمی است که باید در انتخاب محصول مورد نظر در نظر بگیرید.

حساب کابری