کاربردهای دارویی زهر زنبور عسل

کاربردهای دارویی زهر زنبور عسل

اگر بخواهیم در مورد محصولات زنبور‌های عسل صحبت کنیم، می‌توانیم به عسل، موم و نهایتاً ژل رویال اشاره داشته باشیم. اما یکی دیگر از محصولات زنبور عسل، زهر زنبور است که برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. مقاله کاربرد‌های دارویی زهر زنبور عسل، وبلاگ عسل رایحه، شما را با خواص دارویی این ماده آشنا خواهد کرد، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. همه ما در مورد اثرات دارویی عسل زنبور‌ها می‌دانیم. چای با عسل از دیرباز یکی از بهترین درمان‌ها برای گلودرد بوده است و برخی از متخصصان تغذیه گرده زنبور عسل را منبع تقریباً کاملی از پروتئین می‌دانند. با این حال، وقتی صحبت از زهر زنبور عسل می‌شود مردم با ترس در مورد آن صحبت می‌کنند که جای تعجب نیست، زیرا بیشتر مردم تنها تجربه‌شان نیش دردناک زنبور است.

برای هزاران سال، فواید دارویی زهر زنبور عسل در سراسر جهان تبلیغ شده است و در حالی که این اثرات دارویی هنوز از نظر علمی ثابت نشده است، استفاده از زهر زنبور عسل برای درمان بیماری‌های مختلف به طور فعال در حال مطالعه است. استفاده دارویی از زهر زنبور عسل به مصر باستان برمی گردد و در تاریخ اروپا و آسیا گزارش شده است. بقراط از زهر زنبور عسل برای درمان درد مفاصل و آرتریت استفاده می‌کرد. در دوران مدرن‌تر، علاقه به اثرات زهر زنبور عسل در سال ۱۸۸۸ با انتشار یک مطالعه بالینی که در اروپا در مورد تأثیر آن بر روماتیسم انجام شد، تجدید شد. از آن زمان، علاقه به درمان زهر زنبور عسل کاهش یافته است. با پذیرش فزاینده دارو‌های طبیعی، علاقه به ارزش درمانی زهر زنبور عسل افزایش یافته است. با این حال، شواهد متناقضی وجود دارد که زهر زنبور عسل یک درمان مفید است. به عنوان مثال، یک کارآزمایی کوچک و تصادفی هیچ اثربخشی را برای زهر زنبور عسل در درمان مولتیپل اسکلروزیس نشان نداد. اما، بررسی مطالعات نشان داد که زهر ممکن است به عنوان یک درمان آرتریت نویدبخش باشد. علیرغم این یافته‌های متناقض، شرایط متعددی وجود دارد که سم زنبور عسل برای درمان آن‌ها پیشنهاد شده است، مانند:

آسیب‌های مزمن، مانند بورسیت و تاندونیت (التهاب بورس و تاندون‌ها)

تب یونجه

برداشتن بافت اسکار

نقرس

زونا

تحقیقات دانشمندان به طور قطع نشان نمی‌دهد که چگونه زهر زنبور عسل، که مخلوط پیچیده‌ای از ترکیبات متعدد است، بر بدن انسان اثر می‌گذارد. با این حال، برخی از اجزای زهر زنبور عسل که شناسایی و مطالعه شده‌اند عبارتند از:

ملیتین

آدولاپین

آپامین

به جای اینکه این اجزای منفرد تأثیری داشته باشند، ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد که بدن نسبت به زهر زنبور واکنش ایمنی نشان دهد که در شرایط خاص مفید است. قبل از اختراع سرنگ، زهر زنبور عسل همیشه مستقیماً از طریق نیش زنبور عسل از زنبور‌ها تزریق می‌شد. امروزه در برخی موارد همچنان به همان شیوه اجرا می‌شود. زنبور زنده (با موچین یا ابزار کوچک دیگری) توسط فردی که زهر زنبور را تجویز می‌کند نگه می‌دارد، سپس زنبور را در قسمتی از بدن بیمار قرار می‌دهد که قرار است تحت درمان قرار گیرد، در این مرحله زنبور به طور انعکاسی نیش می‌زند. بسته به شرایط، برنامه درمان می‌تواند متفاوت باشد. زهر را می‌توان از طریق سرنگ نیز به جای مستقیم از زنبور عسل تزریق کرد.

بزرگترین خطر درمان با زهر زنبور عسل، خطر یک واکنش آلرژیک شدید، از جمله شوک آنافیلاکتیک (شوک حساسیتی) است که می‌تواند باعث توقف تنفس فرد شود. اگر فوراً درمان نشود، شوک آنافیلاکتیک می‌تواند منجر به مرگ شود. اگرچه تنها درصد کمی از انسن‌ها به زهر زنبور آلرژی دارند، بسیار مهم است که قبل از درمان از نظر حساسیت به نیش زنبور عسل آزمایش شود. پزشکانی که زنبور درمانی را انجام می‌دهند باید در مواقع اضطراری یک کیت نیش زنبور نیز در محل داشته باشند. اگر به درمان زهر زنبور عسل فکر می‌کنید، باید بدانید که چنین درمانی یک درمان طبیعی است که تا به امروز، هیچ شواهد علمی دقیقی برای اثبات اثربخشی دارویی آن وجود ندارد. قبل از امتحان کردن این درمان، با پزشک خود صحبت کنید و به یاد داشته باشید که این درمان باید علاوه بر سایر درمان‌های تجویز شده توسط پزشک، نه به جای آن‌ها، استفاده شود. و هرگز بدون اینکه بدانید به نیش زنبور آلرژی دارید، زهر زنبور عسل را تزریق نکنید.

منبع: www.wnyurology.com

حساب کابری